„Úzkokolejka je stěžejní pro turismus v Nové Bystřici. První cesta z nádraží zavede každého do města, kde zamíří do obchodů a restaurací,“ poukázal na význam úzkokolejky pro Novou Bystřici starosta města Vladimír Bláha.
„Bohužel, od vedení drah nemáme žádné zprávy, všechno se dozvídáme z médií. Čekal jsem, že situaci okolo insolvence nám někdo vysvětlí, aby se nešířily spekulace. A také abychom mohli poskytovat informace místním,“ podotkl.
Podle něj nefunguje vzájemná spolupráce mezi městem s koncovou stanicí a dopravcem jako dřív. Trasa mezi Hradcem a Novou Bystřicí je hlavně turistickou atrakcí, na rozdíl od cesty na Obrataň, která slouží spíš lidem jako doprava za prací a do škol.
„Zatímco za předchozího vedení drah jsme jezdili společně na veletrhy a prezentovali se, nyní jsme tam byli už sami s Jihočeským krajem. Je to škoda, protože jsme na jedné lodi,“ posteskl si Bláha.
Situaci bedlivě sleduje i jihočeský hejtman Jiří Zimola. Kraj si u železničního dopravce objednává spoje a vyplácí mu dotace. Hejtmana osud úzkokolejky zajímá o to víc, že pochází z Nové Bystřice, kde také působil jako starosta.
„Pamatuji si, jak v roce 1997 převzala úzkokolejku parta nadšenců a jak vůči nim byla mezi starosty skepse, jestli to zvládnou. Postupně se všichni přesvědčili, že to funguje, investovalo se do vozů i tratě,“ vzpomínal Zimola. Původní partu nadšenců ale předloni vystřídalo nové vedení a atmosféra na kolejích se změnila. „Bojím se, že s novým vedením se ta důvěra ztrácí,“ podotkl Zimola.
Hejtman se sešel s šéfem JHMD
Společnost vede podnikatel Boris Čajánek z Jablonce nad Nisou. S ním se hejtman již několikrát setkal. Ujistil ho, že kraj s místními drahami počítá a bude společnosti poskytovat dotace jako dříve.
„Když jsem v médiích zaregistroval, že JHMD jsou ve finančních potížích, požádal jsem Jikord, který rozděluje peníze dopravcům, aby situaci bedlivě sledoval. Sešel jsem se s panem Čajánkem, abych zjistil, jak se situace vyvíjí. Obával jsem se insolvence. Bylo mi řečeno, že nic takového nehrozí. A za čtrnáct dnů jsem si přečetl v novinách, že je firma v insolvenci,“ řekl rozmrzele hejtman.
Jindřichohradeckým místním drahám se podařilo nakonec šestimilionové dluhy splatit, takže po dohodě s věřiteli byl návrh na insolvenci stažen. Obavy o osud firmy to ale nezahnalo.
Zimola bude hospodaření společnosti dále sledovat. Hlavně se bojí, aby dluhy nesplácela prodejem majetku. „Pokud by se začal prodávat dlouhodobě vytvářený majetek, jako je vozový park či nádraží, byla by to pro úzkokolejku cesta do záhuby. Pak by neměla hodnotu ani pro další zájemce,“ nastínil nejčernější scénář hejtman Zimola.
Jakýkoli výprodej majetku ale vedení Jindřichohradeckých místních drah odmítá.
„Neplánujeme žádný rozsáhlý prodej lokomotiv nebo nemovitostí. Ani to v plánu nikdy nebylo. Máme pouze dojednaný odprodej jedné lokomotivy jako rozšíření muzejní sbírky jednoho našeho zahraničního partnera. Ale to bylo domluveno už před třičtvrtě rokem. Nemá to nic společného s insolvencí,“ zdůraznil výkonný ředitel společnosti Jiří Pavel.
Investice za 614 milionů korun
JHMD se místo černých scénářů soustředí na obrovskou investiční akci, která by měla firmu pozvednout. Projekt s názvem Modernizace infrastruktury regionálních drah Jindřichův Hradec - Obrataň a Jindřichův Hradec - Nová Bystřice by měl vyjít na 614 milionů korun.
„Součástí jsou nová nástupiště, osvětlení, asi 20 kilometrů nového kolejiště a 30 nových přejezdů se světelným zabezpečením,“ vypočetl výkonný ředitel.
Sedmdesát procent investice pokryje dotace z evropských fondů, část zaplatí stát a zhruba šest milionů musely zaplatit Jindřichohradecké místní dráhy.
Právě kvůli nákladné přípravě tohoto projektu se společnost podle ředitele Jiřího Pavla dostala do dluhů.
Původně měla být rozsáhlá modernizace provedena do konce roku 2015, to se ale kvůli zdržení nestihne. „Projekt je stoprocentně připraven, vypsali jsme výběrové řízení, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Nyní řešíme, co dál,“ uvedl.
Projekt tak zřejmě bude převeden do dalšího období, takže by měl být zahájen až po roce 2015.