Z nebe bude přeplněná dálnice. Provoz se zdvojnásobí, tvrdí studie

  1:00aktualizováno  1:00
Za dvacet let bude křižovat oblohu více než dvojnásobný počet letadel. V nové studii Global Market Forecast to odhaduje evropský výrobce Airbus. Ruku v ruce s tím může přibývat zpožděných letů.

Dnes mají světové aerolinky na zemi či ve vzduchu 21 450 strojů určených k civilní přepravě. Do roku 2037 jejich počet stoupne o 123 procent na 47 990, odhaduje společnost Airbus. Ještě před rokem přitom francouzský výrobce letadel předpokládal, že tempo „zahušťování“ leteckého nebe bude o 11,3 procenta pomalejší.

Zhruba polovina z letadel, která se nyní používají, bude za dvacet let stále v provozu. Airbus očekává, že světové aerolinky od nynějška do dvou dekád nakoupí 37 390 nových strojů, informoval list The Independent.

Přetížená letiště

Těžištěm letecké dopravy jsou dlouhodobě Severní Amerika a Evropa. Nicméně s tím, jak bohatne zbytek světa, se očekává zvýšený zájem o létání i v Číně, Jižní Asii, na Středním východě a na Arabském poloostrově.

Fotogalerie

S tak rychlým rozvojem letecké dopravy ovšem přibývá rizik. Velkou výzvou z hlediska kvality a bezpečnosti bude očekávaný vývoj pro letecké úřady. Ředitel evropské organizace pro leteckou bezpečnost Eurocontrol Eamonn Brennan minulý měsíc varoval před přesycením vzdušného prostoru: „Podle našeho nejpravděpodobnějšího scénáře bude v roce 2040 chybět kapacita pro zhruba 1,5 milionu letů a až 160 milionů pasažérů,“ řekl.

Podle něj budou mnohá letiště přetížena a bude přibývat zpoždění. V roce 2040 může situace vypadat tak, že šestnáct světových letišť bude pracovat na hranici svých možností (kapacit), přičemž nyní je takových vzdušných přístavů šest.

„V důsledku tohoto přetížení stoupne počet pasažérů, zpožděných o jednu až dvě hodiny, ze současných 50 tisíc na 470 tisíc v roce 2040,“ dodal.

Kolikrát se letos chystáte cestovat letadlem?

celkem hlasů: 2578

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 16. července 2018. Anketa je uzavřena.

Ani jednou 930
Jednou až dvakrát 803
Vícekrát 450
Třikrát až šestkrát 395

Čas A380 ještě přijde, věří Airbus

Ve flotilách leteckých dopravců budou mít převahu menší, úzkotrupé stroje, předjímá studie výrobce Airbus. Více než tři čtvrtiny letounů budou letadla typově podobná Airbusu A320 nebo Boeingu 737. Druhé zmíněné letadlo by v případě přetrvání výroby mohlo být rekordmanem mezi letadly, který bude cestující přepravovat už sedmdesát let v řadě.

Větší konkurence v oblacích? Rusové s Číňany vyvinou nové letadlo

Jednou z největších nadějí leteckého průmyslu bude Airbus A320neo, věří jeho výrobce. Zajímavostí je, že dveře do tohoto typu, jehož předností je úspora paliva, se vyrábějí v pražském závodě firmy Latecoere (čtěte reportáž: Šroubek za několik stovek. Jak se vyrábějí dveře do letadel). Tento stroj unese až 244 pasažérů a uletí v kuse přes sedm tisíc kilometrů.

Širokotrupá letadla budou podle studie tvořit zbývající čtvrtinu kapacit. Většinou by mělo jít o středně velká letadla, která pojmou do 300 pasažérů a urazí v kuse až 9 200 kilometrů. Patří sem například A330 a Boeing 787.

V kategorii superobřích letadel podle očekávání přibude 1 590 nových strojů. Jen hrstka z nich však budou obří A380. Zájem o toto největší letadlo světa pro přepravu více než pěti set cestujících (v nejvíce okleštěné verzi jediné třídy až 853 lidí) upadá. Spekulovalo se dokonce o ukončení jeho výroby (čtěte Airbus uvažuje o ukončení výroby největšího letadla světa).

Nicméně Airbus věří, že éra tohoto stroje ještě přijde s rostoucí popularitou dálkových letů.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Najdete na iDNES.cz