Jindřichohradecké úzkokolejky jsou v insolvenci, dluží miliony

  14:38aktualizováno  14:38
Krajský soud v Českých Budějovicích zahájil insolvenční řízení se společností Jindřichohradecké místní dráhy. Úzkokolejky podle návrhu dluží trojici dodavatelů v čele s výrobcem signalizace AK signal Brno přes 4,1 milionu korun. V problémech se soukromé dráhy ocitly už loni.

Na nádraží úzkokolejky v Kamenici nad Lipou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Návrh podal výrobce signalizace AK signal Brno, projektová firma SUDOP Praha a společnost VHC Trade, která prodává traťovou mechanizaci. Insolvenční řízení běží od 16. července, pohledávky zatím nepřihlásila žádná další firma.

"Až se s informacemi seznámím, tak se vyjádřím," řekl překvapeně Boris Čajánek, který je předsedou představenstva jindřichohradeckých drah.

Podle záznamů v insolvenčním návrhu úzkokolejky společnosti AK Brno dluží přes 1,9 milionu korun za výstavbu železničních přejezdů a osvětlení nástupiště dopravny Křeč. Dluhy vznikly na zakázkách v ceně přes 14 milionů korun. Smlouvy obě firmy uzavřely loni na podzim.

SUDOP prováděl projekční práce za 6,6 milionů korun a přihlásil pohledávku za 2,2 milionu korun. VHC Trade má pohledávky za 73 tisíc korun za provedení servisních a montážních prací a dodávku náhradního dílu. Závazky jsou po splatnosti déle než měsíc a věřitelé proto navrhli úpadek.

Fotogalerie

Soukromé dráhy měly problémy už loni, kdy firmu opustil jeden ze zakladatelů a provozní ředitel Jan Hruška. "Osobně jsem nespokojen s ekonomickou situací ve společnosti, s nedobrou atmosférou uvnitř firmy, jakož i se směrem jejího dalšího vývoje," řekl tehdy MF DNES. Firma už tehdy nesplácela některé závazky včas (čtěte zde).

Podle zdrojů MF DNES společnost loni začala s postupným prodejem majetku a věnovala se byznysu, který s železnicí vůbec nesouvisí. Chtěla například provozovat kavárnu v centru Jindřichova Hradce.

Úzkokolejky měly přitom koncem loňska šanci na získání evropských dotací na projekt modernizace za více než půl miliardy korun. Dotace už nyní tvoří většinu příjmů dopravce. Na provoz vlaků přispívá miliony Jihočeský kraj a Kraj Vysočina. Firma také oznámila plán vyjet s modernizovanými motorovými vozy.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Najdete na iDNES.cz