Z nebe bude přeplněná dálnice. Provoz se zdvojnásobí, tvrdí studie

  1:00aktualizováno  1:00
Za dvacet let bude křižovat oblohu více než dvojnásobný počet letadel. V nové studii Global Market Forecast to odhaduje evropský výrobce Airbus. Ruku v ruce s tím může přibývat zpožděných letů.

Dnes mají světové aerolinky na zemi či ve vzduchu 21 450 strojů určených k civilní přepravě. Do roku 2037 jejich počet stoupne o 123 procent na 47 990, odhaduje společnost Airbus. Ještě před rokem přitom francouzský výrobce letadel předpokládal, že tempo „zahušťování“ leteckého nebe bude o 11,3 procenta pomalejší.

Zhruba polovina z letadel, která se nyní používají, bude za dvacet let stále v provozu. Airbus očekává, že světové aerolinky od nynějška do dvou dekád nakoupí 37 390 nových strojů, informoval list The Independent.

Přetížená letiště

Těžištěm letecké dopravy jsou dlouhodobě Severní Amerika a Evropa. Nicméně s tím, jak bohatne zbytek světa, se očekává zvýšený zájem o létání i v Číně, Jižní Asii, na Středním východě a na Arabském poloostrově.

Fotogalerie

S tak rychlým rozvojem letecké dopravy ovšem přibývá rizik. Velkou výzvou z hlediska kvality a bezpečnosti bude očekávaný vývoj pro letecké úřady. Ředitel evropské organizace pro leteckou bezpečnost Eurocontrol Eamonn Brennan minulý měsíc varoval před přesycením vzdušného prostoru: „Podle našeho nejpravděpodobnějšího scénáře bude v roce 2040 chybět kapacita pro zhruba 1,5 milionu letů a až 160 milionů pasažérů,“ řekl.

Podle něj budou mnohá letiště přetížena a bude přibývat zpoždění. V roce 2040 může situace vypadat tak, že šestnáct světových letišť bude pracovat na hranici svých možností (kapacit), přičemž nyní je takových vzdušných přístavů šest.

„V důsledku tohoto přetížení stoupne počet pasažérů, zpožděných o jednu až dvě hodiny, ze současných 50 tisíc na 470 tisíc v roce 2040,“ dodal.

Kolikrát se letos chystáte cestovat letadlem?

celkem hlasů: 2578

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 16. července 2018. Anketa je uzavřena.

Ani jednou 930
Jednou až dvakrát 803
Vícekrát 450
Třikrát až šestkrát 395

Čas A380 ještě přijde, věří Airbus

Ve flotilách leteckých dopravců budou mít převahu menší, úzkotrupé stroje, předjímá studie výrobce Airbus. Více než tři čtvrtiny letounů budou letadla typově podobná Airbusu A320 nebo Boeingu 737. Druhé zmíněné letadlo by v případě přetrvání výroby mohlo být rekordmanem mezi letadly, který bude cestující přepravovat už sedmdesát let v řadě.

Větší konkurence v oblacích? Rusové s Číňany vyvinou nové letadlo

Jednou z největších nadějí leteckého průmyslu bude Airbus A320neo, věří jeho výrobce. Zajímavostí je, že dveře do tohoto typu, jehož předností je úspora paliva, se vyrábějí v pražském závodě firmy Latecoere (čtěte reportáž: Šroubek za několik stovek. Jak se vyrábějí dveře do letadel). Tento stroj unese až 244 pasažérů a uletí v kuse přes sedm tisíc kilometrů.

Širokotrupá letadla budou podle studie tvořit zbývající čtvrtinu kapacit. Většinou by mělo jít o středně velká letadla, která pojmou do 300 pasažérů a urazí v kuse až 9 200 kilometrů. Patří sem například A330 a Boeing 787.

V kategorii superobřích letadel podle očekávání přibude 1 590 nových strojů. Jen hrstka z nich však budou obří A380. Zájem o toto největší letadlo světa pro přepravu více než pěti set cestujících (v nejvíce okleštěné verzi jediné třídy až 853 lidí) upadá. Spekulovalo se dokonce o ukončení jeho výroby (čtěte Airbus uvažuje o ukončení výroby největšího letadla světa).

Nicméně Airbus věří, že éra tohoto stroje ještě přijde s rostoucí popularitou dálkových letů.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

RegioJet chce od Flixbusu odškodné za nekalé praktiky, požaduje osm milionů

Autobusy Flixbus a Regiojet

Firma Radima Jančury vyčíslila cenu opatření proti „predátorským“ cenám německého dopravce. Flixbus vstoupil před dvěma...

Najdete na iDNES.cz