Řízení letového provozu sužují kontroly, odbory se bojí sesazení ředitele

  6:08aktualizováno  6:08
Nejlépe platící státní podnik v Česku prochází po čtyřech letech hned dvěma velkými kontrolami najednou. A jejich výsledek může situaci ve firmě s průměrným platem přes sto tisíc korun hodně změnit. Řízení letového provozu už několik týdnů kontroluje podle loni schváleného harmonogramu Nejvyšší kontrolní úřad.

Řízení letového provozu sužují kontroly, odbory se bojí sesazení ředitele. Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Zdvojená kontrola vzbudila v podniku s třímiliardovým obratem a velkou miliardovou zakázkou před uzavřením silné reakce. Odboráři se domnívají, že důvodem je především snaha ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka sesadit současného ředitele Jana Klase.

O Klasovo sesazení už několik let usiluje někdejší manažer Řízení letového provozu (ŘLP) Pavel Černý, který pravidelně zásobuje média i různé úřady kritickými materiály na státní podnik. V minulosti spolupracoval i s ministrem dopravy Žákem. Ten se k němu teď nehlásí. "Pro mě je to naprosto nežádoucí osoba, nijak současnou kontrolu neovlivňuje," řekl Žák. Podle něj kontrolu nařídil proto, že ve firmě už čtyři roky žádná nebyla. Černý na dotazy MF DNES nereagoval.

Zvěsti o výměně ředitele se mezi zaměstnanci ŘLP začaly šířit už na začátku srpna. A to hned poté, co ze slovenské obdoby ŘLP odešel někdejší šéf letecké školy na ŘLP Karel Kouklík. Právě ten spolu s Černým proti Klasovi dlouhodobě bojoval. Kouklík dnes tvrdí, že s Černým už nemá nic společného. Podle zdrojů MF DNES na Slovensku oznámil, že se chystá vést ŘLP.

To Kouklík odmítá. "Dojížděl jsem tam čtyři roky a chtěl jsem si už odpočinout. Byl jsem už unaven," řekl Kouklík. Nad případnou nabídkou na vedení ŘLP by však prý uvažoval.

Ministr Žák probíhající kontrolu hájí a tvrdí, že mu má ukázat hlavně to, zda se ve firmě moc neplýtvá. Výsledek kontroly má být jasný v září, teprve poté se Žák rozhodne, zda provede i personální výměnu.

Nejvyšší výdělky za poslední tři roky

ŘLP, které má monopolní postavení v řízení letadel na českém nebi, loni vydělalo 336 milionů korun, nejvíce za poslední tři roky. Firma navíc rozšířila svůj byznys například o zakázky na Kanárských ostrovech, kde rovněž pomáhá s řízením letového provozu, nebo výcvikové středisko pro piloty.

Podle premiéra Jiřího Rusnoka je takový zisk malý a státní firma by mohla vydělávat více. Na dotaz MF DNES uvedl, že odvolání Klase se nechystá.

Zisk ŘLP je nejvíce závislý na utržených poplatcích od leteckých společností. Výrazně ho tak může zvyšovat hlavně tím, že omezí své náklady. "Finanční prostředky ušetřené na nákladech se nikdy nestanou příjmem českého rozpočtu, ale naopak se formou snížení přeletových poplatků vrátí leteckým společnostem," namítá Stanislav Mrázek, prezident profesní a odborové organizace řídících letového provozu CZATCA. Odboráři se ve svém prohlášení za Klase silně postavili.

Za vyšším zájmem o ŘLP může být miliardová zakázka

Klas na kontrolu reagoval dopisem, ve kterém ministra žádá o její zvážení. To ministra překvapilo. Podle Klase však nejde o to, že by se bránil kontrole, ale souběhu dvou kontrol. "Byly vytvořeny a nastaveny všechny potřebné nástroje spolupráce směrem ke kontrole ministerstva dopravy tak, aby bylo možné i ve velmi krátkých termínech vyhovět velkému množství požadavků na kontrolované dokumenty a postupy," řekl Klas. Dál se k případu nechce vyjadřovat.

Důvodem zvýšeného zájmu o ŘLP může být i jedna z největších zakázek v historii firmy: zhruba miliardový kontrakt na pořízení systému pro řízení letového provozu, který nahradí ten stávající. Ve hře jsou dva soutěžící.

Poslední kontrolou ministerstva dopravy Klas prošel, auditoři mu v roce 2009 vyčetli spíše dílčí nedostatky.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Najdete na iDNES.cz