Na snímku dálnice D1, jeden z českých "tankodromů". Opravu by potřebovala i dálnice D11. Ilustrační snímek

Na snímku dálnice D1, jeden z českých "tankodromů". Opravu by potřebovala i dálnice D11. Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Oprava D1 začne o měsíce později, stát ale soutěž otevře více firmám

  • 20
Ředitelství silnic a dálnic zmírnilo velmi přísné kvalifikační podmínky na modernizaci dálnice D1. Podle nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka je to kvůli tomu, aby se do soutěže mohlo přihlásit více firem a nebyla diskriminační.

MF DNES v dubnu upozornila na řadu sporných podmínek, které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v soutěži mělo. Šlo o speciální stroje, které v Česku vlastní pouze dvě firmy. První soutěže na rekonstrukci dálnice, která je ve velmi špatném stavu, vypsal stát letos v březnu. (více čtěte zde)

"Diskriminační podmínky tam už nejsou," potvrdil Čermák. Uzávěrku pro podávání nabídek prodloužili do konce června. Stavět se tak začne nejdříve v září. "Je to sice mírné zpoždění, ale je lepší neriskovat množství námitek proti samotné soutěži," řekl Čermák.

ŘSD počítalo, že letos na D1 prostaví 1,5 miliardy, nakonec to bude o polovinu méně.

Nesmyslné požadavky na unikátní stroje

Bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba letos při vypisování soutěže na opravy D1 sliboval, že do každé soutěže se budou moci přihlásit desítky zájemců. Realita ale byla jiná. ŘSD totiž podmínky soutěže za 5 miliard Kč nastavilo tak, že pro většinu firem byly v podstatě nesplnitelné.

"Některé požadavky jsou naprosto mimo. Tak specifické požadavky na strojní vybavení jsme ještě nezažili," řekl dříve MF DNES šéf jedné ze stavebních firem. Ředitelství silnic například požadovalo, aby měli stavbaři k dispozici tři kusy recyklačních fréz pro recyklaci staré dálnice na místě. V Česku jsou takové frézy jen tři. Patří dvěma firmám: ČNES dopravní stavby a Silnice CZ. ČNES má v tuto chvíli dvě, před předáním má třetí.

Poruba se bránil tím, že firmy tyto stroje nemusí vlastnit, ale mohou si je půjčit. Stavaři nesouhlasili. "Je špatně, když je dodavatelům diktováno, jaké zařízení mají použít. Správně by měly firmy jen splnit požadované parametry, od toho jsou normy a další nasmlouvané technické předpisy," říká jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.

Nešlo o jediný zvláštní požadavek. Stavbaři, kteří se akce chtěli zúčastnit, museli mít také dva kusy vrtacích vozů. Obvykle se používají při stavbách tunelů. Na D1 přitom mezi Prahou a Brnem žádný tunel není.

"Budou potřeba kvůli opravám mostů. Jejich výhodou je, že s nimi lze vrtat různými směry," hájí vrtací soupravy mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Takový požadavek nahrává několika největším firmám, které stavějí i tunely. Ale nemusí mít například už speciální frézu. Větší firmy tak budou nuceny spojit se s ČNES, která bude ve výhodě při tvorbě ceny.