Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ŘSD

Kapsch vybuduje chytrou dálnici za 2,4 miliardy

  • 100
Co patnáct kilometrů, to jedna informační tabule, která vám řekne, co se zrovna na D1 děje a na co si máte dát pozor. Tak by už letos na podzim měla vypadat cesta na nejstarší, nejzatíženější a nejnebezpečnější české dálnici mezi Brnem a Prahou.

Dvaadvacet nových panelů, které přibudou ke stávajícím šesti, však bude pouze první částí nového informačního systému, který na dálnici vznikne. Ten bude nakonec zahrnovat také detektory hustoty dopravy či několik desítek kamer.

Před Prahou a v okolí Brna také měnící se značky navedou při problémech řidiče do volnějších pruhů. Dokončení takzvané chytré dálnice by se měli řidiči dočkat ke konci příštího roku. Radost z ní bude mít kromě šoférů také firma Kapsch, která systém státu dodává. Za jeho vybudování dostane spolu s dodavateli jednotlivých částí 2,4 miliardy korun.

. České dálnice hlídá ostravské „oko“

"Tato částka zahrnuje nejen výstavbu všech součástí, ale i jejich provozování do roku 2016," vysvětluje šéf českého Kapsche Karel Feix. Podle ministerstva dopravy je účast Kapsche nezbytná, protože pro řízení dopravy bude využita řada součástí mýtného systému, který provozuje právě on.

S Kapschem se ministerstvo domluvilo už loni koncem prosince, když se rozhodlo, že firma osadí svými mýtnicemi všechny dálnice postavené do roku 2017. Externí firmy, které jednotlivé prvky informačního systému vybudují, si tak vybírá Kapsch ve vlastních výběrových řízeních.Dosud jsou známé výsledky dvou z nich: informační tabule vybuduje společnost AŽD Praha, senzory pro monitorování hustoty dopravy pak dodá firma Cross Zlín.

Porozumí i cizinci
Výstavba by dle vyjádření šéfa Kapsche měla začít v létě. Otazníky však zůstávají okolo ceny jednotlivých součástí systému. "Vytrhávat jednotlivé položky z celého systému by bylo zavádějící," tvrdí unisono Ředitelství silnic a dálnic i Kapsch.

Lze však srovnávat – například zprovoznění prvních čtyř informačních tabulí na D1 před dvěma roky přišlo na jednadvacet milionů korun. Později k nim přibyly ještě další dvě. Zpočátku zobrazovaly pouze vzkaz v českém jazyce, takže pro cizince byly k ničemu. "Nyní už jsou doplněny o panel s dopravní značkou, která se podle potřeby mění," uvedl Jaroslav Zvára, koordinátor Jednotného systému dopravních informací.

Se srozumitelnou značkou se počítá i u nově budovaných tabulí, ale nápisy mají být stále jen v češtině na třech řádcích o patnácti znacích. "V národním jazyce jsou tyto informace zpravidla také v Německu či v Rakousku. Ale dvojjazyčné nápisy nejsou problém – třeba nehoda/ crash se na jeden řádek vejde," upozorňuje Petr Moos, děkan Dopravní fakulty ČVUT.

Postupem času se podle Zváry zlepšila také aktuálnost informací. Policie v ní však i nadále vidí mezery. "Stále se setkáváme se vzkazy typu nalaďte si Radiožurnál, což je nicneříkající," upozorňuje Rostislav Plachý z ředitelství dopravní policie.

Situaci by mělo vylepšit Národní dopravní informační centrum, které se nyní dokončuje v Ostravě. To sbírá informace od policie, hasičů a dalších zdrojů a podle toho mění text na tabulích. Do budoucna by se měly podobně propracované informační systémy objevit i na dalších komunikacích.

"Je škoda, že se nemyslelo na větší interaktivnost – na tabulích by mohlo být třeba upozornění na telefonní linku, kde by řidiči mohli průběžně dostávat další informace," říká Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

Za příklad dávají dopravní experti Německo. "A nejde jen o řízení – u zácpy se vyskytují tzv. staumeldeři, kteří řidiče zásobují vodou či rozdávají dětem hračky," doplňuje Kuchálik. Platí je německý ADAC, tedy obdoba českého ÚAMK. Na rozdíl od toho českého však nemá členů několik tisíc, ale šestnáct milionů.