Praha řeší náhradu za „žabotlamy“. Zvažuje nákup příměstských panterů

  9:00aktualizováno  9:00
Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid začal vymýšlet, jaké vlaky by mohly nahradit půl století staré pantografové jednotky na příměstských tratích. Vlaky, železniční veřejností přezdívané žabotlamy, totiž už dávno neodpovídají požadavkům na cestování ve 21. století. Současně s Dráhami chystá i rekonstrukci patrových vozů.
Pantograf přezdívaný žabotlam.

Pantograf přezdívaný žabotlam. | foto: Lukáš Táborský

„Intenzivně přemýšlíme o nízkopodlažních elektrických jednotkách, které by doplnily příměstské CityElefanty v Praze. Jejich počet totiž aktuálně nepokrývá potřebu kapacitních vlaků na hlavních elektrifikovaných tratích Pražské integrované dopravy, stále jsou tak bohužel v provozu i staré panťáky z šedesátých let,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Podle něj takové vlaky už nemají na trati v současnosti co dělat. 

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

Třívozová jednotka RegioPanter.

Žabotlamy má nahradit sedmivozová nízkopodlažní jednotka, delší obdoba vlaků RegioPanter od Škody Transportation. Ty už po českých kolejích jezdí. Neznamená to ale automaticky, že půjde o vlak od Škody. „Cena v přepočtu na jednu sedačku vychází u takového typu vlaku jednoznačně nejvýhodněji ze všech dostupných variant na trhu,“ říká na adresu nízkopodlažních jednotek Drápal. 

České dráhy dosud nasazují na příměstských vlacích žabotlamy na trase z Kralup a městské lince z Roztok do Libně. Jinde je postupně nahradily jednotky CityElefant, další ale už Dráhy nemají a vlaky bývají často přecpané. „V současném jízdním řádu i v novém budeme turnusovat pět starých pantografů, jsou nasazovány jen ve špičce ve všední dny, máme je také jako zálohu,“ dodal Šťáhlavský.

Dráhy a Ropid navíc připravují v pražské dopravě další změny k lepšímu: plánují rekonstrukci patrových vozů řady Bmto, které nasazují například na trati z Prahy do Čerčan přes Vrané nad Vltavou. Ty jsou z roku 1976. „Detaily modernizace zatím ještě nebudeme zveřejňovat, není to ještě stoprocentní. Pokud vše klapne, budou to perfektně opravené a vybavené vozy, se kterými bude radost cestovat. V lecčems budou myslím pro cestující zajímavější, než současné,“ dodal Drápal.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz