Interní materiál nazvaný Opatření náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu, který má MF DNES k dispozici, na sedmi stranách detailně popisuje, jak bojovat s konkurencí. V dikci si přitom nezadá s armádními rozkazy.
"Je potřeba věnovat maximální pozornost kontaktu se zákazníkem a kvalitě přepravy nabízené Českými drahami," píše se hned v úvodu materiálu s podpisy čtyř vedoucích pracovníků drah. Mimořádná pozornost se však týká jen vlaků na jediné trase: Praha - Ostrava.
Opatření je detailní především v bodě "kultura cestování". Podle něj je například nutné zabezpečit "provádění všech stupňů čištění a mytí". Dráhy dokonce kvůli RegioJetu začaly uklízet i vlaky přijíždějící ze Slovenska, úklid probíhá mezi Českým Těšínem a Bohumínem.
Pro každý vagon existuje rozpis 12 různých částí úklidu: od mytí oken až například po čištění digestoře v kuchyni. Harmonogram dostala například i výměna a údržba rozprašovačů vůně na toaletách.
Už žádné vagony s koženkovými sedadly
Podle nařízení také musí být dodržováno stanovené nasazování vagonů (těch lepších). Pokud by některé nebyly k dispozici, v nouzi mají nasadit pouze revitalizované vozy, nikoliv už jen "koženkové" vagony.
Speciální instrukce dostali i průvodčí a další vlakový personál. "Povinností vlakového doprovodu je v maximální míře uplatňovat prozákaznický přístup k cestujícím," píše se v materiálu. To znamená například včasné informování o důvodech zpoždění či jiných mimořádnostech.
K informování o případných problémech na trati dostali zaměstnanci ještě jeden speciální úkol. Pokud zjistí, že za zpoždění může například problém konkurenčního RegioJetu, mají kontaktovat i tiskové oddělení drah.
"Jde o standardní informování tiskového oddělení při mimořádných událostech, kdy dochází k většímu narušení provozu a lze očekávat dotazy na příčiny zpoždění spojů ČD ze strany novinářů," vysvětluje tento bod mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj se stejné opatření týká i jiných dopravců.
Pokud byste pak náhodou oslovili zaměstnance drah s dotazem na RegioJet, neuspějete. Podle pokynu nesmějí o konkurenci příliš mluvit a při dotazech odkazovat na RegioJet. "Zaměstnanci ČD provádějí aktivní nabídku spojů a produktů ČD, především nabídku akčního jízdného ČD," rozkazuje vedení svým podřízeným.
Příchod konkurence poznali cestující mezi Prahou a Ostravou velmi rychle. Dráhy výrazně zlevnily své jízdné, začaly cestujícím také rozdávat zdarma například vodu. Od prosince navíc cestování zrychlí: dráhy zkracují u řady spojů čas jízdy mezi Prahou a Ostravou až o patnáct minut.