Diskuse k článku

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru pro komerční nadzvukový letoun Aerion Supersonic AS2. Ten by podle plánu měl začít pravidelně létat v roce 2025.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J96a17r17o70m27i22r 56H75o30b61l80i11k 1975837805

No, aerodynamiku zatím také nikdo kouzelným proutkem nepředělal. A takové kanály mezi motory a trupem, kudy se musí vzduch obloukem prohrnout si nedovolí ani podzvukoví designeři. Prostě, tyhle tvary nemají šanci letět i na nadzvuk přijatelně ekonomicky (ne, že by to 3 motory neprotlačily, ale cena za palivo se pak několikrát násobí). A nenechte si nakecat, že bohatí byznysmeni neuvažují ekonomicky. Možná víc, než kdokoliv z nás.

Připadá mi to jako vějička na potenciální investory a pokud se sejde dost peněz, tak se na nějaké vizi teprve začne pracovat.

0/0
17.10.2018 21:40

Z10d71e13n62ě55k 31Š57ť44a68s53t49n74ý 7195395141650

Mám už dvě letenky zamluvené z Holešova do Bzence na rok 2025 na vinobraní.

0/0
17.10.2018 4:00

P67a32v16e77l 64S57o29b35o30t33k28a 5270884

jj, GE je známá jako nejhorší banka v Česku.

Možná budou jejich nadzvujové motory stejně dobré;-D

0/−1
16.10.2018 23:17
Foto

S15t39a35n68i40s68l71a79v 17T95e15s52a66ř 9417604872184

ale kuš ty bambulo, s motory GE lítá dnes víc letadel, než tušíš, včetně B777 a B787

0/0
23.10.2018 17:05

T96o54m13á46š 50B63r55a78b47e84c 2458656255286

Po přečtení titulku jsme se pro jistotu podíval, zda tento článek nepsal jistý politik z SPD :-P

0/0
16.10.2018 22:41

I79v48a51n83k56a 30P55o32s16p64í88š87i15l39o84v38á 8314658102397

"Luxus se však příliš neslučuje s velkou hlasitostí letu."

Uvědomuje si autor, že sonický třesk generovaný letadlem nemá na cestující v něm absolutně žádný vliv? :-)

0/0
16.10.2018 22:36

J92o41s79e84f 69M11i35k38e55l 2698690656272

Asi nejde jenom o třesk.

0/0
17.10.2018 0:14

T73o44m60á77š 66R58ů95ž73i42č28k54a 5848793448944

Tady spíš půjde o hlučnost motorů než o třesk

0/0
17.10.2018 7:16

L20u48k97á33š 91K96m38e19n46t 5269547114600

O třesku to není. Relativně kousek od sebe budete mít motory, které nadělají opravdu hodně hluku. Nadzvuková rychlost prostě není po fyzikální stránce zadarmo.

0/0
17.10.2018 7:45

K84r66y87š89t54o36f 37L71a36n42í57k 1329800845175

s tim treskem bych to tak dramaticky nevidel, nedavno trenovali vojaci nekde u Olomouce a pul dne to tam praskalo jako o zivot, nevim, co na tom komu vadi.

0/0
16.10.2018 22:09

L60i44b89o58r 62P36o15l63á71k 8404554793

Držím palce! Šlo to v 60.letech, půjde to i teď.R^

0/0
16.10.2018 20:47

L57u88k59á26š 80K91m18e82n87t 5919277234530

O tom to není ... je to o tom, zda bude dost lidí ochotných za to zaplatit tu částku, kterou to bude stát. A zda budou ochotni za tu částku přistoupit na určité kompromisy. Letoun sice bude rychlý, ale bude hlučný a nebude v něm tolik místa, kolik za stejnou částku získáte v A380 nebo B747...

0/0
17.10.2018 7:43

J12a47r87o66m23i25r 40H61o48b59l83i88k 1495477885

odhaduji, že nákupní cena takovéhoto nového supersonik by byla srovnatelná s cenou A380. Sice 1,5x rychlejší ale ani neodhaduji, kolik desítek krát dražší díky počtu cestujících a spotřebě paliva.

0/0
17.10.2018 21:46

L54u20k18á42š 64K76m20e89n44t 5339737444880

I přes pokrok v technologii leteckých motorů ty motory asi budou mít slušnou spotřebu. Takže cena takového letu asi nebude nic moc.

Ale vypadá to, že zacíleno je to dobře. Malý letoun pro miliardáře je akorát. Cena pro ně nebude takový problém. A pro pár lidí tam ten prostor nebude zase tak stísněný. Ono to byl hlavní problém Concordu. Letenky neskutečně drahé, ale v úzkém trupu bylo hrozně málo místo a k tomu ten hluk ... pak si raději zaplatili za podobný peníz luxusní sedadlo v 747, letěli sice delší dobu, ale v takovém komfortu, že jim to bylo jedno.

0/0
16.10.2018 19:34
Foto

A66l93e16š 41Ř51e70z94á22č 6889321195905

1715km/h uvedená v článku je asi chyba. Neodpovídá to hodnotám v propagačním videu. Budou ti spíše míle a potom hodnota 2 hodiny z New Yorku do Londýna odpovídají.

+1/−1
16.10.2018 17:59

I94a67n 49S21w37a36n 9805108496333

Není tam chyba. Provozní rychlost má být 1.4 Mach. Mimochodem i s menší znalostí angličtiny zjistíte, že ve videu uvádějí "ušetříte 2 hodiny z New Yorku do Londýna "

+2/0
17.10.2018 8:54
Foto

A24l16e32š 19Ř78e73z52á76č 6559311335305

Děkuji za vysvětlení. Moje angličtina je velmi slabá.

0/0
17.10.2018 10:42

V96l87a87s75t59i25m78i62l 24Š22t74e24c64h81e63r 1625335339215

Tak snad už se GE zadaří.Akcie spadly ze 60 dolarů až na 12.20,vyměnili vedení.

0/0
16.10.2018 16:43

F74r59a70n96t62i77š28e28k 65B67ě97l88o93v16s16k90ý 6892955570734

Taky jsem zvědavý jak se 4x větší spotřebou budou o 20 % ekologičtější. Třeba to bude lítat na vodík.

+1/0
16.10.2018 16:43
Foto

J65i86ř74í 18B58a34b68i55n54s49k41ý 7117949598361

víte na monitoru při třoše dobré vůle létá luxusně i dlažební kostka ovšem v reálu už to tak snadno nejde ,,https://www.youtube.com/watch?v=qCCYWoEbkC0,, ono se přání dost liší od reality

0/0
16.10.2018 16:38

J66a28k69u69b 20N91o26v89á67k 9172154824341

me by treba zajimalo jak by se staveli treba k implementaci naporoveho motoru (a ted vynechavam "detaily" v podobe urychleni na M2 atp .... )

0/0
16.10.2018 16:27

M67i33l89a95n 46Z57e12i25d35l12e51r 2182371856269

Tak samozřejmě, nějaký potenciál nadzvukové lety i v budoucnosti budou mít, zvláště pokud dopravce půjde s cenou na úroveň “lidové” business nebo první třídy. Často letam na východní pobřeží z Londýna a na druhou času mě o ty tři hodiny delší let komerčním spojem v relativním pohodlí premium economy nebo v business vůbec nevadí ;-)

0/0
16.10.2018 15:57

V69a17c71l31a75v 46V46a80v97r79a 3677154585807

Zajímavé je zase ta ohraná deska:

Ne, v Evropě ani ti miliardáři nejsou schopni vymýšlet. Zase výhradně jen Američani. Ano pro pár vyvolených a se vším pohodlím. Jen ten kdo létá v I.třídě ví, o kolik je ten let pohodlnější. A když je jeden odud z Ameriky někde za pár hodin, je to plus.

Stejně obdivuji lidi co umí rychle a efektivně bohatnout a lidi co se umí proptně snadno a rychle zdlužit i na celý život. Ti se asi v tomhle éru nesvezou.

0/−2
16.10.2018 15:44

P90a82t90r10i77k 58Z18a90b39r85a69n57s83k57y 1891839525493

Plus je servis okolo, transport z hotelu k letadlu, minimalni opruz u odbaveni,takze nejotravnejsi cast pada.Ten zbytek za ten rozdil v cene nestoji.Malokdo jde zr.t kaviar do letadla, chlastat, koukat na pidiobrazovku kterou v prvni tride vydavaji za top multimedia centrum a myslet si co za zazrak to je.To ze si jde lehnout a dat sprchu v prvni tride fakt neni duvod proc ji brat i kdyz clovek na ni ma.Ty duvody jsou jine.No a kdo bude mit na toto v realu, bude mit na pronajmuti private jet na danej let coz bude vzdy lepsi volba.Bachorky o ekonomicnosti o 50 procent oproti soucasnym letum nemysli vazne ani lidi z danyho projektu.

0/0
18.10.2018 13:39

P83e54t67r 91V70a68r12g36a 3875653830470

Nepřijde Vám ta letenka trošilinku drahá? viz: "Letenka v Concordu v roce 2000 stála kolem 10 000 dolarů, to v tehdejším přepočtu bylo přibližně 350 000 tisíc korun."

Myslím, že i na boháče by cena 350 mil. Kč bylo trošičku ;-D;-D;-D moc vysoko ;-)

+6/0
16.10.2018 15:36

M64i66r28o34s35l33a92v 10K46u56c40e10r59a 4867720847611

"to v tehdejším přepočtu bylo přibližně 350 000 tisíc korun."

Pry "350 000 tisíc korun" #demence

+1/0
16.10.2018 15:36

P92e41t23r 34V98a22r86g22a 3885563120430

sakra byl jste o vteřinu rychlejší ;-D;-D;-D

0/0
16.10.2018 15:36

M20i52r34o20s61l43a34v 89K57u53c37e22r48a 4347660937171

To víte, nadzvuková rychlost ;-D

+2/0
16.10.2018 15:40

P19e74t70r 22V62a65r71g60a 3525773710310

;-D;-D;-D

0/0
16.10.2018 15:41

P91a39v82e56l 21D45a77v66i35d 1957254406344

Jestli to bude ekonomičtější než současná podzvuková letadla, tak asi vynalezli nějaký nový fyzikální zákon.

+9/0
16.10.2018 15:30

J80i92n87d66r15i15c77h 46K28u43c48h77a31r 1587104567489

Ekonomictejsi je takove ohebne slovo. Poletite kratsi dobu,usetrite na platech pilotu,letusek. Poletite vyse nez ostatni - muzete vybirat optimalni trasu podle vetru atd

+2/−2
16.10.2018 15:33

P39e51t93r 17V10a42r90g43a 3805983690780

Tohle nemůžete myslet vážně. Cena paliva vs. cena personálu bude řádově jinde - a propó kolik letušek na 12 pasažérů tam asi tak bude, co?

A navíc fyziku pořád nikdo nezrušil - čím rychleji letíte tím rychleji roste spotřeba paliva - a to více než lineárně.

A skutečně si myslíte, že takové letadlo se bude "točit" jako Airbus či Boeing u nízkonákladovek? to asi těžko

0/0
16.10.2018 15:39

J75i83n92d77r34i95c60h 65K82u15c58h37a81r 1237174337569

Ale myslim. Ono je rozdil jestli vam posadka stihne za den otocit Londyn-NY-Londyn,nebo tam musi prespat a na cestu zpet musite zaplatit druhou. Vzhledem k zamereni na luxus bych cekal tak 2-3letusky. Fyziku neocurate ale jina letova hladina a dobry jet stream umi zazraky

0/−1
16.10.2018 15:48

L64u96k47á25š 40K88m24e97n42t 5479217884950

To letadlo za hodinu spálí rozhodně víc, jak mnohem větší Airbus A350 ... ten je přitom schopen vozit stovky cestujících a v době tohoto bude už dávno běžným letadlem. To palivo bude rozhodně dražší, než cena personálu nebo rozdíl v ceně letového koridoru.

0/0
16.10.2018 19:40

T35o39m92á52š 50R19a52d26n65i75c 2943968204571

Jste si jistí, že "protrhne je" je ten nejlepší popis mechanismu vzniku rázové vlny? Nabídnu Vám jiný: letadlo, které letí rychleji, než zvukové vlny, které vznikají na jeho povrchu, naskládá všechny tyto vlny do jednoho velmi velmi malého místa. Mnoho zvukových vln ve velmi malém místě vytvoří rázovou vlnu, kterou doprovází sonický třesk.

+10/0
16.10.2018 15:25

J37i86n83d53r77i92c94h 65K68u80c63h77a51r 1557654447989

A ja bych jeste doplnil ze sonicky tresk neni tresk ale kontinualni rachot po celou dobu nadzvukoveho letu. Jen posluchaci na zemi se to jako tresk jevi, protoze to zaslechne pouze pokud jej razova vlna zrovna mine

+6/0
16.10.2018 15:27

J34a36k88u61b 18Š27a39f96a50n56d61a 7665867891861

No to nevím. Představte si hlučný předmět. Zvuk se od něj šíří všemi směry stejně rychle. Předmět se začne pohybovat. Ve směru pohybu se ty vlny od předmětu šíří pomaleji. Při dosažení rychlosti zvuku se ty vlny pohybují stejně rychle jako předmět a tím se stále zesilují. To je ten hlavní třesk. Když předmět dále zrychluje, veškeré vlny se pohybují směrem dozadu. Některé se vzdalují rychleji, jiné pomaleji.Ale už se nehromadí na jednom místě...

0/−1
17.10.2018 12:35
Foto

J53i14ř70í 30B48a52b54i29n24s71k60ý 7507969838731

grafika hezké ale tohle nadzvukovou rychlostí nepoletí , no možná jednou ano nebo přišly na to jak udělat křídla svinovací

0/−2
16.10.2018 15:21

V53á91c39l86a42v 87S91v28o40b45o37d91a 3201169140770

rychle jim poraďte ať to nedělají špatně, určitě budou vděční

+2/0
16.10.2018 15:31
Foto

J25i76ř92í 57B12a13b21i24n83s62k74ý 7477649348531

oni přeci moc dobře vědí že grafika nelétá a finální výrobek je úplně jiný

0/0
16.10.2018 15:54

I84v14a21n 69M28a77r93e71k 6564178762

"Nechvalně proslulá havárie" Concordu? Asi jsem měl dosud špatné informace. Concorde havaroval kvůli technické závadě ? Stejný osud by při takové shodě náhod (proražená palivová nádrž cizím předmětem) potkala i jakékoli jiné letadlo. 8-oRv

+33/0
16.10.2018 15:09

D77a19n41i47e75l 14M47a77g13n48u92s 4713585684397

Nadzvukový motor je něco jiného než motor pro nadzuvkové letadlo. A sonický třesk mi nikdy "velmi nepříjemný" nebyl :-)

+2/−1
16.10.2018 15:00

M63i48r77e63k 48G42a35j34e66r 5721416229420

Z jake vzdalenosti? Energie zvukove vlny klesa rychleji nez s druhou mocninou vzdalenosti.

+1/0
16.10.2018 15:03

D31a17n98i24e47l 69M65a44g20n45u83s 4703985704617

Tak to už vám neřeknu, jak blízko to bylo, když to bylo nejblíž :-), ale pokud by ten letoun přecházel na nadzvukovou rychlost někde nad FL350 řekněme, tak to taková hrůza nemůže být pro nikoho ani nad pevninou.

+3/0
16.10.2018 15:05

J93i26ř74í 56C31i49m24r54m38a30n 6825190155779

Energie kulové zvukové vlny opravdu klesá rychleji než s druhou mocninou vzdálenosti (povrch koule je úměrný druhé mocnině průměru a energii dále snižuje vnitřní tření vzduchu). Jenže tlaková vlna při nadzvukových rychlostech je kuželová plocha, a její povrch klesá spíše s první mocninou vzdálenosti.

0/0
16.10.2018 15:24

A29l14e53š 96M47a62r65c77o37l 5367480323549

Zabrušuje? Tak aby se pak GE nemuselo vybrušovat :D;-D;-D;-D

+25/0
16.10.2018 14:57

V92a48c17l11a54v 26V60a76v45r32a 3267664135117

Za ten motor dostala GE zaplaceno, myslíte že to ten kolos GE polží na lopatky?

0/0
16.10.2018 15:38

R33o88m19a68n 50P60o90l23á96č31e15k 5316429345

Otázka je jestli člověk už nedorazil na hranici možného... Ono donutit A380 a nebo Jumbo letět nadzvukovou rychlostí asi nepůjde...

0/0
16.10.2018 14:46

P54e92t30r 63P81a42v23l10a22t69a 7166730817611

Není žádný fyzikální důvod, aby to nešlo. V zásadě je jedno, jako je to letadlo velké.

+4/0
16.10.2018 14:50

R62o11m52a72n 58P53o95l37á75č45e35k 5346329865

Ok, tak trochu jinak. Dyt to je jako 5 patrový dům... to musí mít šílený odpor vzduchu..

Takže jde to, ale kolik spotřeba bude enormní.

0/−1
16.10.2018 15:07

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

Najdete na iDNES.cz