Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Letadla budou opět pilotovat jen muži. Kvůli pandemii ubývá pilotek

  • 22
Zatímco v posledních letech přibývalo pilotek, koronavirová pandemie ženy v kokpitech opět upozadila. Kvůli omezení letecké dopravy je totiž více pilotů než letadel v provozu a ženám v leteckém průmyslu opět hrozí vyhazovy. Zůstanou totiž jen ti nejzkušenější.

Jen ve Spojených státech musí kvůli pandemii dva největší dopravci muset propustit více než tři tisíce pilotů. Jelikož podle pravidla „nejpozději přišel, nejdříve odejde“ se jako první propouští piloti, kteří pracovní poměr s aerolinkou navázali teprve nedávno. A tím se může narůstající počet pilotek znovu snižovat.

Profese pilotky se dostalo mezi ženami do obliby v minulých letech, mnoho z nich je tak nyní na juniorních pozicích a ztratí tak při propouštění práci dříve než jejich pracovně starší kolegové, potvrzuje International Society of Women Airline Pilots (ISWAP).

To je případ i dvaatřicetileté Megyn Thompsonové, která svou vysněnou práci pilotky získala teprve loni. Thompsonová byla jednou z tisíce žen, které v návaznosti na snahy o genderovou vyváženost povolání, přišla do American Airlines.

Kvůli tomu, že létat začala až v minulém roce se ale dostala na seznam zhruba 600 svých kolegyň, které teď kvůli pandemii o svou práci přijdou. V případě, že nepřijde další vládní pomoc či zásah odborářů, od prvního října bude oficiálně nezaměstnaná.

„Před čtyřiceti lety mezi piloty ženy téměř nebyly. Kvůli tomu, že jsme začaly přicházet až v posledních letech, jsme tak první, které zase odejdou,“ říká Thompsonová pro Reuters. Pilotka kvůli počtu hodin, které musela nalétat, aby si splnila svůj sen, nemá biologické děti. Coby maminka třech adoptivních se teď poohlíží po zaměstnání jinde.

Podle dat společnosti Boeing v minulých letech letecká doprava rostla rok od roku o 5%. V posledních 20 letech se tak vytvořil prostor pro 804 tisíc nových pilotů, kvůli snahám o zapojení žen tak minulé roky byly pro pilotky zlatými časy.

Pandemie však leteckou dopravu a turismus zasáhla ve velkém a odborníci předpokládají, že stav z roku 2019 se nevrátí nejméně do roku 2024. „Letos jsme měli naplánovanou obrovskou kampaň, kterou jsme ale bohužel museli odložit,“ říká australská pilotka Davida Forshawová, která má v ISWAP na starosti vzdělávání.

Ačkoliv pilotek v minulých letech přibývalo, před krizí stále tvořily pouze 5,3 procenta všech řidičů letounů. ISWAP předpokládá, že toto číslo kvůli masivnímu propouštění v leteckých společnostech opět klesne.

Počty ženských pilotek se v minulých letech zvašovaly i v zemích, kde jsou obvykle ženy na pracovním trhu znevýhodňovány. Největší podíl komerčních ženských pilotek má totiž Indie s 12 procenty. Podle údajů ISWAP je však jen čtvrtina všech pilotek kapitánkami.