Dráhy se snaží jezdit včas. Pokutu za zpoždění si ale vysloužily. Ilustrační foto

Dráhy se snaží jezdit včas. Pokutu za zpoždění si ale vysloužily. Ilustrační foto | foto: České dráhy

Načas jelo v prvním čtvrtletí devět vlaků z deseti

  • 22
Českým drahám se daří dodržovat jízdní řád čím dál více. Zatímco v loňském říjnu přijelo na čas 85 procent a v listopadu 82 procent spojů, v únoru a březnu už to bylo přes 91 procent. Z 213 tisíc vlaků vypravených minulý měsíc jich do cílové stanice dojelo 194 tisíc podle jízdního řádu.
Toto číslo považuje vedení Českých drah za úspěch i proto, že s příchodem jara začala Správa železniční dopravní cesty opravovat několik tratí, na nichž se pak spoje častěji zpožďují.

Průměr za první čtvrtletí tohoto roku je pro České dráhy ještě příznivější. Z celkového počtu 631 538 vypravených vlaků osobní dopravy jich včas dojelo 591 047 - tedy 93,6 %.
Vlaky zbrzdila Emma
Horší statistiku v březnu oproti prvním dvěma měsícům roku výrazně ovlivnila vichřice Emma. Kvůli větru a spadaným stromům se zpozdilo během dvou dnů 810 vlaků a dalších 215 spojů byly České dráhy nuceny zcela zrušit.

"Nejčastější příčinou zpoždění jsou právě mimořádné události. Jde ale především o střety na přejezdech, kde řidiči nerespektují výstražné zařízení a vjedou pod vlak. Za zpoždění mohou také sebevrazi, kteří ukončí svůj život dobrovolně pod koly vlaku, ale také dopady počasí nebo zásahy policistů a lékařů přímo ve vlacích," popisuje mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Podle něj si cestující na zpoždění stěžují i kvůli výlukám na rekonstruovaných tratích nebo závadám například na výhybkách nebo zabezpečovacím zařízení.

. přijelo včas

říjen 2007            85 %
listopad 2007       82 %
prosinec 2007      92 %
leden 2008          95 %
únor 2008            95 %
březen 2008        91 %
Nyní pracují dělníci na nádražích v Kolíně, Břeclavi, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Brně - Horních Heršpicích, v pražském uzlu i na důležitých koridorových tratích mezi Prahou a Benešovem, Táborem a Veselím nad Lužnicí, Olomoucí a Zábřehem na Moravě, Třincem a slovenskou Čadcou nebo v Praze v úseku Libeň – Běchovice. V těchto místech vznikají zpoždění nejčastěji.

"I když jsme při přípravě jízdního řádu plánované výluky zohlednili, někdy stačí drobná nepředvídaná mimořádnost, jako je závada na provozovaných kolejích nebo na vozidlech, a zpoždění už se nedá zabránit," vysvětluje Miroslav Jasenčák, ředitel Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy Českých drah.
"Převážná většina zpoždění dálkových vlaků přitom vzniká kvůli vnějším vlivům, které České dráhy nemohou ovlivnit," dodal.
Dráhy přitom už jednou kvůli zpožděním narazily. Olomouckému kraji musely za zpoždění v loňském roce zaplatit 2,6 milionu korun. - více o pokutě za zpoždění čtěte zde