Úterý 26. května 2020, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. května 2020 Filip

Jak létat v době pokoronavirové? Za přepážkami, navrhují designéři

  17:03aktualizováno  17:03
Aerolinky a designéři řeší, jak bude letecká doprava vypadat poté, co opadne pandemie onemocnění covid-19. Některé firmy zvažují snížení počtu řad sedadel, jiné přemýšlí nad úplným odstraněním prostředních sedaček. S netradičním řešením pak přišla firma AvioInteriors. Místo odstraňováni je chce otočit a zakrýt plexisklem.

Firma AvioInteriors přišla s netradičním řešením. Místo odstraňování sedaček z letadel, chce prostřední sedačky otočit a zakrýt je plexisklem či přidělat ke každé sedačce box z plexiskla. | foto: Profimedia.cz

Letecká doprava čelí kvůli wuchanskému koronaviru mnohým otřesům. Většina letadel stojí a firmy sčítají ztráty. Problémy začíná mít i třeba evropský výrobce letounů Airbus, který se ještě na začátku roku zdál být nezastavitelnou silou.

Většina aerolinek se však současnou situací nenechala ochromit. Řeší, co bude dál – jak budou létat, až pandemie opadne a ekonomiky se opět začnou rozjíždět. Největší výzvou je pro ně v současnosti najít způsob, jak dodržet pravidla společenského odstupu.

V letadle „na stojáka“. Italská firma předvedla sedačky šetřící místo

A na řešení tohoto problému se už vrhli i někteří designéři. Například společnost AvioInteriors, která je známá především pro svůj koncept sedadel „na stojáka“ (více zde), přišla se dvěma koncepty.

První z nich je pojmenovaný podle římského boha se dvěma tvářemi Janus. Jeho podstata je vlastně jednoduchá – prostřední sedadlo je otočené o 180 stupňů a z boků je zakryto plexisklem.

Díky tomu jsou od sebe odděleni jak cestující, kteří přímo sousedí, tak i ti, kteří sedí „naproti“. Vzdálenost mezi nimi totiž přesahuje požadované dva metry. Jediné problémy v tomto designu by mohly nastat kvůli cirkulaci vzduchu v letadle. Kritici namítají, že pasažéři stejně nakonec vzduch vydechnutý jiným cestujícím dýchat budou.

Zpět do oběhu se však vzduch dostává „naředěný“. „Část vzduchu se filtruje přes systém klimatizace a část se ho nasává zvenčí,“ řekl iDNES.cz Vítězslav Hezký, mluvčí Úřadu pro civilní letectví.

„Chtěli jsme najít způsob, jak postupovat podle pravidel společenského odstupu i v ekonomické třídě, kde je vysoká koncentrace cestujících,“ citoval mluvčího firmy web Secret Flying. „Zároveň jsme však chtěli dosáhnout takového řešení, které by se dalo aplikovat i v dalších třídách,“ dodal mluvčí.

Vše o koronaviru

Speciální příloha iDNES.cz.

  • příznaky nemoci
  • zpravodajství a rozhovory
  • kontakty a pomoc

Firma zatím neuvádí, zda počítá s tím, že by Janus nahradil všechna sedadla v daném letadle. Například americká televize CNN však upozorňuje na to, že by to nejspíš nebylo možné. Letoun by pak totiž odporoval bezpečnostním nařízením ohledně evakuace. U bočních únikových východů totiž regule vyžadují více místa.

Druhou možností jsou pak jednoduché přepážky mezi sousedícími cestujícími. „Vytvořil by se tak izolovaný prostor, ve kterém by byl jen jeden pasažér,“ uvádí firma. Přestože by se tak pravděpodobnost nákazy snížila, společenský odstup taková sedadla nedodržují. Toto řešení totiž nedosahuje potřebného rozestupu dvou metrů od dalších cestujících.

Autor:
Témata: design, Airbus, CNN
  • Nejčtenější

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

Bojíte se do MHD? Poradíme, jak vybrat auto za jeden plat

Premium Pandemie koronaviru zvýšila zájem o nejlevnější auta, která představují bezpečnou alternativu k jízdě v MHD. Porovnali...

  • Další z rubriky

Lufthansu nedáme. Aerolinky dostanou od německé vlády devět miliard eur

Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na...

Koronavirus poslal mnohá letadla na „hřbitov“ v poušti. Stání je drahé

Přibližně 60 procent všech letadel po celém světě je v současné době uzemněno kvůli pandemii covid-19. Letecké...

Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se ostře opírají do konkurence. Kritizují to, že kvůli pandemii žádají své...

České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno

Premium České vozovky se nabízejí vývojářům samořiditelných aut. Přehršle zákazů a příkazů, rušivé podněty okolí a další...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz