Na ministerstvu se už také promýšlí, jak bude vypadat další etapa rozšíření mýta.

Na ministerstvu se už také promýšlí, jak bude vypadat další etapa rozšíření mýta. | foto: Radek Miča, MF DNES

Nové mýto pro lehčí náklaďáky přinese dvě stě milionů ročně

  • 29
Od ledna příštího roku by se měla rozšířit povinnost platit mýtné také na lehčí nákladní auta, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Podle ministerstva dopravy se nyní řeší už jen formality. Dosud platí za jízdu po dálnicích a vybraných úsecích hlavních silnic pouze náklaďáky a autobusy těžší než 12 tun.

Lehčí vozidla musí mít vylepenou dálniční známku. "Čekáme už jenom na potvrzení DG Trenu (generální ředitelství pro dopravu a energetiku při Evropské komisi, pozn. red.), že se nejedná o nijak podstatnou změnu. To bychom měli získat v nejbližších týdnech," uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Ministerstvo už má na papíře také studii, která mu spočítala, kolik rozšíření mýtného vynese. "Kumulovaný čistý zisk by měl do roku 2017 činit 1,36 miliardy korun," říká spoluautor propočtu Ladislav Bína z Fakulty dopravní ČVUT, který je zároveň členem expertní skupiny pro mýtné systémy.

Tato částka počítá se všemi náklady, které si rozšíření a provoz mýta vyžádá, zohledňuje také sumu, kterou nyní stát získává na dálničních kuponech. Ročně tak rozpočtu přidají lehká nákladní auta v průměru o necelých dvě stě milionů korun více než nyní. Ve srovnání s tím, kolik zaplatí na mýtném těžká auta, jde zdánlivě o zanedbatelnou částku.

Náměstka Hodače však výpočty nijak nepřekvapují. "Známe strukturu těchto vozidel – zpravidla pouze rozvážejí zboží na menší vzdálenosti, proto toho příliš na dálnicích nenajezdí," vysvětluje Hodač.

Podle Centrálního registru vozidel jezdí v Česku mírně přes sto tisíc aut s hmotností mezi 3,5 a dvanácti tunami. Téměř polovina z nich jsou avie, u kterých jasně převládají starší typy. Ty dopravci používají pro delší přepravy jen velmi zřídka.

Pouze zhruba šest tisíc avií je podle registru mladších deseti let. Dalších deset tisíc vozidel, která spadají do příslušné váhové kategorie, jsou traktory, které po dálnici jezdit nesmějí.

Velké rozšíření mýta nejdříve za rok a půl
Tomu odpovídá i množství prodaných ročních dálničních známek pro tuto kategorii vozidel. Pro rok 2007 jich bylo přes třicet tisíc. "Počet těchto aut nijak významně nezvyšují ani zahraniční dopravci, kteří většinou jezdí přes Česko s klasickými kamiony," doplnil Hodač.

Na ministerstvu se už také promýšlí, jak bude vypadat další etapa rozšíření mýta, kdy by mělo dojít ke zpoplatnění všech hlavních komunikací a vybraných silnic II. a III. tříd.

Na rozdíl od dálnic nebudou auta sledovat mýtné brány, ale satelitní systém. "Technologii je však nutné nejprve důkladně otestovat, zkoušky budeme provádět na vzorku pěti až deseti tisíc vozidel," uvedl Hodač. K rozšíření mýta dojde nejdříve v roce 2010.