Zdvojená kontrola vzbudila v podniku s třímiliardovým obratem a velkou miliardovou zakázkou před uzavřením silné reakce. Odboráři se domnívají, že důvodem je především snaha ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka sesadit současného ředitele Jana Klase.
O Klasovo sesazení už několik let usiluje někdejší manažer Řízení letového provozu (ŘLP) Pavel Černý, který pravidelně zásobuje média i různé úřady kritickými materiály na státní podnik. V minulosti spolupracoval i s ministrem dopravy Žákem. Ten se k němu teď nehlásí. "Pro mě je to naprosto nežádoucí osoba, nijak současnou kontrolu neovlivňuje," řekl Žák. Podle něj kontrolu nařídil proto, že ve firmě už čtyři roky žádná nebyla. Černý na dotazy MF DNES nereagoval.
Zvěsti o výměně ředitele se mezi zaměstnanci ŘLP začaly šířit už na začátku srpna. A to hned poté, co ze slovenské obdoby ŘLP odešel někdejší šéf letecké školy na ŘLP Karel Kouklík. Právě ten spolu s Černým proti Klasovi dlouhodobě bojoval. Kouklík dnes tvrdí, že s Černým už nemá nic společného. Podle zdrojů MF DNES na Slovensku oznámil, že se chystá vést ŘLP.
To Kouklík odmítá. "Dojížděl jsem tam čtyři roky a chtěl jsem si už odpočinout. Byl jsem už unaven," řekl Kouklík. Nad případnou nabídkou na vedení ŘLP by však prý uvažoval.
Ministr Žák probíhající kontrolu hájí a tvrdí, že mu má ukázat hlavně to, zda se ve firmě moc neplýtvá. Výsledek kontroly má být jasný v září, teprve poté se Žák rozhodne, zda provede i personální výměnu.
Nejvyšší výdělky za poslední tři roky
ŘLP, které má monopolní postavení v řízení letadel na českém nebi, loni vydělalo 336 milionů korun, nejvíce za poslední tři roky. Firma navíc rozšířila svůj byznys například o zakázky na Kanárských ostrovech, kde rovněž pomáhá s řízením letového provozu, nebo výcvikové středisko pro piloty.
Podle premiéra Jiřího Rusnoka je takový zisk malý a státní firma by mohla vydělávat více. Na dotaz MF DNES uvedl, že odvolání Klase se nechystá.
Zisk ŘLP je nejvíce závislý na utržených poplatcích od leteckých společností. Výrazně ho tak může zvyšovat hlavně tím, že omezí své náklady. "Finanční prostředky ušetřené na nákladech se nikdy nestanou příjmem českého rozpočtu, ale naopak se formou snížení přeletových poplatků vrátí leteckým společnostem," namítá Stanislav Mrázek, prezident profesní a odborové organizace řídících letového provozu CZATCA. Odboráři se ve svém prohlášení za Klase silně postavili.
Za vyšším zájmem o ŘLP může být miliardová zakázka
Klas na kontrolu reagoval dopisem, ve kterém ministra žádá o její zvážení. To ministra překvapilo. Podle Klase však nejde o to, že by se bránil kontrole, ale souběhu dvou kontrol. "Byly vytvořeny a nastaveny všechny potřebné nástroje spolupráce směrem ke kontrole ministerstva dopravy tak, aby bylo možné i ve velmi krátkých termínech vyhovět velkému množství požadavků na kontrolované dokumenty a postupy," řekl Klas. Dál se k případu nechce vyjadřovat.
Důvodem zvýšeného zájmu o ŘLP může být i jedna z největších zakázek v historii firmy: zhruba miliardový kontrakt na pořízení systému pro řízení letového provozu, který nahradí ten stávající. Ve hře jsou dva soutěžící.
Poslední kontrolou ministerstva dopravy Klas prošel, auditoři mu v roce 2009 vyčetli spíše dílčí nedostatky.