Jeden z mála dostavěných úseků silnice R55 u Olomouce. Ilustrační foto.

Jeden z mála dostavěných úseků silnice R55 u Olomouce. Ilustrační foto. | foto: ŘSD

Silnice se vyhne ptákům. Ale bude stát 13 miliard

  • 563
Všude kolem je rovina a les, přesto se zde může za pár let začít stavět jedna z nejdražších dálnic v Česku. Řeč je o úseku rychlostní silnice R55, který má vést přes Strážnické Pomoraví na Hodonínsku. Trasa dlouhá 10,5 kilometru by mohla stát až 13 miliard korun. To je zhruba trojnásobek toho, co průměrně stojí stavba dálnic v Česku.

Tuto drahou trasu doporučila jako nejvhodnější komise složená z odborníků nominovaných ministerstvem dopravy a ministerstvem životního prostředí.

Více než osm z 10,5 kilometru by mělo vést hloubeným tunelem, a to navzdory tomu, že nejbližší kopce jsou na kilometry vzdálené. "Trasa ovšem prochází chráněnou ptačí oblastí Natura 2000, kterou je nutné při plánech respektovat," vysvětluje jeden z členů komise František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT.

Bez tunelu za 3 miliardy, s tunelem za třináct

Odborníci posuzovali ještě další dvě varianty bez tunelu. Ty by byly podstatně levnější, avšak ohrožovaly by ptačí rezervaci.

"Pokud by se nemusel tunel stavět, úsek by přišel zhruba na 3 miliardy korun," propočítává Lehovec.

Jiné vedení silnice než přes ptačí rezervaci není podle odborníků možné. "Stávající silnice vede hustou zástavbou, prochází třeba Strážnicí, není možné, aby nová cesta kopírovala její trasu," uvedl Petr Moos z Fakulty dopravní ČVUT.

O výstavbě silnice R55, která by měla odvést provoz například ze Strážnice, Veselí nad Moravou či Otrokovic, se hovoří již desítky let. Kdy však její jižní část mezi Otrokovicemi a Rohatcem bude skutečně stát, není stále jasné.

Stávající trasa hlavní silnice vede přes Strážnici i historickou Veselskou bránou. Denně tímto místem projede deset tisíc aut, z toho tři tisíce nákladních.

Stávající trasa hlavní silnice vede přes Strážnici i historickou Veselskou bránou. Denně tímto místem projede deset tisíc aut, z toho tři tisíce nákladních.

"Netroufám si odpovědět na to, kdy by se komunikace mohla postavit," říká ministr dopravy Gustav Slamečka.

Jižní část rychlostní silnice totiž zatím ještě není rozestavěná. Ministerstvo přitom musí řešit, kde vzít v příštích letech peníze na dostavbu již budovaných komunikací. "To je v současné době priorita," snižuje Slamečka šance obcí, přes které denně projede přes 10 tisíc aut, že se brzy dočkají obchvatů.

Komise posuzovala také trasu severozápadní části Pražského okruhu a středočeského úseku dálnice D3. U okruhu preferuje jižní variantu, která vede blíže zástavbě, ale protestují proti ní dotčené obce a městské části Prahy.

U dálnice na jih Čech se na nejvhodnější trase odborníci jednoznačně neshodli. Pět jich upřednostňuje vedení komunikace Posázavím a její napojení na Pražský okruh, čtyři by raději dálnici viděli v trase současné silnice první třídy a napojenou na dálnici D1. 

přírodní oblast natura 2000

Chráněná ptačí oblast Natura 2000.Ptačí oblast Bzenecká Doubrava-Strážnické Pomoraví se rozkládá na téměř 12 000 hektarech. Žije zde celkem 238 druhů ptáků, z toho 148 hnízdících.

Mezi chráněné druhy, které zde žijí, patří čáp bílý, moták pochop, lelek lesní, strakapoud prostřední, strakapoud jižní a skřivan lesní.


Je správné, když stavba nové silnice bude stát kvůli ptačí rezervaci 4krát více?

celkem hlasů: 30078

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 12. února 2010. Anketa je uzavřena.

NE
NE 20313
ANO
ANO 8236
NEVÍM
NEVÍM 1529