Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tři spoje za 20 minut na hlavní trati jsou rarita, kritizoval šéf ČD

  11:59
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hovořil v pondělí se studenty Dopravní fakulty Univerzity Pardubice o železniční dopravě. A přitom si vzal na mušku soukromé firmy, které konkurují Českým drahám na hlavní trati z Prahy do Ostravy, tedy cestou přes Pardubice.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hovořil se studenty Dopravní fakulty Univerzity Pardubice o železniční dopravě. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Když generální ředitel Českých drah Petr Žaluda při pondělní besedě na půdě pardubické univerzity mluvil o nutném snižování nákladů, tak trochu si naběhl.

"Myslíte si, že by šlo ušetřit na generálním ředitelství?" zeptal se jeden student Petra Žaludy a bouřlivý smích desítek jeho kolegů potvrdil, že úspory u největšího železničního dopravce veřejnost stále očekává.

"Možnost je vždycky. Ale i bílé límečky jsou potřeba. A jestliže nám fotovoltaika zdražila ročně energii o 600 milionů korun, tak to já neušetřím, i kdybych propustil na generálním ředitelství všechny lidi," sdělil s úsměvem jeden z nejlépe placených manažerů státní firmy.

Část vystoupení věnovaná konkurenci studenty zaujala, Petr Žaluda si vůči konkurenčním dopravcům nebral servítky.

Jen oprášili staré vlaky, vzkazuje konkurenci

"Jeden konkurent v uvozovkách si pořídil pár starých vagonů a lokomotiv a jen je krásně oprášil, další si pořídil tramvaj a teď s ní jezdí dlouhé tratě. Otázka je, jak dlouho tak dokáže jezdit, protože je to pořád tramvaj. Ale železniční doprava je lokomotiva a sedm osm vagonů za ní, pak je to ta efektivita," uvedl Petr Žaluda.

České dráhy podle něho investují do nových vozidel podstatně více než soukromníci.

Jen letos uvedou do provozu 220 nových nebo modernizovaných lokomotiv a v roce 2014 začne jezdit z Prahy přes Brno na Vídeň a Graz deset zcela moderních souprav RailJetu, sedm z nich budou obsluhovat České dráhy.

"Dnešní provoz na trati Praha - Ostrava je světovou raritou, když jezdí ve vybraných časech během dvaceti minut tři spoje. Nikde na světě nikdo nedovolí, aby byla trať takto vytížena - pak jsou zpožďovány regionální vlaky a nákladní doprava není už skoro schopna na této trati jezdit," prohlásil ředitel drah.

Podle něj jsou nejvýkonnější železniční dopravci v zemích, které nemají téměř vůbec liberalizovaný trh.

"Konkurence sice přináší zajímavou cenu, ale otázka je, jak dlouho je schopna s těmi cenami jezdit. Snahou je nalákat lidi, a pak stejně musejí zdražit," dodal.

U studentů ředitel Českých drah docela zabodoval

"Přednáška byla velice zajímavá, nejvíc mě zaujalo, jak mluvil o režijních jízdenkách, že firma musí tolika lidem dávat režijní jízdenky, i když to nejsou její zaměstnanci," řekl například třeťák Jan Šnejdrla od Zlína.

České dráhy skutečně vydávají zhruba 150 tisíc režijních jízdenek ročně, ale jen 30 tisíc je určeno pro její zaměstnance.

Za další břemena minulosti označil nejvyšší představitel drah například starost o prostory, které využívají i cestující jiných dopravců, povinnost řídit se zákonem o veřejných zakázkách či zastaralý vozový park.

Chtějí prodávat víc jízdenek elektronicky

Otázka jednoho studenta mířila například k tomu, jak hodně se České dráhy snaží o zvýšení počtu elektronicky prodaných jízdenek. Dozvěděl se, že z dnešních pěti procent se chtějí dostat k hranici dvaceti procent.

Dotaz na minusové hospodaření ČD Cargo skončil odkazem na vliv ekonomické recese a velké poplatky za dopravní cestu.

Setkání s šéfem Českých drah ocenili zjevně uznalým potleskem i nejmladší studenti dopravní fakulty.

"Potvrdilo se mi, že se soukromníci zbytečně hodně navážejí do Českých drah. Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí a nepřišlo mi to jako ztráta času," řekl Michal Konrád ze Dvora Králové nad Labem.

Fotovoltaikám hrozí kvůli vládě krach, tvrdí experti. Solární baroni jsou mýtus

  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024,  aktualizováno  12.12 12:45

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy na sociálních sítích podporují trend oslavující odchod z práce, přesun do...

9. prosince 2024

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024,  aktualizováno  12.12 12:45

Problémové čokoládové kalendáře z Polska. Po Penny je stahuje už i Lidl

Kvůli nevyhovujícím chutí a vůni stahují řetězce z trhu čokoládové adventní kalendáře vyrobené polskou firmou Millano. Poté, co jejich stažení konec listopadu oznámil řetězec Penny, přistoupil nyní k...

12. prosince 2024  12:44

Středočeští radní schválili zadání tendru na provoz vlaků za 142 miliard

Středočeští radní souhlasili s vyhlášením tendru za 142 miliard korun, který má zajistit provoz elektrických vlaků v Pražské integrované dopravě po prosinci 2029. Tehdy skončí smlouva s Českými...

12. prosince 2024,  aktualizováno  12:22

Trubkami v O2 areně dál poteče Staropramen. Zajistil si spolupráci na pět let

Staropramen se bude v největší multifunkční hale v Česku čepovat dalších pět let. Pivovar již potřetí zvítězil ve výběrovém řízení. Nepasterizovaná desítka bude na všech výčepech v v O2 areně i v...

12. prosince 2024  12:13

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...