Během třech měsíců jde už o druhé zvýšení ceny. Cesta mezi Ostravou a Prahou tak studentům podraží z prosincových necelých dvou stovek na 241 korun, které zaplatí od neděle 8. března. Mezi Brnem a Prahou pak celkové zdražení přesahuje 30 korun a nová cena činí 173 Kč.
Proč dráhy zdražovaly dvakrát? Při prvním - prosincovém - zvýšení ceny totiž nedotáhly svůj záměr do konce. Naplno zdražily pouze studentské jízdné do 120 kilometrů.
Potřebujeme miliardy ke zlepšeníČtěte rozhovor se šéfem Českých drah Petrem Žaludou |
Jak je to možné? V ceníku drah, od kterého se výpočty odvíjí, je cena odstupňovaná po jednotlivých kilometrech, avšak podrobně je rozepsána pouze do 120. kilometru. Cenu za delší vzdálenost si může cestující spočítat, když k částce za ujetí 120 kilometrů připočte sumu určenou za jeden kilometr. A právě zde se tvůrci ceníku zmýlili - u studentského jízdného nechali starou částku, která se však už připočítávala ke správně vypočtené nové ceně za prvních 120 kilometrů.
Jízdní řády se změní jen mírně
"Nebyl to záměr, ale skutečně chyba, na kterou se přišlo příliš pozdě," přiznává mluvčí drah Ondřej Kubala. Původní studentská sleva činila 55 procent z plného jízdného, dráhy ji snížily na 45 procent. Připočítávaná cena za kilometr se měla změnit z 54 haléřů na 66, což se ale nestalo.
Může se hoditJízdní řády Nově můžete vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah. |
Dráhy také přeřadí dva páry mezinárodních vlaků (Fatra a Odra) z Prahy na Slovensko z nejvyšší kategorie EuroCity do méně prestižního označení expres. Důvodem je, že kvůli nedostatku moderních vagonů nemohou cestujícím zaručit komfort, který by měl vlakům EuroCity odpovídat a na tyto spoje pravidelně nasazují i třicet let staré vozy v původním stavu.
"Už ale jezdí téměř všechny ze čtyř desítek nově rekonstruovaných vagonů na vlaky vyšší kvality," dává cestujícím v ostatních vlacích alespoň nějakou naději na zlepšení mluvčí Kubala.