Platili jste jízdenku přes SMS? Dopravní podnik si vaše číslo schová 10 let

  10:35aktualizováno  10:35
Z placení jízdného v městské hromadné dopravě přes SMS se v Praze stal docela slušný byznys. Po půl roce se počet elektronických jízdenek ustálil, cestující jich pošlou každý den dvaadvacet tisíc, což přinese Dopravnímu podniku roční obrat asi 200 milionů korun.
Autobusy Dopravního podniku hl. města Prahy

Autobusy Dopravního podniku hl. města Prahy | foto: Martin Mráz

Pro případ, kdy by se cestující na zaplacení jízdenky neshodli s dopravcem, si podnik vede databázi telefonních čísel, ze kterých mu cestující peníze posílají.

"Kvůli možnému reklamačnímu, případně soudnímu řízení je uchováme deset let," plánuje marketingový ředitel Dopravního podniku Jan Svoboda.

. Výhody a nevýhody SMS jízdenek

PRO – nemusím nosit drobné – lístek koupím kdykoli a kdekoli; PROTI – moje telefonní číslo je v databázi Dopravního podniku – uchovává se 10 let – nemám kontrolu nad tím, jak se s mými osobními údaji nakládá

Úřad na ochranu osobních dat je ve střehu
To se nelíbí Úřadu pro ochranu osobních údajů. Podle prohlášení úřadu jde totiž o citlivou věc – schraňování osobních údajů. Jeho kontrolní oddělení se už začalo celou věcí zabývat.

Na stejný případ totiž poukázali před několika dny cestující v Ústí nad Labem, kde si tamní dopravce buduje databázi stejným způsobem.

"Zdá se, že lidé nejsou dostatečně informováni. Měli by vědět, že tato databáze existuje, jak dlouho je uchovávaná a jak se s ní nadále nakládá," říká mluvčí úřadu Hana Štěpánková.

"Podle tohoto čísla může být osoba identifikována, z toho důvodu se ta čísla také shromažďují. Pokutu totiž nikdo nebude vymáhat po nějakém čísle, ale musí ji vymáhat po konkrétní osobě, kterou podle čísla vyhledá," dodává Štěpánková.

Správce osobních údajů má povinnost jakoukoli manipulaci s daty hlásit, což však dopravce zatím neudělal. Pokud by úřad prokázal, že dopravce porušuje zákon, hrozí mu vysoké pokuty.

"Žádné osobní údaje neschraňujeme. Je to absolutní nepochopení celého systému. Člověka, který nám pošle SMS, nežalujeme. Žalujeme jen ty, kteří nezaplatili, a ta čísla logicky nemáme," namítá Jan Svoboda, podle kterého si Dopravní podnik nechává ke stanovisku úřadu vypracovat právní analýzu.

Dopravní podnik zatím neví, kolik čísel má
Připouští, že ke spárování čísla a jména klienta dojde v momentě, kdy se cestující hájí, že zaplatil. "Když tvrdí, že SMS poslal, musí nám samozřejmě poskytnout své číslo, abychom je mohli v seznamu najít. Jindy ale ke spárování jmen a čísel nedochází," míní Svoboda.

Úřad pro ochranu osobních údajů trvá na svém. "Nevím, jak systém vypadá, ale mluvčí se zcela mylně domnívá, že nepracuje s osobními údaji. To není pravda,“ říká Hana Štěpánková.

Dopravce zatím nedokáže odhadnout, kolik telefonních čísel ve své databázi má. Chystá se, že za nějaký čas si nechá vytáhnout pro své potřeby data, kolik cestujících elektronické jízdné využívá.

Z průzkumu společnosti Westminster, která na jaře zkoumala chování cestujících, vyplývá, že nejčastějšími důvody, proč cestující platí jízdné pomocí SMS, je to, že v daný okamžik šlo o jediný možný způsob zaplacení, a jednoduchost či pohodlnost pro cestujícího.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Výstavba „severní D1“ může pokračovat. Úsek z Opatovic postaví Strabag

Slavnostní poklepání základního kamene dálnice D35.

Výstavba problematického úseku dálnice D35 z Opatovic do Ostrova může pokračovat. Proti výběrovému řízení na stavbu...

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Dálnici D1 na Vysočině zprovozníme před koncem února, ujišťuje Ťok

Dělníci začali s opravou dutin pod problémovým úsekem dálnice D1 mezi Humpolcem...

Dálnice D1 v modernizovaném úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na Vysočině by měla fungovat bez omezení rychlosti...

Najdete na iDNES.cz