Deset milionů cestujících představuje stále zhruba 60 procent přepravených cestujících z let před covidovou uzávěrou a i horší výsledek, než je evropský průměr. Důvodem je podle ministra dopravy Martina Kupky kromě jiných vlivů i skutečnost, že ruská válka na Ukrajině provoz z českých letišť citelně zasáhla.
To kromě výpadku letů do destinací jako je Moskva nebo Kyjev, komplikuje i obnovu letů do zemí, které na první pohled s válkou na Ukrajině přímo nesouvisí. Příkladem je obtížná obnova linky do Soulu. „Jsme v intenzivním jednání s Korean Air. Problémem je pouze délka letu kvůli výpadku trasy přes uzavřenou oblast konfliktu,“ uvedl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Ještě do konce roku podle Pose na letišti přibude dalších 700 tisíc cestujících a během příštího roku management největšího tuzemského letiště cílí na další nárůst cestujících na 12, 7 milionu cestujících. To ve srovnání s loňskými zhruba čtyřmi miliony představuje citelný nárůst, ale stále o zhruba čtyři miliony cestujících méně než v roce 2019.
Američtí piloti si přilepší, mzdy jim raketově rostou. Je jich totiž málo |
I tento odhad je ale spíše konzervativní. Nepočítá mimo jiné s ukončením konfliktu na Ukrajině, a tedy s návratem zmiňovaných lukrativních linek a s mírným poklesem zájmu o letní cesty k teplým mořím. „Letošní dovolenkové výkony byly rekordní. JE otázka, jestli se udrží apetit domácností cestovat k moři,“ dodal Pos.
Provozní výsledek letiště před započtením odpisů a zdaněním ve výši zhruba 1,9 miliardy korun představuje proti předchozím sezonám výraznou vzpruhu pro státní kasu. Vloni státem vlastněné letiště dosáhlo v ukazateli EBITDA zisku pouhých 183 milionů korun a o rok dříve v důsledku několikaměsíčních coronavirových uzavírek velké většiny linek ztráty 480 milionů korun.
Nyní letiště usilovně pracuje na obnovení provozu na nejvýznamnějších linkách, které se doposud neobnovily. Kromě zmíněného Soulu jde například o jednání s Katarci nebo s aerolinkami z Kanady. „Snažíme se jednat s katarskou stranou zejména po tom, co skončí šampionát, o možném rozšíření služeb. Třeba i ve formě hubu pro spojení se zámořím,“ uvedl Kupka.
Katarské aerolinky Qatar Airways se i během covidových karantén snažily udržovat spojení s Prahou a v současnosti provozují pravidelnou linku Praha - Dauhá.
Výcvikové centrum pod cenou stát neprodal
V průběhu roku stát odpískal prodej centra pro výcvik pilotů a palubního personálu Czech Aviation Training Centre, který rozjel předchozí kabinet. Nyní ministr Kupka přiblížil důvody, které ho k rozhodnutí vedly „Rozhodli jsme se nakonec neprodávat pod cenou. Je možné očekávat další zájem o letecký trénink a chceme rozšiřovat další aktivity Řízení letového provozu,“ uvedl Kupka.
Původně totiž stát za dceřiný podnik státního ŘLP požadoval částku kolem 400 milionů korun. Tuto sumu původně sliboval za v Česku unikátní a i v rámci Evropy významné výcvikové centrum zaplatit první z uchazečů – malajsijská společnost Skyvax Česku zaplatit, v průběhu výběrového řízení se mu ale nepodařilo sehnat na nákup financování a musel z nabídky vycouvat.
Druhá společnost v pořadí, kanadský CAE, ale nabízel podstatně nižší sumu, uvedl Kupka. Podle něj tak v nejbližší době nejsou další pokusy o prodej centra na pořadu dne.