Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

ČD Cargo musí splatit jen třetinu dluhopisů

  6:50aktualizováno  6:50
Majitelé dluhopisů ČD Cargo mají zjevně důvěru v budoucnost tohoto nákladního železničního dopravce. Firma musí 16. června vrátit majitelům dluhopisů v celkové hodnotě jedné miliardy korun jen zhruba třetinu, zbytek věřitelů firmě půjčí peníze na další dva roky, ale za vyšší úrok.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

"Značí to, že důvěra investorů v naši společnost je po zahájené restrukturalizaci stabilizována," zhodnotil generální ředitel ČD Cargo Oldřich Mazánek. Ten se v pátek dozvěděl od administrátora emise, že zpět chtějí majitelé dluhopisy v nominální hodnotě 342 milionů korun. Ostatní mají zájem dluhopisy prodloužit. ČD Cargo už dříve nabídlo namísto stávajících tří procent ročně výnos pět procent na další dva roky.

Ještě loni přitom panovala ve firmě velká obava, že kvůli ztrátám budou chtít věřitelé vrátit prakticky celou emisi dluhopisů. "Předčasně budeme splácet mnohem méně, než jsme čekali," přiznává Mazánek. Firma má podle něj na výplatu zajištěno dostatek peněz. Podle Mazánka byli připraveni i na nouzové řešení, že by museli do konce května najít celou miliardu.

ČD Cargo prošlo loni výraznou proměnou. Do vedení postavily dráhy jakožto stoprocentní vlastník právě Mazánka, který už dříve v nákladní železniční dopravě dlouho působil. Firma propustila část zaměstnanců a začala aktivněji bojovat o ztracené zakázky. Ještě před změnou vedení přišlo ČD Cargo například o velký kontrakt na přepravu uhlí do chvaletické elektrárny. "Výpadek se nám podařilo nahradit, i když pochopitelně s nižšími maržemi," uvedl Mazánek.

ČD Cargo také bojuje o opětovné získání Chvaletic, elektrárna už vypsala tendr. Ve hře letos bude i kompletní doprava aut ze Škody Auto. ČD Cargo však musí počítat s tím, že vzhledem ke konkurenci se její marže budou oproti minulým letům výrazněji snižovat. Mělo by však být i flexibilnější než dosud. Antimonopolní úřad posuzuje jeho žádost, aby už nemuselo být tzv. sektorovým zadavatelem a postupovat vždy podle zákona o veřejných zakázkách. "Chceme mít průhledné zakázky, ale striktní dodržování zákona nás někdy dost blokuje vůči konkurenci," vysvětlil Mazánek. Ten se netají ani plány na zahraniční expanzi. Ještě letos chce získat licenci pro dopravu v Maďarsku.

Firma má už i svoji pobočku v Polsku - Koleje Czeskie. Ta hrála i důležitou roli v záchraně dopravce, část lokomotiv a vagonů prodalo ČD Cargo právě této firmě a získalo tak potřebnou hotovost.

Hospodaření pomůže letos vylepšit i zešrotování starých a nepotřebných lokomotiv a vagonů, které provedou v České Třebové České dráhy. Celkem jde o majetek za zhruba 300 milionů korun.

ČD Cargo letos stát mírně ulevil snížením poplatku za použití dopravní cesty u jednotlivých vozových zásilek, firma na nich však stále prodělává.

Loni ČD Cargo vydělalo 522 milionů korun, což je po ztrátě téměř dvě miliardy korun v roce 2012 překvapivé číslo.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno

Premium České vozovky se nabízejí vývojářům samořiditelných aut. Přehršle zákazů a příkazů, rušivé podněty okolí a další...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Čarování s vouchery: místo Řecka v červnu Turecko za rok v květnu

Premium Chtěli jste vidět Marrákeš nebo Casablancu, ale místo toho vás cestovní kancelář pošle do Egypta. Prodloužený víkend v...

Peníze zpět za zrušený let? Můžete čekat i několik měsíců

Vrácení peněz za letenky zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru může trvat i několik měsíců. Jen v Česku přitom jde...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz