První dokončený Airbus A350 XWB. (13. května 2013)

První dokončený Airbus A350 XWB. (13. května 2013) | foto: Airbus

Po osmi letech vzlétne nový airbus. Na A350 je už 613 objednávek

  • 27
Letecký byznys čeká zítra po letech další velká světová premiéra. Společnost Airbus plánuje na zítřek první let svého nového dopravního letadla Airbus A350 XWB. Letoun, který má být proti současným modelům podstatně úspornější, ještě ani nevzlétl, a už je na něj přes šest set objednávek. Nový model ještě zostří souboj Boeingu a Airbusu o vládu nad světovým letectvím.

První let, naplánovaný na páteční desátou hodinu dopoledne na letiště ve francouzském Toulouse, tak završí devět let vývoje nového letadla, které má být evropskou odpovědí na Boeing 787 Dreamliner. Nový boeing létá už od roku 2011. Zatím poslední osobní letadlo představil Airbus v roce 2005 - model A380. V roce 2009 ještě představil nákladní vrtulový letoun A400 M.

Už na začátku června prošly úspěšným testem motory Rolls-Royce Trent, kterými je letadlo vybavené. První let záleží i na počasí: pokud nebudou podmínky příznivé, Airbus testovací let odloží. Samotný let může ohrozit i lidský faktor: plánovaná stávka francouzských řídících letového provozu.

Vývoj stál 280 miliard korun

Letadlo pak čeká v příštích měsích 2 500 hodin testovacích letů. Dá se navíc očekávat, že Airbus představí nový letoun i v Paříži na aerosalonu, který začne v pondělí.

Airbus s novým letadlem chce ukrojit větší podíl na trhu dálkových širokotrupých letadel, kde dosud vládne Boeing. Vývoj přišel na 11 miliard euro (přes 280 miliard korun).

Poprvé by se mělo nové letadlo dostat k aerolinkám příští rok, jako první ho mají dostat Qatar Airways, které jsou i zatím největším zákazníkem.

Pro Airbus je teď mimořádně důležité, aby nedocházelo u nového letadla ještě před zahájením sériové výroby k technickým problémům, jakými byly u Dreamlineru potíže s bateriemi. Firma má na letadlo přes šest set objednávek, tedy více než dvakrát tolik, než kolik si dosud aerolinky objednaly největších Airbusů A380. Dá se očekávat, že nový model utlumí postupně výrobu letounu A330.

Nižší spotřeba, větší komfort

Stejně jako u Dreamlineru použili konstruktéři Airbusu namísto klasických kovů hlavně uhlíková vlákna, díky čemuž je letadlo lehčí a má menší spotřebu. Airbus ho bude vyrábět ve třech verzí pro 270 až 350 lidí.

Kromě nižších nákladů pro aerolinky má stroj přinést i podstatně větší komfort cestujícím. Interiér bude světlejší, používané budou téměř výhradně LED světla.

I když je finální montáž prováděna ve francouzském Toulouse, jde v podstatě o evropské letadlo. Airbus díly na nový model se vyrábí ve třinácti závodech po celé Evropě. Evropské letadlo chtějí přitom hlavně mimoevropské aerolinky: největší objednávky mají Qatar Airways, Emirates, Singapore Airlines a Cathay Pacific.

Souboj Boeingu a Airbusu je v posledních letech v celkových objednávkách i dodávkách velmi těsný. Airbus loni dodal zákazníkům 588 letadel, Boeing 601. Výrazně úspěšnější byl ale Boeing u přijatých objednávek: za loňský rok si dopravci objednali 1 203 letadel, především modelu 737. Airbus zaznamenal loni 833 objednávek.

, ,