Z nebe bude přeplněná dálnice. Provoz se zdvojnásobí, tvrdí studie

  1:00aktualizováno  1:00
Za dvacet let bude křižovat oblohu více než dvojnásobný počet letadel. V nové studii Global Market Forecast to odhaduje evropský výrobce Airbus. Ruku v ruce s tím může přibývat zpožděných letů.

Dnes mají světové aerolinky na zemi či ve vzduchu 21 450 strojů určených k civilní přepravě. Do roku 2037 jejich počet stoupne o 123 procent na 47 990, odhaduje společnost Airbus. Ještě před rokem přitom francouzský výrobce letadel předpokládal, že tempo „zahušťování“ leteckého nebe bude o 11,3 procenta pomalejší.

Zhruba polovina z letadel, která se nyní používají, bude za dvacet let stále v provozu. Airbus očekává, že světové aerolinky od nynějška do dvou dekád nakoupí 37 390 nových strojů, informoval list The Independent.

Přetížená letiště

Těžištěm letecké dopravy jsou dlouhodobě Severní Amerika a Evropa. Nicméně s tím, jak bohatne zbytek světa, se očekává zvýšený zájem o létání i v Číně, Jižní Asii, na Středním východě a na Arabském poloostrově.

Fotogalerie

S tak rychlým rozvojem letecké dopravy ovšem přibývá rizik. Velkou výzvou z hlediska kvality a bezpečnosti bude očekávaný vývoj pro letecké úřady. Ředitel evropské organizace pro leteckou bezpečnost Eurocontrol Eamonn Brennan minulý měsíc varoval před přesycením vzdušného prostoru: „Podle našeho nejpravděpodobnějšího scénáře bude v roce 2040 chybět kapacita pro zhruba 1,5 milionu letů a až 160 milionů pasažérů,“ řekl.

Podle něj budou mnohá letiště přetížena a bude přibývat zpoždění. V roce 2040 může situace vypadat tak, že šestnáct světových letišť bude pracovat na hranici svých možností (kapacit), přičemž nyní je takových vzdušných přístavů šest.

„V důsledku tohoto přetížení stoupne počet pasažérů, zpožděných o jednu až dvě hodiny, ze současných 50 tisíc na 470 tisíc v roce 2040,“ dodal.

Kolikrát se letos chystáte cestovat letadlem?

celkem hlasů: 2578

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 16. července 2018. Anketa je uzavřena.

Ani jednou 930
Jednou až dvakrát 803
Vícekrát 450
Třikrát až šestkrát 395

Čas A380 ještě přijde, věří Airbus

Ve flotilách leteckých dopravců budou mít převahu menší, úzkotrupé stroje, předjímá studie výrobce Airbus. Více než tři čtvrtiny letounů budou letadla typově podobná Airbusu A320 nebo Boeingu 737. Druhé zmíněné letadlo by v případě přetrvání výroby mohlo být rekordmanem mezi letadly, který bude cestující přepravovat už sedmdesát let v řadě.

Větší konkurence v oblacích? Rusové s Číňany vyvinou nové letadlo

Jednou z největších nadějí leteckého průmyslu bude Airbus A320neo, věří jeho výrobce. Zajímavostí je, že dveře do tohoto typu, jehož předností je úspora paliva, se vyrábějí v pražském závodě firmy Latecoere (čtěte reportáž: Šroubek za několik stovek. Jak se vyrábějí dveře do letadel). Tento stroj unese až 244 pasažérů a uletí v kuse přes sedm tisíc kilometrů.

Širokotrupá letadla budou podle studie tvořit zbývající čtvrtinu kapacit. Většinou by mělo jít o středně velká letadla, která pojmou do 300 pasažérů a urazí v kuse až 9 200 kilometrů. Patří sem například A330 a Boeing 787.

V kategorii superobřích letadel podle očekávání přibude 1 590 nových strojů. Jen hrstka z nich však budou obří A380. Zájem o toto největší letadlo světa pro přepravu více než pěti set cestujících (v nejvíce okleštěné verzi jediné třídy až 853 lidí) upadá. Spekulovalo se dokonce o ukončení jeho výroby (čtěte Airbus uvažuje o ukončení výroby největšího letadla světa).

Nicméně Airbus věří, že éra tohoto stroje ještě přijde s rostoucí popularitou dálkových letů.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Noc na letišti za dva tisíce. Letiště Praha otevřelo nový hotel

Hotel AeroRooms, který se od září nachází mezi prvním a druhým terminálem...

Pražské letiště otevřelo nový hotel AeroRooms, který se nachází přímo v prostorách letiště mezi oběma terminály. Má 14...

Opravený Boeing 737 Max čeká test. Na simulátoru ho vyzkouší šéf FAA

Letoun Boeing 737 MAX 8

Opravy softwaru letounů Boeing 737 MAX se blíží do cíle. Výrobce tvrdí, že by měly být hotové do konce roku. O tom, zda...

Zlevněné jízdné se do šesti miliard vejde. V červenci doplatky klesly

Někteří cestující se ještě na začátku týdne na nádraží špatně orientovali. K...

Účet za zlevněné jízdné pro studenty a důchodce se za první rok do odhadovaných necelých šesti miliard korun bez obtíží...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz