Pondělí 4. července 2022, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 4. července 2022 Prokop

Mýtné na silnicích první třídy bude zadarmo, plánuje ministerstvo dopravy

  7:00
Ministerstvo dopravy vymyslelo plán, kterým chce vyhovět kritikům rozšiřování počtu silnic, na nichž se platí mýto. Na úřadu se kvůli plánovanému rozšíření poplatku o zhruba 900 kilometrů silnic první třídy sešly stížnosti zástupců dopravců a vedení krajů a měst. Síť zpoplatněných silnic sice rozšíří, ale za průjezd kamionů žádné poplatky vybírat nebude.

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice I. tříd. V Jihočeském kraji by to zasáhlo přibližně 175 kilometrů. | foto:  František Vlček, MAFRA

Dopravci si stěžují na další náklady, zástupci samospráv se obávají, že řidiči kamionů budou chtít ušetřit a nově zpoplatněné silnice první třídy začnou objíždět. Tím se může nákladní doprava vrátit zpět do center měst, okolo nichž byly nedávno kvůli odklonu tranzitní dopravy otevřené nové obchvaty.

Aby se předešlo odlivu nákladní dopravy ze zpoplatněných „jedniček“ na silnice druhé a třetí třídy, které nejsou na zátěž kamionů postaveny, zvažuje ministerstvo dopravy nové řešení. Síť zpoplatněných silnic sice rozšíří, ale za průjezd kamionů žádné poplatky vybírat nebude.

Rekordní rok. Kamiony v Česku zaplatily na mýtném 10,4 miliardy

Mýtné za nula korun

Zdánlivě nelogický krok je pro úřad jednodušší než obyčejné vyškrtnutí zvažovaných 900 kilometrů ze seznamu zpoplatněných silnic. Šlo by totiž o významný zásah do pravidel probíhajícího výběrového řízení, na který by si podle právníků ministerstva mohli uchazeči stěžovat, a tím zrušit celou soutěž. V té ministerstvo dopravy vybírá ze čtyř nabídek, tři uchazeči přitom nabídli výrazně nižší ceny za další provoz mýta, než kolik stát platí nyní. A možnost ušetřit na provozu systému otevírá šanci obětovat část předpokládaných zisků, aby se situace uklidnila.

„Kdybychom na těch zmíněných devíti stech kilometrech dali nulové mýtné, což můžeme, pořád ten nový systém bez výběru bude asi o dvacet procent levnější než dnešní provoz,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

„Nulová sazba na zmiňovaných devíti stech kilometrech je věc k diskusi, zatím jsme s tímto záměrem oficiálně seznámeni nebyli,“ reagovala hejtmanka a šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová

Nulovou sazbu využívá pro regulaci kamionové dopravy mimo jiné Slovensko. „Na většině úseků silnic nižších tříd je zavedena proto, aby mohla policie na základě monitoringu prostřednictvím mýtného systému zjistit například to, zda těžká nákladní vozidla nejezdí na silnicích třetích tříd, kam nesmějí,“ dodala Vildumetzová.  

Delší dálnice, vyšší sazby

Ministerstvo od dalších deseti let provozu mýta očekává výběr zhruba 140 miliard korun. V současnosti mýtný systém ročně na poplatcích od kamionů a autobusů přináší zhruba deset miliard korun. Čtyři miliardy ročně by měl zajistit očekávaný výnos ze zmiňovaných 900 kilometrů silnic první třídy a některé další faktory.

Nárůst úřad předpokládá rovněž v důsledku prodlužování zpoplatněné sítě dálnic, na nichž se vybírá kvůli větší hustotě kamionového provozu a vyšším sazbám výrazně více než na silnicích první třídy. Během deseti let od roku 2020 předpokládá resort dopravy prodloužení dálniční sítě o 600 kilometrů. Posledním faktorem je očekávané zvyšování sazeb, které se neměnily od roku 2015.

Požadavek na rozšíření mýta se ve vládních materiálech objevil v prosinci roku 2016 v souvislosti s analýzou společnosti Deloitte. Materiál tento rozsah silnic první třídy uváděl jako nejvyšší možný, aby bylo dosaženo ekonomické efektivity opatření. Pokud by se totiž počet zpoplatněných kilometrů zvýšil ještě výrazněji, hrozilo by, že bude provoz mýtného systému na těchto úsecích dražší, než kolik peněz se na nich může ve skutečnosti vybrat. 

Firma, která ministerstvu pomáhá s přípravou tendru, nicméně doporučovala zpoplatnit pouze 474 kilometrů. Na těch totiž dosahuje kamionový provoz tří čtvrtin hodnoty běžné na dálnicích. U zvolených 900 kilometrů intenzita provozu těžkých vozidel dosahuje poloviny intenzity z dálnic. Ročně by přesto stát na těchto komunikacích mohl vybrat 1,1 miliardy korun.

V současnosti se mýtné vybírá na 1 468 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Na silnice však připadá výrazně méně kilometrů, zatím pouhých 234.

  • Nejčtenější

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

Závod o čas na severním pobřeží. Polsko si klestí nové cesty pro plyn

Nad Evropou se vznášejí obavy, že Rusko brzy zavře kohoutky se zemním plynem. Unijní státy narychlo hledají způsoby,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko se ocitlo v platební neschopnosti. Je to fraška, peníze máme, zuří Moskva

Rusko se poprvé za více než 100 let ocitlo v platební neschopnosti. Moskvě v neděli večer vypršela lhůta na zaplacení...

Maďarská centrální banka šokovala trhy, úrokovou sazbu zvedla nejvýš v Unii

Maďarská centrální banka razantně zvýšila základní úrokovou sazbu. Ačkoli ekonomové odhadovali původně jen půlprocentní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko má nejvyšší výdělky ze zemí Visegrádu, Němci berou skoro třikrát víc

Průměrná mzda v Česku činí v přepočtu 1533 eur (37 499 Kč), což je nejvyšší hodnota ze zemí visegrádské čtyřky a...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Terminál 2 pražského letiště omezí parkování. Důvodem je české předsednictví EU

Start českého předsednictví v Radě Evropské unie změní začátkem prázdnin pravidla pro parkování na pražském ruzyňském...

Technický výpadek v řízení provozu ochromil letiště ve Švýcarsku

Technický problém v systému řízení letového provozu zastavil ve středu na několik hodin provoz na švýcarských...

Ve světě chybí přepravní kapacity. Staré lodě přesluhují a vydělávají

Narušení světového obchodu během koronavirové pandemie a nedostatek nových přepravních lodí vyhnal ceny kontejnerové...

Tři výpadky za půl roku. Letečtí dispečeři jednají s dodavatelem systému

Středeční kompletní výpadek systému pro řízení letového provozu Top Sky, který od letoška používá Řízení letového...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...