Létající velryby od Airbusu budou přepravovat letadla. Kolosy už testují

  7:00aktualizováno  7:00
Zatímco většina letadel má štíhlé elegantní trupy, letouny hromadící se v sídle společnosti Airbus v Toulouse svým tvarem připomínají velryby. Speciálně upravené Airbusy Beluga XL, které půjdou do provozu v roce 2019, nebudou sloužit k přepravě lidí, ale letadel samotných. Konkrétně jejich trupů a křídel.

Navzdory rozpětí 60 metrů působí křídla nového Airbusu Beluga XL až pozoruhodně krátce. Tedy alespoň ve srovnání s mohutným trupem připomínajícím více než letadlo tělo mořského savce. „Společnost Airbus vytvořila super letoun přímo na míru super velkým úkolům,“ popisuje stroj server BBC. A tím úkolem je přeprava leteckých komponentů, jakými jsou křídla a části trupu, z továren do montážních linek v Německu, Francii a Číně.

Fotogalerie

Aby mohla společnost disponující vysoce specializovanými výrobními středisky v Evropě účinně pracovat, musí být letoun schopen přenášet velké náklady z jednoho místa do druhého s minimálním zpožděním. „Kvalifikovaná práce, sdílená investice a schopnost čerpat místní odborné znalosti. Výhody distribuovaného modelu jsou dobře prokázány,“ říká profesor Iain Grey, ředitel leteckého průmyslu na Cranfieldově univerzitě.

Společnost Airbus má v současnosti pět letounů Beluga Sts, jež nalétají tisíce hodin ročně. Jedním z hlavních úkolů je přeprava křídel nového A350 z Broughtonu v Severním Walesu do Toulouse. „Objemy výroby Airbusu se masivně zvyšují,“ konstatuje profesor Gray. Delší, širší a vyšší letadla pomáhají urychlit výrobu.

Letadlo, které polklo krávu

„Jsme schopni převážet dvě křídla místo jednoho. To znamená, že zdvojnásobujeme produktivitu letadel,“ vysvětluje Bertrand George, vedoucí programu Beluga XL. Navzdory nevšednímu vzhledu není letoun úplně nový, původně byl vytvořen jako nákladní vůz A330-200. Inženýři společnosti Airbus odstranili střechu i kokpit a nahradili je vlastní konstrukcí. Charakteristický tvar byl vytvořen přidáním obřích dveří, které umožňují letadlo nakládat zepředu.

Letouny mají být letos testovány pomocí zkušebních letů a do provozu vstoupit v roce 2019. Beluga XL však nebude ani zdaleka největším super-transportérem na obloze. Například Dreamlifter od společnosti Boeing používaný na přepravu materiál z Japonska a Itálie do montážních linek v USA může díky nápadně rozšířenému trupu nést ještě větší váhu. „Pokus Airbus vypadá jako velryba, Boeing nejvíce připomíná hada, které polkl krávu,“ popisuje server BBC.

Oba modely jsou navrženy tak, aby maximalizovaly objemy nákladu. Zatímco Dreamlifter má větší prostor, Beluga širší průřez, což mu umožňuje nést větší součásti. Ale pokud jde o nosnost, oba letouny zastíní šestimotorový Antonov An-225, jenž byl v osmdesátých letech navržen k přepravě sovětských raketoplánů.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Najdete na iDNES.cz