Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Obří odchodné šéfa ČD Zeleného zkoumá ministerstvo, za Žaludy to bylo jinak

  6:02aktualizováno  6:02
České dráhy se stále více zamotávají do vysvětlování toho, jak to bylo s vyplacením šestimilionové konkurenční doložky pro exšéfa Dalibora Zeleného. Nejasnosti už vyšetřuje ministerstvo dopravy a mohou nakonec připravit o místo současného náměstka pro průřezové činnosti Iva Veselého.

Bývalý generální ředitel ČD Dalibor Zelený. | foto: ČTK

Toho si Zelený přivedl po svém nástupu ze státního nákladního dopravce ČD Cargo. Právě od něj pak získal Zelený smlouvu, která mu díky pro dráhy nevýhodné formulaci usnadnila získání celkem šesti milionů za dvanáctiměsíční stopku na práci pro konkurenci. Podle drah totiž nešlo konkurenční doložku jednostranně vypovědět.

Veselý trvá na tom, že konkurenční doložka byla jednostranně nevypověditelná. MF DNES však zjistila, že v tomto bodě je Zeleného smlouva unikátní. Jeho předchůdce Petr Žaluda i další členové managementu odešli bez konkurenční doložky, protože je dráhy vypověděly.

"Konkurenční doložku mi jednostranně vypověděli, taková možnost tam byla," řekl exšéf drah Petr Žaluda. Stejně mluví i další bývalí vysoce postavení manažeři drah, kteří byli vyhozeni po nástupu Dalibora Zeleného.

Shodnout se musí obě strany

Dráhy však tvrdí, že Žaluda na odstoupení přistoupil. "V případě pana Žaludy šlo o oboustrannou dohodu, jak jsme říkali. Pokud není ve smlouvě explicitně uvedeno, že ji lze vypovědět, není možné ji jednostranně vypovědět. Musí se na tom obě strany shodnout," řekl mluvčí drah Radek Joklík.

MF DNES má k dispozici jednu ze smluv, která přímo uvádí, že konkurenční doložku může zaměstnavatel vypovědět. Tak mluví i zákoník práce. A odvolaní manažeři rozhodně nemluví o tom, že by se s novým vedením státního dopravce dohodli.

"Prostě řekli, že konkurenční doložku nedostaneme," říká někdejší výkonný ředitel pro marketing a produkty Miroslav Šebeňa. Podobnou praxi drželi na drahách i dříve. "Neporovnávám, jak to bylo u jiných manažerů, jejich smlouvy neznám," reagoval na dotaz MF DNES Veselý.

Jasno o viníkovi zlatého padáku, jak se konkurenční doložce také občas říká, by mělo vnést vyšetřování ministerstva dopravy. To však dosud smlouvu neprozkoumalo.

Další komsomolci a loupežníci?

Zelený zatím k případu mlčí, na dotazy MF DNES nereaguje, neodpovídá ani na textové zprávy. Neptají se ho ani jeho kolegové v radě České Třebové, kde je radním zvoleným jako nestraník na kandidátce sociální demokracie. "V pondělí na radě byl, nikdo se ho neptal," řekl starosta Jaroslav Zedník.

Zelený pár dní před svým odchodem z drah uvedl, že firma "potřebuje vysoce odborné vedení a stabilitu, rozhodně ne další komsomolce a loupežníky". Zarytě mlčí i exministr dopravy Zdeněk Žák, který Zeleného na dráhy přivedl.

I bez ohledu na výsledek zkoumání ministerstvem dopravy dojde nejspíše k 1. květnu k sesazení Veselého z postu náměstka pro průřezové činnosti. Návrh nové organizační struktury, který má MF DNES k dispozici, s takovým postem už nepočítá.

Podle návrhu například zmizí i post tajemníka společnosti, počet náměstků se naopak rozšíří ze čtyř na pět. Zmizí sice náměstek pro průřezové činnosti, ale nově vznikne post náměstka pro regionální integraci a náměstek pro transformaci a korporátní projekty.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Lufthansu nedáme. Aerolinky dostanou od německé vlády devět miliard eur

Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na...

Letadla ČSA po dvou měsících vzlétla. Dopravce obnovil tři linky

ČSA po více než dvou měsících obnovily provoz. Na pondělních 12 letů do a z Amsterdamu, Paříže a Frankfurtu si...

Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se ostře opírají do konkurence. Kritizují to, že kvůli pandemii žádají své...

Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává

Aerolinky Smartwings odmítly, že by měly zájem na kapitálovém vstupu státu do firmy. O něm se v posledních dnech začalo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz