ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Corendon

Dopravci: Rozvoz vakcíny je úkol století. Naplní osm tisíc jumbo jetů

  • 92
Distribuce vakcíny proti novému koronaviru bude zatím nejnáročnějším úkolem pro nákladní leteckou přepravu. I když ještě není na světě, mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) se na tuto distribuci už připravuje a mluví o ní jako o úkolu století. Podle něj budou potřeba kapacity odpovídající osmi tisícům Boeingů 747.

„Bezpečné dodání vakcín bude pro globální nákladní leteckou přepravu úkolem století. Nepodaří se to však bez pečlivého plánování,“ uvedl šéf sdružení Alexandre de Juniac. Organizace proto vyzvala vlády, aby urychleně začaly společně vymýšlet plán na co nejsnazší logistiku.

Za rok bude vakcína proti koronaviru pro všechny zájemce, prohlásil Prymula

To ale není tak snadné. Samotná vakcína zatím neexistuje, zůstává proto v případném distribučním modelu mnoho otazníků. Například kde se bude vyrábět, počet dávek nebo třeba míra citlivosti na okolní teplotu.

Jisté však je, že půjde o velice cenný produkt, takže rozvoz vakcín budou muset provázet významná bezpečnostní opatření. Vzhledem ke globální distribuci bude nutné rovněž sladit celní procesy tak, aby se vakcíny dostaly k lidem co nejrychleji.

Zřejmě největší výzvou však zůstává obrovský objem dodávek. „Jen dodání jedné dávky pro 7,8 miliardy lidí by znamenalo zaplnit osm tisíc nákladních letadel Boeing 747,“ uvedlo sdružení. Upozornilo také, že k distribuci vakcíny sice přispěje i pozemní doprava, ale rozsáhlé využití letecké přepravy bude nezbytné.

„I kdybychom předpokládali, že polovinu potřebných vakcín bude možné přepravit po zemi, bude letecká nákladní doprava čelit nejnáročnějšímu úkolu v historii,“ sdělil de Juniac. Podle serveru BBC bude z hlediska kapacit nejvíc problematická distribuce napříč africkými zeměmi, i vzhledem k režimu na řadě tamních hranic. Transport zde bude vyžadovat „armádní přesnost“.

Boeing po více než 50 letech ukončí výrobu obřího letounu 747

Některé aerolinky se sice kvůli nedostatku pasažérů už zaměřily na nákladní přepravu, přeprava vakcín je však mnohem komplexnější než u běžného zboží, podotýká server. U distribuce léků je totiž nutné, aby se teplota na palubě letadla pohybovala v rozmezí dvou až osmi stupňů Celsia, což není u všech strojů možné.