„Celé je mi to především nesmírně líto a rád bych vyjádřil upřímnou soustrast rodinám zesnulých při těchto nehodách,“ uvedl k haváriím ve středu premiér Babiš. „V poslední době byly tři, dvě z nich byly bohužel vážné. V obou případech velmi pravděpodobně neselhal systém, ale došlo k pochybení jedince,“ dodal Babiš ke čtyřem nehodám vlaků z uplynulých dnů, jejichž příčiny se stále vyšetřují.
„Včerejší nehoda byla na jedné z nejlépe zabezpečených tratí, podle informaci od ministra Havlíčka technika neselhala. Strojvedoucí poté, co projel návěstidlo na červenou, zastavil, pak se z neznámých důvodů rozjel,“ doplnil premiér. Ocenil, že Havlíček na místo neštěstí večer vyrazil a chystá další kroky. „To, co se stalo v posledním týdnu, je obrovská shoda náhod. Nedošlo k systémovému pochybení, ale k selhání jedinců,“ dodal premiér.
ČD zintenzivní výcvik strojvůdců, ti se na malých tratích budou hlásit |
Ministr Havlíček na středu svolal nově vytvořenou Bezpečnostní radu pro železnice. Řešit se nejspíše budou další investice do bezpečnosti. Babiš již dříve uvedl, že stát na investice na železnice letos vyčlenil 52 miliard korun. Ministr zároveň připustil, že bude řešit i personální otázky. „Rozhodně v této oblasti dojde k posílení personálu,“ uvedl.
Personálu je totiž na českých železnicích dlouhodobě nedostatek. Například Ivo Drahotský z dopravní fakulty Jana Pernera pardubické univerzity v rozhovoru pro Českou televizi upozornil, že dříve měli strojvedoucí znát jen několik tratí, dnes jsou však „tlačeni“ ze strany zaměstnavatelů, aby znali celou republiku.
Ministr zahraničí chce informace
O nehodách na železnici se chtějí kromě Babiše a Havlíčka bavit i další ministři, například ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček z ČSSD. „Myslím, že bychom potřebovali informace, co s tím bude ministerstvo dopravy už dělat,“ řekl novinářům. Podle jeho informací chod ministerstva dopravy není komplikován tím, že Havlíček zároveň řídí resort průmyslu. „Ale možná osobní pozornost pana ministra těmto záležitostem tam není dostatečná,“ dodal Petříček.
Na železniční přejezdy dá stát 1,36 miliardy, přibudou závory i kamery |
Správa železnic podle svého generálního ředitele Jiřího Svobody letos plánuje zmodernizovat 142 křížení za 1,36 miliardy korun. V příštím roce chce investice zvýšit na 1,5 miliardy, za které se zrekonstruuje 170 přejezdů. Správa zároveň v příštích sedmi letech plánuje úplné zrušení 13 přejezdů na koridorech.
„Posilujeme zabezpečení přejezdů, chystáme evropský systém ETCS, další opatření na lokální tratě. A já jsem přesvědčený, že pan ministr a generální ředitel Správy železnic jdou v tomto správným a jediným možným směrem,“ dodal Babiš.
ETCS je automatický systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti a podobně. Například podle místopředsedy sněmovního dopravního podvýboru Ondřeje Polanského (Piráti) má ale instalace systému zpoždění.