Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mýto se prodraží o stamiliony, kritizuje tendr ředitel firmy Kapsch

  6:55
Příští týden úředníci ministerstva dopravy otevřou obálky s nabídkami firem, které chtějí od roku 2020 spravovat český systém kamionového mýta. Zájem o zakázku za 29 miliard korun má čtveřice firem. Ředitel české pobočky stávajícího správce mýtného firmy Kapsch Karel Feix tendru vyčítá, že její zadání znevýhodňuje systém mikrovlnných bran.

Šéf společnosti Kapsch v Česku Karel Feix. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Brány patří českému státu a jejich zůstatková hodnota činí zhruba tři miliardy korun. Rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů podle něj použití stávající technologie prakticky vylučuje, soutěž navíc nepokrývá všechny náklady, které se zavedením nového systému vzniknou. Stát tak musí počítat s dalšími výdaji nad rámec očekávaných 29 miliard korun.

V čem budou tyto dodatečné náklady spočívat a o jak vysoké částky půjde?
Stávající systém musí běžet do roku 2019. Pak musí fungovat ještě půl roku, aby se uzavřely všechny účetní operace. Souběžně tak budou vedle sebe existovat dva systémy. To bude představovat vícenáklady v řádu stovek milionů korun. Kupodivu se ale v zadání neobjevilo, aby tyto věci byly oceněny.

Za pár dní otevře ministerstvo dopravy obálky s nabídkami jednotlivých uchazečů. Máte už vaši hotovou?
Samozřejmě že na tom pracujeme a zúčastníme se v každém případě. Uvidíme, co bude potom. Neumím si představit, že bude možné jednotlivé nabídky položit na stůl vedle sebe a jednoduše porovnat. Otázkou ale je, jestli budeme vědět, kdo co nabídl. Nový zákon z loňského roku ministerstvu umožňuje další průběh soutěže nezveřejnit a­ oznámit až vítěze. Dodnes tak například oficiálně nevíme, kdo je v ­tendru a s čím se kdo do soutěže kvalifikoval.

Proč vám vadí rozhodnutí ministerstva rozšířit zpoplatnění na další silnice I. třídy?
V Polsku a v Německu rovněž probíhají soutěže. Nikdo tam však u běžícího systému nechce, aby se vyměnil, ale soutěží tam jeho další provoz. Přidaných 900 kilometrů, které tam byly přidány politickou dohodou bez jakékoliv odborné diskuse, tak jsou pouze snahou vytvořit nový byznys. Na druhou stranu si myslíme, že je to ekonomický a politický nesmysl.

Ministerstvu dopravy jste nabídli, že může správu systému odkoupit a mýto spravovat samo. Tato nabídka stále platí?
Ta nabídka leží na ministerstvu dopravy od roku 2016. Zdá se ale, že ji ministr Dan Ťok nechce brát v úvahu.

Existují kritici, kteří tvrdí, že už v tomto nemáte co nabídnout. Systém mýtných bran státu patří. Další vývoj systému a jeho vylepšení se nedělá v Česku. Co by tedy Kapsch mohl kromě zaměstnanců, kteří kontrolují placení mýta, státu ještě nabídnout?
My jsme nabízeli možnost odkoupit takzvaný běžný provoz a s tím související denní zásahy do systému, včetně nezbytného softwarového vybavení. Pokud jde o zaměstnance Kapsche v Česku, tak tito lidé se například významnou měrou podíleli na zavedení evropské mýtné služby, která umožní projet celou Evropou s jedinou mýtnou jednotkou. Základ sice pocházel z Vídně, padesát procent nákladů a pracovního času šlo ale na vrub našich českých zaměstnanců.

Pokud by stát český Kapsch odkoupil, musel by ale navázat kontakty s vašimi subdodavateli, například s bankou ČSOB, a vysoutěžit tyto subdodávky. Je na to vůbec dost času?
To je otázka pro právníky. My máme partnery nasmlouvané. Pokud firmu prodáme správně, můžeme ji prodat i se stávajícími kontrakty. V budoucnu by stát tyto smlouvy mohl přetendrovat, nemusel by to ale dělat pod časovým tlakem.

Ve vaší nabídce ministerstvu dopravy ale nebyla stanovena cena. Můžete říct, alespoň přibližně, na kolik by Česko odkup Kapsche vyšel?
Na to by se musel nechat udělat nezávislý odhad. Určitě by to ve výhledu dalších lat vyšlo pro stát levněji než stávající provoz. V současnosti stát ročně za správu mýta zaplatí 1,5 miliardy korun. Rozhodně to tedy nebudou desítky miliard korun.

Ministerstvo odhadlo, že dalších deset let provozu mýta vyjde na 29 miliard korun. Teď dokončujete svoji nabídku, očekáváte, že konečná cena vzešlá ze soutěže bude významně nižší?
To nemůžeme říct. To bychom nahrávali našim soupeřům, ale obecně lze říct, že se nabídky soutěžitelů nemusí od ministerstvem zadané ceny příliš lišit. 

Počítá vaše nabídka s využitím stávajících mýtných bran?
Zvažujeme, jak maximálně využít stávající mýtný systém. To zásadní, co nás omezuje ve využití mikrovlnné technologie (mýtných bran), je čas na zpoplatnění těch 900 kilometrů. Je obtížné garantovat, že budeme mít pro všechny mýtné brány stavební povolení včas. Každopádně plánujeme využití takzvaného centrálního systému, který z bran shromažďuje data.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Mangrovníky za lepší vzduch. V Dubaji se rodí další megalomanský projekt

30. dubna 2024  20:55

Pobřežní regenerační projekt Dubai Mangroves (Dubajské mangrovníky) má ambici stát se jedním z...

Hotovost byla v Číně léta na ústupu. Nyní s ní ale tamní úřady opět počítají

30. dubna 2024  19:04

Ačkoliv se Čína řadí mezi globální technologické lídry, hotovost ještě neplánuje opustit. Peking...

Čínské úřady se zaměřily na online tržiště Pandabuy, zabavily miliony zásilek

30. dubna 2024  17:38

Začátkem dubna provedly čínské úřady razii v kancelářích čínské platformy Pandabuy ve městě...

NET4GAS, který loni koupil stát, se propadl do ztráty

30. dubna 2024  16:15

Společnost NET4GAS, kterou v závěru loňského roku koupil státní podnik ČEPS, loni prodělala 1,7...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...