Tři spoje za 20 minut na hlavní trati jsou rarita, kritizoval šéf ČD

  11:59aktualizováno  11:59
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hovořil v pondělí se studenty Dopravní fakulty Univerzity Pardubice o železniční dopravě. A přitom si vzal na mušku soukromé firmy, které konkurují Českým drahám na hlavní trati z Prahy do Ostravy, tedy cestou přes Pardubice.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hovořil se studenty Dopravní fakulty Univerzity Pardubice o železniční dopravě. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Když generální ředitel Českých drah Petr Žaluda při pondělní besedě na půdě pardubické univerzity mluvil o nutném snižování nákladů, tak trochu si naběhl.

"Myslíte si, že by šlo ušetřit na generálním ředitelství?" zeptal se jeden student Petra Žaludy a bouřlivý smích desítek jeho kolegů potvrdil, že úspory u největšího železničního dopravce veřejnost stále očekává.

"Možnost je vždycky. Ale i bílé límečky jsou potřeba. A jestliže nám fotovoltaika zdražila ročně energii o 600 milionů korun, tak to já neušetřím, i kdybych propustil na generálním ředitelství všechny lidi," sdělil s úsměvem jeden z nejlépe placených manažerů státní firmy.

Fotogalerie

Část vystoupení věnovaná konkurenci studenty zaujala, Petr Žaluda si vůči konkurenčním dopravcům nebral servítky.

Jen oprášili staré vlaky, vzkazuje konkurenci

"Jeden konkurent v uvozovkách si pořídil pár starých vagonů a lokomotiv a jen je krásně oprášil, další si pořídil tramvaj a teď s ní jezdí dlouhé tratě. Otázka je, jak dlouho tak dokáže jezdit, protože je to pořád tramvaj. Ale železniční doprava je lokomotiva a sedm osm vagonů za ní, pak je to ta efektivita," uvedl Petr Žaluda.

České dráhy podle něho investují do nových vozidel podstatně více než soukromníci.

Jen letos uvedou do provozu 220 nových nebo modernizovaných lokomotiv a v roce 2014 začne jezdit z Prahy přes Brno na Vídeň a Graz deset zcela moderních souprav RailJetu, sedm z nich budou obsluhovat České dráhy.

"Dnešní provoz na trati Praha - Ostrava je světovou raritou, když jezdí ve vybraných časech během dvaceti minut tři spoje. Nikde na světě nikdo nedovolí, aby byla trať takto vytížena - pak jsou zpožďovány regionální vlaky a nákladní doprava není už skoro schopna na této trati jezdit," prohlásil ředitel drah.

Podle něj jsou nejvýkonnější železniční dopravci v zemích, které nemají téměř vůbec liberalizovaný trh.

"Konkurence sice přináší zajímavou cenu, ale otázka je, jak dlouho je schopna s těmi cenami jezdit. Snahou je nalákat lidi, a pak stejně musejí zdražit," dodal.

U studentů ředitel Českých drah docela zabodoval

"Přednáška byla velice zajímavá, nejvíc mě zaujalo, jak mluvil o režijních jízdenkách, že firma musí tolika lidem dávat režijní jízdenky, i když to nejsou její zaměstnanci," řekl například třeťák Jan Šnejdrla od Zlína.

České dráhy skutečně vydávají zhruba 150 tisíc režijních jízdenek ročně, ale jen 30 tisíc je určeno pro její zaměstnance.

Za další břemena minulosti označil nejvyšší představitel drah například starost o prostory, které využívají i cestující jiných dopravců, povinnost řídit se zákonem o veřejných zakázkách či zastaralý vozový park.

Chtějí prodávat víc jízdenek elektronicky

Otázka jednoho studenta mířila například k tomu, jak hodně se České dráhy snaží o zvýšení počtu elektronicky prodaných jízdenek. Dozvěděl se, že z dnešních pěti procent se chtějí dostat k hranici dvaceti procent.

Dotaz na minusové hospodaření ČD Cargo skončil odkazem na vliv ekonomické recese a velké poplatky za dopravní cestu.

Setkání s šéfem Českých drah ocenili zjevně uznalým potleskem i nejmladší studenti dopravní fakulty.

"Potvrdilo se mi, že se soukromníci zbytečně hodně navážejí do Českých drah. Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí a nepřišlo mi to jako ztráta času," řekl Michal Konrád ze Dvora Králové nad Labem.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Najdete na iDNES.cz