Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Napětí kolem úzkokolejky ředitel mírní a chystá úpravy za 614 milionů

  9:59aktualizováno  9:59
Kolem jihočeské úzkokolejky nadále panuje napětí. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy se sice dostala z insolvence, ale otazníky kolem jejího finančního stavu trvají. Kraj i obce se bojí, aby turistická atrakce nešla ke dnu. Firma naopak tvrdí, že není důvod k obavám.

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Úzkokolejka je stěžejní pro turismus v Nové Bystřici. První cesta z nádraží zavede každého do města, kde zamíří do obchodů a restaurací,“ poukázal na význam úzkokolejky pro Novou Bystřici starosta města Vladimír Bláha.

„Bohužel, od vedení drah nemáme žádné zprávy, všechno se dozvídáme z médií. Čekal jsem, že situaci okolo insolvence nám někdo vysvětlí, aby se nešířily spekulace. A také abychom mohli poskytovat informace místním,“ podotkl.

Podle něj nefunguje vzájemná spolupráce mezi městem s koncovou stanicí a dopravcem jako dřív. Trasa mezi Hradcem a Novou Bystřicí je hlavně turistickou atrakcí, na rozdíl od cesty na Obrataň, která slouží spíš lidem jako doprava za prací a do škol.

„Zatímco za předchozího vedení drah jsme jezdili společně na veletrhy a prezentovali se, nyní jsme tam byli už sami s Jihočeským krajem. Je to škoda, protože jsme na jedné lodi,“ posteskl si Bláha.

Situaci bedlivě sleduje i jihočeský hejtman Jiří Zimola. Kraj si u železničního dopravce objednává spoje a vyplácí mu dotace. Hejtmana osud úzkokolejky zajímá o to víc, že pochází z Nové Bystřice, kde také působil jako starosta.

„Pamatuji si, jak v roce 1997 převzala úzkokolejku parta nadšenců a jak vůči nim byla mezi starosty skepse, jestli to zvládnou. Postupně se všichni přesvědčili, že to funguje, investovalo se do vozů i tratě,“ vzpomínal Zimola. Původní partu nadšenců ale předloni vystřídalo nové vedení a atmosféra na kolejích se změnila. „Bojím se, že s novým vedením se ta důvěra ztrácí,“ podotkl Zimola.

Hejtman se sešel s šéfem JHMD

Společnost vede podnikatel Boris Čajánek z Jablonce nad Nisou. S ním se hejtman již několikrát setkal. Ujistil ho, že kraj s místními drahami počítá a bude společnosti poskytovat dotace jako dříve.

„Když jsem v médiích zaregistroval, že JHMD jsou ve finančních potížích, požádal jsem Jikord, který rozděluje peníze dopravcům, aby situaci bedlivě sledoval. Sešel jsem se s panem Čajánkem, abych zjistil, jak se situace vyvíjí. Obával jsem se insolvence. Bylo mi řečeno, že nic takového nehrozí. A za čtrnáct dnů jsem si přečetl v novinách, že je firma v insolvenci,“ řekl rozmrzele hejtman.

Fotogalerie

Jindřichohradeckým místním drahám se podařilo nakonec šestimilionové dluhy splatit, takže po dohodě s věřiteli byl návrh na insolvenci stažen. Obavy o osud firmy to ale nezahnalo.

Zimola bude hospodaření společnosti dále sledovat. Hlavně se bojí, aby dluhy nesplácela prodejem majetku. „Pokud by se začal prodávat dlouhodobě vytvářený majetek, jako je vozový park či nádraží, byla by to pro úzkokolejku cesta do záhuby. Pak by neměla hodnotu ani pro další zájemce,“ nastínil nejčernější scénář hejtman Zimola.

Jakýkoli výprodej majetku ale vedení Jindřichohradeckých místních drah odmítá.

„Neplánujeme žádný rozsáhlý prodej lokomotiv nebo nemovitostí. Ani to v plánu nikdy nebylo. Máme pouze dojednaný odprodej jedné lokomotivy jako rozšíření muzejní sbírky jednoho našeho zahraničního partnera. Ale to bylo domluveno už před třičtvrtě rokem. Nemá to nic společného s insolvencí,“ zdůraznil výkonný ředitel společnosti Jiří Pavel.

Investice za 614 milionů korun

JHMD se místo černých scénářů soustředí na obrovskou investiční akci, která by měla firmu pozvednout. Projekt s názvem Modernizace infrastruktury regionálních drah Jindřichův Hradec - Obrataň a Jindřichův Hradec - Nová Bystřice by měl vyjít na 614 milionů korun.

„Součástí jsou nová nástupiště, osvětlení, asi 20 kilometrů nového kolejiště a 30 nových přejezdů se světelným zabezpečením,“ vypočetl výkonný ředitel.

Sedmdesát procent investice pokryje dotace z evropských fondů, část zaplatí stát a zhruba šest milionů musely zaplatit Jindřichohradecké místní dráhy.

Právě kvůli nákladné přípravě tohoto projektu se společnost podle ředitele Jiřího Pavla dostala do dluhů.

Původně měla být rozsáhlá modernizace provedena do konce roku 2015, to se ale kvůli zdržení nestihne. „Projekt je stoprocentně připraven, vypsali jsme výběrové řízení, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Nyní řešíme, co dál,“ uvedl.

Projekt tak zřejmě bude převeden do dalšího období, takže by měl být zahájen až po roce 2015.

Autor:
  • Nejčtenější

Autobus srazil na přechodu u nemocnice dívku, patrně šla na zelenou

Vážná nehoda se stala dopoledne v blízkosti českobudějovické nemocnice. Řidič městské hromadné dopravy jel s autobusem...

Křižíkovu vlaku hrozí konec, Jihočeský kraj kývl na střídavé napětí Bechyňky

Správa železnic dostala od Jihočeského kraje svolení přepojit Křižíkovu trať z Tábora do Bechyně na střídavou napájecí...

V domě na Táborsku zavraždili ženu, podezřelého policie zadržela na zahradě

V malé vesnici na Táborsku byla ráno zavražděna žena. Z činu je podezřelý muž, kterého policisté zadrželi na zahradě...

Budějovice - Boleslav 3:0, parádní půle, vítězové se dotáhli na Spartu

Fotbalové jaro v Česku přesně po šedesáti dnech zimní přestávky začalo. České Budějovice v páteční předehrávce 21. kola...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budějovice nadělovaly v Porubě a mají rekord, Vsetín i Slavia bez bodů

Hokejisté vedoucího Motoru České Budějovice vyhráli ve 21. kole nadstavby první hokejové ligy v Ostravě nad Porubou...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Měřili jsme, jak dlouho trvá cesta do Budějovic. Auta brzdí Rudolfovská třída

Dojet ráno do práce do krajského města z okolních obcí bývá občas utrpení. MF DNES vybrala čtyři směry a testovala, jak...

Spolek chce proměnit Rabenštejnskou věž v jeden z hitů Budějovic

Koncerty, výstavy i venkovní promítání přímo na Rabenštejnskou věž chystá spolek Umění ve městě. Jeho plány schválila...

Zástupce radnice nás šikanuje, tvrdí pořadatelé adventu v Budějovicích

V přetahování o stovky tisíc korun se proměnila spolupráce mezi městem České Budějovice a společností Art4promotion. Ta...

Křižíkovu vlaku hrozí konec, Jihočeský kraj kývl na střídavé napětí Bechyňky

Správa železnic dostala od Jihočeského kraje svolení přepojit Křižíkovu trať z Tábora do Bechyně na střídavou napájecí...

Najdete na iDNES.cz