Lestadlo společnosti Ryanair nad Brnem

Lestadlo společnosti Ryanair nad Brnem | foto: Radek Miča, MAFRA

Uniforma za své, mzda jen 9 měsíců v roce. Ryanair prý šikanuje letušky

  • 324
Atraktivní povolání v mezinárodním prostředí spojené s luxusním životním stylem mezi společenskou elitou? Bývávalo. Letuška nízkonákladových aerolinek Ryanair popsala, jakým peklem nyní musí kdysi obdivované stevardky procházet, aby si udržely místo.

Poznáte svět, ale platit vám budeme jen devět měsíců v roce. Tak zní výmluvný titulek na webu britského listu Independent, kterému se svěřila vyčerpaná bývalá letuška Ryanairu Sophie Growcootová.

V rámci smlouvy musí letušky souhlasit, že budou tři měsíce v roce na neplacené tříměsíční dovolené, během které ovšem nesmí vzít žádnou jinou práci. Ryanair si tak vykrývá nižší počet letů během zimní sezóny.

Česká zkušenost

Redakce iDNES.cz se zeptala na zkušenosti s prací u Ryanair Češky Sylvie, která u firmy pracuje jako letuška už šest let:

"Pro Ryanair jako vedoucí palubního personálu a musím říci, že jsem tu spokojena. Základnu mám v Leeds Bradfordu a rozhodně nemám pocit, že živořím. Přes zimu mám sice menší počet odlétaných hodin, ale s tím se v leteckém byznysu musi počitat. To, že slečnu volali ve 4 hodiny ráno do práce, se stává, na tom nevidím nic špatného. Má to ve smlouvě, tak si to měla přečíst. Já mám svoji práci ráda a v Ryanairu jsem spokojena. Je tady hodně velká možnost profesního růstu."

Letušky či stevardi si také musí sami platit své uniformy za 360 liber (11 tisíc Kč) a dokonce si hradí i náklady na bezpečnostní školení, které vyjde na 1 800 liber (55 tisíc korun).

Tím však ostré podmínky pro posádku letadel nekončí. Mzda jim totiž chodí pouze za odpracované hodiny, které stráví ve vzduchu. Předletovou příprava personálu či prostoje při čekání na zpáteční let Ryanair nehradí, stejně jako čekání při zpoždění či zrušení letu. Hodinová mzda je jen 13,07 libry (401 Kč) bez možnosti zvýšení po dobu tří let.

Placené jsou navíc jen čtyři pracovní dny v týdnu, přičemž ten pátý musí být "na telefonu" připravena na případný nástup do práce během hodiny. Tato pohotovost je přitom samozřejmě nehrazená.

"Jednou mi takto zavolali ve čtyři ráno, abych se ihned dostavila na let do Dublinu. Autobusy ještě nejezdily, takže jsem si za 10 liber vzala taxík. Na letišti mi řekli, že let kvůli malé obsazenosti zrušili a že se mám vrátit domů. Samozřejmě bez kompenzace a bez jakékoliv omluvy," vypráví 20letá Sophie z Liverpoolu.

Jasné vykořisťování nadšenců

Na otřesné podmínky u největších evropských nízkonákladových aerolinek si letuška stěžovala i u britské poslankyně Luciany Bergerové. "Od Ryanairu, který navíc hlásí za loňský rok rekordní zisk, je to jasné vykořisťování. Jak si vůbec pan Michael O’Leary (majitel a šéf Ryanairu - pozn.red.) může myslet, že je v pořádku neplatit zaměstnancům a vydělávat na vykořisťování lidí, jako je Sophie?"

Šéf letecké společnosti Ryanair Michael O'Leary.

Posádku firmě Ryanair zajišťuje společnost Crewlink. "Do podpisu smlouvy s Crewlink jsem byla vmanipulována," vysvětluje, proč podmínky práce na palubě akceptovala. Na práci u Ryanair se prý strašně těšila, změnila se však v noční můru.

"Náboráři věděli přesně, co dělají. Podmínek bylo stále víc a víc, ale já jsem nedokázala říci ne, protože práce je tu málo," vypráví.

Třešničkou na dortu její nevydařené pracovní kariéry na palubě se pak stala poznámka v pracovní smlouvě, podle které musí firmě zaplatit "manipulační poplatek" 200 liber, pokud dá výpověď během prvních 15 měsíců po nástupu.