Exšéf ČD Žaluda chystá revoluční autobaterie, dostane na ně miliony z EU

  10:53aktualizováno  10:53
Firma bývalého šéfa Českých drah získala dotaci 100 milionů. Petr Žaluda totiž rozjíždí perspektivní byznys s ekologickými bateriemi. Dražší ale šetrnější technologii chce nabízet výrobcům aut za pomoci peněz z unijního programu Horizon 2020.

Petr Žaluda rozjíždí byznys s bezolovnatými autobateriemi. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Byznys bývalého šéfa Českých drah Petra Žaludy dostane zásadní impulz pro další rozvoj. Jeho firma Olife Corporation získá v přepočtu 100 milionů korun na rozjezd výroby ekologických autobaterií. Může z ní tak brzy vyrůst jeden z velkých světových výrobců startovacích baterií do aut.

Před dvěma lety založil bývalý šéf Českých drah firmu Olife Corporation, která má patent na bezolovnaté startovací baterie. Nyní musí přesvědčit výrobce aut, že mají přejít na jeho ekologičtější, ale dražší technologii. Pomohou mu v tom peníze z evropského programu EU Horizon 2020.

„Automobilky chtějí všechny možné testy, které ukazují životnost baterie a její kvalitu. Peníze, které jsme získali, by měly pomoci těmito testy projít, měli bychom také dokončit nastavení evropské výrobní a prodejní struktury,“ řekl Žaluda.

Přežil osm ministrů

Petr Žaluda po svém odchodu z Českých drah v roce 2014 rozjel byznys ve spolupráci s Dánem Sorenem Andersem Wendelem, který přišel s nápadem vyrábět autobaterie bez olova. „Dlouho s tím za mnou chodil iv době, když jsem ještě pracoval v Českých drahách. Zaujalo mě to, a když mě z Českých drah odvolali, začal jsem se tomu věnovat naplno,“ uvedl Žaluda.

Ve firmě má majoritu, další podíly vlastní Wendel s manželkou a někdejší člen představenstva Českých drah Miroslav Šebeňa.

Žaluda byl jmenován do čela drah za éry ministra Aleše Řebíčka. Přežil osm různých ministrů, až do příchodu Zdeňka Žáka z úřednické vlády prezidenta Zemana. Žaluda dostal odstupné ve výši 24 platů. Při mzdě 500 tisíc korun šlo o 12 milionů Kč.

Kolik zatím rozjezd projektu stál, nechce Petr Žaluda uvést, řádově jde prý o jednotky milionů korun. Firma má zatím čtyři zaměstnance a další externisty, díky dotaci počítají její majitelé nyní s rozšířením.

Program Horizon 2020 má za cíl podporovat špičkové technologie se zaměřením na ekologii a s vysokým tržním potenciálem. Olife je v Česku první společností, která z programu dostala peníze na pokročilou fázi uvádění produktu na trh.

„Jde o teprve osmý projekt v Evropě, který dostal dotaci na druhou fázi podpory uvádění na trh,“ tvrdí Martina Křížková ze společnosti EuroManagers, která stojí za přípravou dotačního projektu.

Budou dražší, ale déle vydrží

Křišťálová Lupa 2015

Startovací baterie společnosti Olife mají podle Žaludy unikátní vlastnosti. Vydrží například déle nabité než olověné akumulátory. Testy prokázaly, že po roce bez provozu vykazují asi 30 procent původní kapacity, což stačí k nastartování motoru.

Navíc se údajně jedná o první plnohodnotnou náhradu olověných baterií, která funguje v požadovaném teplotním rozsahu a je ideální pro systém start-stop (ten vypíná a znovu startuje motor auta např. při zastavení na semaforech – pozn. red.). Baterie na bázi lithia a superkapacitátorů jsou rovněž velmi lehké: jejich hmotnost je oproti olověným bateriím poloviční.

Díky dotaci chce Olife rozjet už letos na severu Moravy sériovou výrobu pro ojetá vozidla. „Kromě toho, že jsou naše baterie ekologičtější, budou mít i delší životnost. Kolem deseti let, a to dokonce v náročném režimu start-stop,“ dodal Žaluda. Cenu zatím firma nestanovila, bude však vyšší než u klasických baterií.

V bateriích Olife vidí Žaluda potenciál nejen kvůli jejich vlastnostem. Evropská směrnice totiž zakazuje výrobcům využívání součástek produkujících nebezpečný odpad.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Cestovatele Zikmunda s Hanzelkou uctí i nově vydaná speciální známka

Příležitostný aršík Století cestovatelů Hanzelky a Zikmunda.

Cestovatel Miroslav Zikmund slaví 100. narozeniny a ke gratulantům se přidává i Česká pošta. Od čtvrtka budou na...

Zdraví jednoho Čecha stojí ročně přes 36 tisíc, sám nejvíc zaplatí za léky

Ilustrační snímek

Zdravotní péče v Česku stála v roce 2017 v průměru přes 36 500 korun na jednoho obyvatele, přitom v roce 2010 to bylo o...

Česká ekonomika loni zbrzdila o třetinu, letos takový propad nenastane

Většina dělníků je proškolených na více činností a mohou se v rutinních úkolech...

České hospodářství letos podřadilo o několik stupňů. Hrubý domácí produkt klesl na 3 procenta z předloňských 4,5...

Najdete na iDNES.cz