Řízení letového provozu sužují kontroly, odbory se bojí sesazení ředitele

  6:08aktualizováno  6:08
Nejlépe platící státní podnik v Česku prochází po čtyřech letech hned dvěma velkými kontrolami najednou. A jejich výsledek může situaci ve firmě s průměrným platem přes sto tisíc korun hodně změnit. Řízení letového provozu už několik týdnů kontroluje podle loni schváleného harmonogramu Nejvyšší kontrolní úřad.

Řízení letového provozu sužují kontroly, odbory se bojí sesazení ředitele. Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Zdvojená kontrola vzbudila v podniku s třímiliardovým obratem a velkou miliardovou zakázkou před uzavřením silné reakce. Odboráři se domnívají, že důvodem je především snaha ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka sesadit současného ředitele Jana Klase.

O Klasovo sesazení už několik let usiluje někdejší manažer Řízení letového provozu (ŘLP) Pavel Černý, který pravidelně zásobuje média i různé úřady kritickými materiály na státní podnik. V minulosti spolupracoval i s ministrem dopravy Žákem. Ten se k němu teď nehlásí. "Pro mě je to naprosto nežádoucí osoba, nijak současnou kontrolu neovlivňuje," řekl Žák. Podle něj kontrolu nařídil proto, že ve firmě už čtyři roky žádná nebyla. Černý na dotazy MF DNES nereagoval.

Zvěsti o výměně ředitele se mezi zaměstnanci ŘLP začaly šířit už na začátku srpna. A to hned poté, co ze slovenské obdoby ŘLP odešel někdejší šéf letecké školy na ŘLP Karel Kouklík. Právě ten spolu s Černým proti Klasovi dlouhodobě bojoval. Kouklík dnes tvrdí, že s Černým už nemá nic společného. Podle zdrojů MF DNES na Slovensku oznámil, že se chystá vést ŘLP.

To Kouklík odmítá. "Dojížděl jsem tam čtyři roky a chtěl jsem si už odpočinout. Byl jsem už unaven," řekl Kouklík. Nad případnou nabídkou na vedení ŘLP by však prý uvažoval.

Ministr Žák probíhající kontrolu hájí a tvrdí, že mu má ukázat hlavně to, zda se ve firmě moc neplýtvá. Výsledek kontroly má být jasný v září, teprve poté se Žák rozhodne, zda provede i personální výměnu.

Nejvyšší výdělky za poslední tři roky

ŘLP, které má monopolní postavení v řízení letadel na českém nebi, loni vydělalo 336 milionů korun, nejvíce za poslední tři roky. Firma navíc rozšířila svůj byznys například o zakázky na Kanárských ostrovech, kde rovněž pomáhá s řízením letového provozu, nebo výcvikové středisko pro piloty.

Podle premiéra Jiřího Rusnoka je takový zisk malý a státní firma by mohla vydělávat více. Na dotaz MF DNES uvedl, že odvolání Klase se nechystá.

Zisk ŘLP je nejvíce závislý na utržených poplatcích od leteckých společností. Výrazně ho tak může zvyšovat hlavně tím, že omezí své náklady. "Finanční prostředky ušetřené na nákladech se nikdy nestanou příjmem českého rozpočtu, ale naopak se formou snížení přeletových poplatků vrátí leteckým společnostem," namítá Stanislav Mrázek, prezident profesní a odborové organizace řídících letového provozu CZATCA. Odboráři se ve svém prohlášení za Klase silně postavili.

Za vyšším zájmem o ŘLP může být miliardová zakázka

Klas na kontrolu reagoval dopisem, ve kterém ministra žádá o její zvážení. To ministra překvapilo. Podle Klase však nejde o to, že by se bránil kontrole, ale souběhu dvou kontrol. "Byly vytvořeny a nastaveny všechny potřebné nástroje spolupráce směrem ke kontrole ministerstva dopravy tak, aby bylo možné i ve velmi krátkých termínech vyhovět velkému množství požadavků na kontrolované dokumenty a postupy," řekl Klas. Dál se k případu nechce vyjadřovat.

Důvodem zvýšeného zájmu o ŘLP může být i jedna z největších zakázek v historii firmy: zhruba miliardový kontrakt na pořízení systému pro řízení letového provozu, který nahradí ten stávající. Ve hře jsou dva soutěžící.

Poslední kontrolou ministerstva dopravy Klas prošel, auditoři mu v roce 2009 vyčetli spíše dílčí nedostatky.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Najdete na iDNES.cz