Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

RegioJet v prvním roce provozu prodělal 76 milionů korun

  • 15
Soukromý železniční dopravce RegioJet za první celý rok svého provozu prodělal podnikateli Radimu Jančurovi 76 milionů korun. Za negativní výsledek podle něj může cenová politika Českých drah. Letos očekává podobný výsledek.

Vyplývá to z výroční zprávy, kterou má MF DNES k dispozici. RegioJet přitom dosáhl na trati mezi Prahou a Ostravou tržeb ve výši 267 milionů korun.

"Letos bude ztráta podobná," připustil šéf firmy. Ukazuje se tak, že RegioJet ukrojil z tržeb na této trase Českým drahám značnou část: podle výkazů drah za rok 2011, které zveřejnilo ministerstvo dopravy, státní dopravce utržil na této trase necelou půlmiliardu korun, v tom však nejsou započteny příjmy z pendolin, jejichž ztráty stát nehradil.

Výsledky RegioJetu znamenají, že z každé koruny tržeb firma loni prodělala 28 haléřů. Jančura z toho viní hlavně České dráhy, které jsou podle něj na trase dominantní a prý zlevnily výrazně pod náklady. Opírá se i o znalecký posudek, který si nechala jeho firma vypracovat a jejž chce použít v řízení u antimonopolního úřadu. Ve ztrátě je RegioJet i na Slovensku, kde loni začal provozovat linku z Bratislavy do Komárna na objednávku ministerstva dopravy.

Firmy uvažuje o dotovaných autobusech na Slovensku

Jančura zatím RegioJet musí dotovat z jiných svých aktivit, ty mu vynášejí čím dál více. Celá skupina Student Agency loni podle výroční zprávy zvýšila obrat u všech firem poprvé nad šest miliard (tržby, do nichž se nepočítá celá cena prodané letenky, ale jen provize z ní, jsou však výrazně nižší).

Poprvé v historii například přesáhly tržby z autobusové dopravy miliardu korun, největší obraty však stále generuje prodej letenek, kde je Student Agency největším prodejcem na tuzemském trhu. Jančura odmítá uvést, jak moc jsou pro něj jednotlivé činnosti ziskové. Výsledky ukazují i nárůst závazků vůči dodavatelům po lhůtě splatnosti.

Jančura neuvažuje o tom, že by se s autobusovým byznysem vrhl i na dotované linky, které teď řada krajů soutěží. "Vidíme potenciál na Slovensku, kde se soutěže připravují," podotkl Jančura.

Kvůli konsolidaci zisků procházejí letos „žluté“ firmy i změnou právní formy. Namísto společnosti s ručením omezeným je ze Student Agency komanditní společnost, podle Jančury to přinese efektivnější hospodaření celé skupiny. Jančura zůstává jediným majitelem.