Pražští politici se opakovaně dušovali, že nebudou v tomto volebním období zdražovat jízdné, přesto se za zdmi magistrátu čím dál častěji hovoří o tom, že je to nevyhnutelné. Jedinou otázkou je, kdy - ještě letos, nebo až po volbách?
Pokud na zdražení jízdného skutečně dojde, mohlo by se sáhnout i na některé současné slevy. "Je to návrh, který padl na smírčím jednání, koluje v ODS i TOP 09. Nejsem příznivcem zdražování, ale je otázka, jak dopadne koaliční jednání a jak rozhodne rada," říká pražský radní pro dopravu Josef Nosek (ODS).
V materiálu, který připravil pro radu Dopravní podnik a zčásti i organizátor pražské dopravy, společnost Ropid, spolu s firmou Deloitte, se však hovoří mimo jiné o tom, že by bylo výhodné zdražit jízdné už v červenci.
"Vliv na tržby by se tak projevil již letos, a to v objemu asi 130 milionů. Aby se zamezilo situaci, kdy dochází ke zvýšení jízdného skokově, bude vhodné nastavit plynulé pozvolné zvyšování cen v závislosti na inflaci," píše se v materiálu, s nímž se radní měli seznámit na úterním jednání. Skončili však dříve, než se k bodu dostali. Koalice se totiž opět potácí v krizi (více čtěte zde).
Jízdné se nezdražovalo pět let
"Pokud se urychleně nebudou řešit finance Prahy, hrozí zdražení jízdného," komentoval situaci náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09).
"Ten podnik je na tom mizerně, ale já si myslím, že v tuto chvíli je zdražování nesmysl. Jde to v okamžiku, kdy se otevře třeba metro A," dodal. To by znamenalo, že by si cestující za jízdné připlatili až na podzim 2014. Nový úsek metra se totiž patrně otevře až po volbách.
"Předplatné jízdné se nezdražovalo od roku 2008. Navíc se zvýšilo DPH, které se neprojevilo v ceně, a není v ní zahrnuta ani inflace," připomíná ředitel Dopravního podniku Milan Křístek.
Navrhovaná opatření- Realizace pouze kritických investic, tedy nasmlouvaných, obnovovacích a nutných. Do rozvoje by se investovalo minimum. - Přesunout například revizory a některé další činnosti Dopravního podniku pod společnost Ropid. - Zavedení městského mýta, zpoplatněného vjezdu do centra města, zavedení místní daně. Zdroj: Výhled financování DPP, Deloitte. Pozn.: Jedná se o pracovní verzi této části dokumentu. |
Další šanci na příliv peněz vidí dopravce i ve změně účtování odpisů z části majetku. Na obnovu majetku by tím ročně získal téměř dvě miliardy. Třetí scénář počítá s kombinací těchto dvou opatření.
Turnikety jsou znovu ve hře
V dlouhodobém výhledu se však hovoří například i o dalším omezení MHD či znovuzavedení turniketů v metru, které by měly zabránit cestovat černým pasažérům.
"Všechna čísla hovoří pro projekt turniketů. Podle počtu udělených pokut vychází míra černých pasažérů na 9 procent, jenže nepokutujeme všechny. Zkušenosti zahraničních měst hovoří až o 20 procentech černých pasažérů v tamních MHD. Nevím, proč by na neplatiče měli doplácet lidé, kteří za jízdu platí. Kdybychom zavedli turnikety, tržby by se řádově zvýšily o stovky milionů," míní Křístek.
Zavést turnikety by mělo stát zhruba miliardu a půl, provozní náklady by se měly pohybovat okolo 120 milionů korun. Finanční přínos by měl být zhruba 400 milionů ročně. O zavedení turniketů se zasazoval už bývalý šéf Dopravního podniku Martin Dvořák. Tehdy se proti postavili pražští politici - prý jsou turnikety příliš drahé (podrobnosti najdete zde).
Zároveň se v první verzi materiálu o tom, jak výhledově Dopravní podnik financovat, hovoří i o dalším omezení dopravy. Nastíněná je zde možnost plošného snížení dopravní obsluhy Prahy o pět procent. Týkalo by se to autobusů a tramvají. Studie předpokládá přínos zhruba 250 milionů ročně.