Hasiči pomáhají při odklízení následků úterní srážky dvou vlaků u Českého...

Hasiči pomáhají při odklízení následků úterní srážky dvou vlaků u Českého Brodu. Odklízecí práce pokračují i ve středu. (15. července 2020) | foto: Správa železnic

Nehoda na koridoru: strojvedoucí zřejmě projel Stůj, škoda je 45 milionů

  • 1110
Škodu při nehodě vlaků u Českého Brodu vyčíslila Drážní inspekce na 45 milionů korun. Většina jde na vrub osobnímu vlaku, v němž zemřel strojvedoucí. Podle všeho projel návěstidlo Stůj a narazil do poštovního vlaku. Správě železnic se dopoledne již podařilo zprovoznit jednu kolej, po které mohou vlaky z Prahy projíždět sníženou rychlostí.

Policie vyšetřuje nehodu jako obecné ohrožení z nedbalosti a ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti. „V současné době je na místě policejní dron, který pomáhá zadokumentovat celou situaci železniční nehody,“ řekla policejní mluvčí Martina Fejfarová.

Zdroj blízký vyšetřování uvedl, že strojvedoucí projel Stůj a narazil do poštovního vlaku čekajícího na vjezd do Českého Brodu. Na trati je autoblok, který umožňuje projet návěst Stůj i při dodržení předpisů. Strojvedoucí však musí zastavit a dál jet podle rozhledových poměrů. Tedy aby dokázal dobrzdit při překážce před sebou. 

Systém na této trati udržuje strojvedoucího v bdělosti, každých deset až 20 sekund musí mačkat tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se rozjet.

„Je řada dohadů, proč k tomu došlo a proč se zřejmě ještě rozjel. Jestli byl třeba v daném momentu v horším zdravotním stavu. Podle dostupných poznatků nedošlo k žádnému technickému selhání,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.

„V době nehody byl strojvůdce 30 minut před plánovanou pauzou. Byl ale druhý den v práci po několikadenním volnu,“ dodal ministr.

Vyšetřovatelé se potřebují dostat k počítači v zadní části vlaku, kde mohou být klíčové informace. V přední části soupravy byl počítač nejspíš zničen.

Zesnulému strojvedoucímu bylo čtyřicet let. „Byl odpočatý, všechny zákonné lhůty na odpočinek byly dodrženy. Byl to zkušený strojvůdce, měl desetiletou praxi. Konkrétně na takto vybavených tratích jezdil přes šest let,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský.

Dvě lokomotivy na odtržení souprav nestačily

Přes noc na místě nehody pracovali záchranáři, hasiči a rychlá zdravotnická pomoc. Zázemí a podporu připravil Český červený kříž. Od rána pokračují odklízecí práce, podařilo se zprovoznit jednu kolej, na druhé odklízecí práce pokračují.

„Havarované vlaky u Českého Brodu se ve středu po osmé ranní podařilo od sebe odtrhnout, nakolejit jednu soupravu a zprovoznit jednu kolej,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš. Při prvním pokusu se dvěma lokomotivami brzy ráno se soupravy odtrhnout nepovedlo.

„Na místo proto zamířily další dvě a začalo také rozřezávání kusů soupravy autogenem,“ řekl mluvčí středočeských hasičů Petr Svoboda.

Škoda 45 milionů, upřesněno 35 zraněných

Škoda na osobním vlaku činí 40 milionů korun, na vozidlech nákladního vlaku pět milionů korun a na lokomotivě nákladního vlaku 300 tisíc korun, vyčíslila Drážní inspekce.

Při srážce nákladního a osobního vlaku mezi Úvaly a Českým Brodem se zranilo 35 lidí, předchozí informace uváděly až šedesát zraněných. Celkem ve vlaku cestovalo podle odhadů 100 až 120 lidí.

„Ošetřili jsme 31 lehce zraněných osob, mezi kterými bylo i osm nezletilých. Jednalo se především o zranění způsobena pádem: zhmožděniny končetin a poranění hlavy. Čtyři těžce zraněné osoby jsme transportovali do nemocnic v Praze a Českých Budějovicích, dvě z nich byly přepraveny vrtulníky,“ potvrdila iDNES.cz mluvčí Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje Petra Effenbergerová.

Dva zraněné v noci přijala Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Muž měl zlomená žebra, žena rozsáhlou tržnou ránu na stehně a zlomeninu v oblasti krční páteře. „Oba pacienti jsou mimo ohrožení života,“ řekl ředitel nemocnice Petr Arenberger.

Zprovozněna byla jedna kolej

Poté, co se podařilo soupravy odtrhnout a nakolejit první soupravu, byla zprovozněna jedna kolej tratě. „Vlaky z Prahy mohou místem projíždět ve snížené rychlosti 20 km/h, aby neohrožovaly hasiče, kteří pokračují v odstraňujících a vyprošťujících pracech na druhé koleji,“ uvedl Illiaš.

Rychlíky jezdí odklonem přes Lysou nad Labem. Regionální vlaky jsou nahrazeny autobusy. Pražská integrovaná doprava (PID) na twitteru uvedla, že cestující příměstských linek S1, S2, S7 a S22 musí kvůli náročnosti odstraňování následků nehody a odklánění vlaků počítat ráno s omezením.

„Vzhledem k odklonu dálkových vlaků přes Nymburk a Čelákovice je provoz linek S2 a S22 velmi nepravidelný. Návazné autobusové přípoje nelze garantovat,“ uvedl PID.

„Kompletní obnovení provozu předpokládáme někdy ve večerních hodinách, ale zatím to stále není jasné. Nevíme, jak moc nehoda poškodila koleje,“ doplnil Illiaš.

Ministr Havlíček chce dnes svolat „profesionální tým nejlepších odborníků“, který se bude nehodou zaobírat. „Musíme prověřit všechny možnosti zabezpečení, i když tato trať, kde došlo k nehodě, patří k nejzabezpečenějším v republice,“ podotkl ministr.

Stát se rozhodl po nehodě posílit zabezpečení přejezdů, chystá systém ETCS a jiná opatření, napsal v reakci premiér Andrej Babiš. Je přesvědčen, že ministr a ředitel Správy železnic jdou správným směrem.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video