I když jde o vlak, technicky půjde o vysokorychlostní tramvaj nebo metro. Výpočty ukázaly, že skříň vozu nemá dostatečnou pevnost, která by splňovala normy na železniční osobní vozy. Takové normy jsou důležité především s ohledem na riziko srážky s jiným vlakem: u tramvaje se například nepočítá s tím, že by se mohla srazit s nákladním vlakem, a proto má normy mírnější. Modernizaci vozu prováděla společnost 4Rail.
V praxi tak dojde k paradoxní situaci, kdy JHMD budou fakticky provozovat na železnici tramvaj nebo metro. Podle ředitele odboru drážních vozidel Drážního úřadu Jiřího Hanuše je takový postup možný.
„V praxi to ale znamená, že provozovatel a dopravce tohoto vozidla musí na provozované železniční trati splnit systémy bezpečnostních opatření odpovídající začlenění vozidla do příslušné konstrukční kategorie z hlediska pevnosti. Tuto skutečnost Drážní úřad zdůraznil i ve vydaném rozhodnutí,“ řekl Hanuš.
JHMD proto musí vyřešit svým předpisem provoz takových vozů. Nejde o malichernost právě kvůli možnému riziku srážky s těžším vozidlem. Nejen jedoucím, ale například i odstaveným na nádraží. „Je to jedna z otázek, kterou musí vyřešit,“ dodal Hanuš. Bez předpisu nemohou vlaky i přes schválení vyjet.
To ale prakticky vylučuje provoz jiných vlaků na této trati. JHMD však mají ještě jiný problém, který nevyřeší jen jejich předpis. Obě tratě jindřichohradeckých úzkokolejek vedou po trati s běžným rozchodem v takzvané splítce a ta patří Správě železniční dopravní cesty. „S ohledem na existenci splítky u Jindřichova Hradce se jedná svým způsobem o 'odvážné' rozhodnutí. Je otázkou, jestli i SŽDC musela upravit své vnitřní předpisy tak, aby byla vyloučena jízda jiného vlaku na dané trati,“ komentoval odborník na železniční právo Petr Špetlák.
Předpis pro provoz ale podle české legislativy už nemůže kontrolovat Drážní úřad. „Všechny vnitřní předpisy související s nasazením v podstatě nového vozidla do provozu by měly být připravené a kompetentní zaměstnanci by měli být proškolení ještě před nasazením tohoto vozidla do provozu. Záleží na přístupu a zodpovědnosti samotného dopravce,“ dodal Hanuš. Zda tento předpis už dopravce má, není jasné.
JHMD měly prokázat schválení vozu už dříve, regionální rady dvou operačních programů (Jihovýchod a Jihozápad) jim ale nakonec prodloužily termín dodání potvrzení o schválení až do konce září. Celkem mají na čtyři modernizované vozy dostat 33 milionů korun. Jde o rumunské vozy, které firma dovezla z Polska, modernizaci provedla firma 4Rail. Ta se k celé záležitosti za dva dny nevyjádřila, stejně jako vedení JHMD.
Hašišbedna v reportáži České televize:
4. října 2014 |