Tuto drahou trasu doporučila jako nejvhodnější komise složená z odborníků nominovaných ministerstvem dopravy a ministerstvem životního prostředí.
Více než osm z 10,5 kilometru by mělo vést hloubeným tunelem, a to navzdory tomu, že nejbližší kopce jsou na kilometry vzdálené. "Trasa ovšem prochází chráněnou ptačí oblastí Natura 2000, kterou je nutné při plánech respektovat," vysvětluje jeden z členů komise František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT.
Bez tunelu za 3 miliardy, s tunelem za třináct
Odborníci posuzovali ještě další dvě varianty bez tunelu. Ty by byly podstatně levnější, avšak ohrožovaly by ptačí rezervaci.
"Pokud by se nemusel tunel stavět, úsek by přišel zhruba na 3 miliardy korun," propočítává Lehovec.
Jiné vedení silnice než přes ptačí rezervaci není podle odborníků možné. "Stávající silnice vede hustou zástavbou, prochází třeba Strážnicí, není možné, aby nová cesta kopírovala její trasu," uvedl Petr Moos z Fakulty dopravní ČVUT.
O výstavbě silnice R55, která by měla odvést provoz například ze Strážnice, Veselí nad Moravou či Otrokovic, se hovoří již desítky let. Kdy však její jižní část mezi Otrokovicemi a Rohatcem bude skutečně stát, není stále jasné.

Stávající trasa hlavní silnice vede přes Strážnici i historickou Veselskou bránou. Denně tímto místem projede deset tisíc aut, z toho tři tisíce nákladních.
"Netroufám si odpovědět na to, kdy by se komunikace mohla postavit," říká ministr dopravy Gustav Slamečka.
Jižní část rychlostní silnice totiž zatím ještě není rozestavěná. Ministerstvo přitom musí řešit, kde vzít v příštích letech peníze na dostavbu již budovaných komunikací. "To je v současné době priorita," snižuje Slamečka šance obcí, přes které denně projede přes 10 tisíc aut, že se brzy dočkají obchvatů.
Komise posuzovala také trasu severozápadní části Pražského okruhu a středočeského úseku dálnice D3. U okruhu preferuje jižní variantu, která vede blíže zástavbě, ale protestují proti ní dotčené obce a městské části Prahy.
U dálnice na jih Čech se na nejvhodnější trase odborníci jednoznačně neshodli. Pět jich upřednostňuje vedení komunikace Posázavím a její napojení na Pražský okruh, čtyři by raději dálnici viděli v trase současné silnice první třídy a napojenou na dálnici D1.
přírodní oblast natura 2000 |