Čtvrtek 5. srpna 2021, svátek má Kristián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. srpna 2021 Kristián

Lokálky čekají největší škrty v historii. Příliš prodělávají

  4:20
Ministerstvo s kraji dolaďuje seznam tratí, na které už od prosince nevyjedou osobní vlaky. Stát tak má šetřit peníze za údržbu železnic i samotný provoz. Podle ministra dopravy Víta Bárty nadešel nejvyšší čas.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Cestující v jednom vlaku tu můžete obvykle spočítat na prstech jedné, v lepším případě i druhé ruky. Šest párů spojů mezi středočeským Bakovem nad Jizerou a Dolním Bousovem přesto není pro daňové poplatníky levnou záležitostí – jen provoz tratě stojí ročně šest milionů korun, náklady na samotné vlaky přijdou na sedm milionů korun. Cestující tu ročně za jízdenky zaplatí jen 320 tisíc korun.

Od prosince tu už vlaky téměř najisto jezdit nebudou. Stát se po letech diskusí odhodlal k zásadní redukci českých regionálních železnic a před Vánocemi zřejmě skončí provoz na zhruba deseti úsecích a desítky dalších mají namále.

"Dosud se o tom jen mluvilo, ale ten řez se už musí udělat," říká ministr dopravy Vít Bárta. Provoz lokálek je totiž na řadě míst pro stát příliš drahý a lidé se dají často přepravit levněji, například autobusem. Na řadě míst by dokonce vyšel levněji i taxík.

Padesát tratí v ohrožení

Česko má dosud nejhustší železniční síť na světě. Teď už ale na řadě míst tratě příliš nelákají: jsou často velmi pomalé nebo vedou příliš daleko od obcí a měst.

S plány na redukce přišel už na konci svého ministrování Gustav Slamečka. Správě železniční dopravní cesty zadal, aby připravila seznam nejztrátovějších z nich. Hlavním kritériem bylo, kolik správa vybere na poplatcích za jejich použití – toto "drážní mýto" se muselo pohybovat pod milionem korun.

Padesátka tratí, kterou správce železnic vybral jako první seznam k diskusi, ale nebude rozhodně zrušena. Nejen proto, že kritérium výběru poplatků pod milion nezohledňuje například délku železnice. "Těch kritérií je mnohem více, například počty cestujících nebo tržby za osobní dopravu. Jsou tratě, kde se nedá koukat jen na ekonomiku," říká náměstek ministra Ivo Toman.

Železniční ráj

Česko má celkem 9 478 provozuschopných železničních tratí, díky čemuž patří mezi země s nejhustší železniční sítí. Necelá třetina tratí je elektrifikovaná. V Česku bylo dosud zrušeno 27 tratí, největší část z nich za socialismu v 70. letech.

Železnice na zrušení vzbudily mezi kraji velký rozruch, nakonec ale budou škrty menší. "Bavíme se o úsporách na příští rok ve výši 26 milionů korun," dodal Toman.

Právě kritéria výběru spojů mají své kritiky. "Řeší jen poslední rok, ale nezkoumají, jak by tu stoupl provoz, kdyby například na trati jezdily novější vlaky nebo se přidaly některé zastávky. Chybí jakákoliv koncepce," míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

O rušení tratí jedná ministerstvo s kraji, které sice jejich provoz dotují, ale stát jim přes Bártův úřad na tyto vlaky sám posílá peníze. "Cílem je, aby páteří veřejné dopravy byla železnice a na ni navazovaly autobusy," dodal Bárta.Některé kraje už rušení odmítají, především Středočeský a Moravskoslezský.

Nelíbí se jim například, že stát nechce příští rok přidat v příspěvku krajům odpovídající míru inflace v předcházejícím období. "Je nefér, že ministerstvo nechce dodržet memorandum schválené vládou. Odmítáme rušení tratí," tvrdí třeba středočeský náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Z omezování lokálek se navíc stává citlivé téma před komunálními volbami.

O osudech tratí se rozhodne v polovině září

Stát velmi pravděpodobně zruší tratě, kde už teď nejezdí osobní vlaky a většinou ani žádné nákladní. Tím, že o ně nebude pečovat a držet je provozuschopné, ušetří ročně desítky milionů korun.

Na řadu přijdou i koleje, kde se dosud jezdí, ale od prosince na nich kraje od drah neobjednají dopravu. Definitivní seznam bude jasný v druhé polovině září. "Bude to už nevratný krok," dodal náměstek ministra Michal Sýkora.

Nevyužívané tratě nabídne ministerstvo zájemcům

Nevyužívané železniční trasy pak bude stát nabízet například svazkům obcí nebo železničním nadšencům. Cenu zatím ministerstvo neřeší, vybírat bude hlavně podle plánů zájemců.

Podobně už v minulosti stát převedl původně na odpis určené jindřichohradecké úzkokolejky na soukromou firmu. Ta tratě oživila, opravila a počet cestujících na nich neustále roste. Zájmem se netají například RegioJet patřící pod Student Agency. "Podáme nabídku krajům, že bychom jezdili my," potvrdil obchodní ředitel Jiří Schmidt.

Pokud o opuštěné železnice nebude zájem, zřejmě z nich koleje zmizí. "Spousta z nich se dá přestavět na cyklostezky," dodal Toman.

Autor:
  • Nejčtenější

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Jaký budou mít lidé důchod, napovídá nová aplikace

Už více než sto tisíc lidí vyzkoušelo za první měsíc fungování novou důchodovou aplikaci, kde si mohou zájemci...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

KOMENTÁŘ: Pandemie nemilosrdně odhalila, jak prázdný je český stát

Premium Pandemie hodně poškodila českou ekonomiku, současně však otevřela příležitost k růstu jiným směrem. Vláda se však nesmí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bydlení není drahé, to kupní síla je malá, říká Anderle ze Sekyra Group

Developeři našli nového klienta, pro kterého stavět – investiční fondy. Ty se v poslední době zaměřily na investice do...

Brnem otřásla brutální vražda. Podezřelý je boxer, útočil pod vlivem drog

Premium Na dveřích garáže jsou patrné skvrny od krve, před ní stojí několik svíček. Toto místo v ulici Černovičky v brněnské...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

Designér navrhl „palác na kolejích“, vlak má terasu i měnící se skla

Premium Vlaková doprava zažívá renesanci a s ní přicházejí i nové nápady. Francouzský designér Thierry Gaugain nedávno...

Veřejná doprava snižuje emise. Osobním autům překvapivě rostou

Premium Osobní auta nejenže rok od roku v průměru stárnou, tuzemský vozidlový park rovněž vypouští stále více emisí CO2....

Dejte zaměstnancům sprchy, uleví se dopravě, vyzývají zastupitelé

Pražští zastupitelé za Piráty Adam Zábranský a Vít Šimral oživili na sociálních sítích debatu o dopravě do zaměstnání....

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Podtrženo, sečteno, potvrzeno, říká Vondráčková o vztahu s Vojnarem

Zpěvačka Lucie Vondráčková (41) má nový vztah. Informoval o tom web Expres.cz, podle kterého je jejím novým partnerem...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...

Jaký budou mít lidé důchod, napovídá nová aplikace

Už více než sto tisíc lidí vyzkoušelo za první měsíc fungování novou důchodovou aplikaci, kde si mohou zájemci...