Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

  6:00
Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale na jedno nabití z Prahy do Brna nedojel. Jeho spotřeba výrazně roste při jízdě do kopce, zato v kolonách z baterie téměř neubývá. Jednou z hlavních překážek pro elektrická auta zůstává nedostatek dobíjecích stanic.
Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Na tachometru s plně dobitou baterií svítí dojezd 244 kilometrů. Je úterý dopoledne a já usedám na pražské Brumlovce do elektromobilu. Navigace ukazuje, že můj cíl v Brně je 198 kilometrů vzdálený. Provoz se zdá – i přes četné uzavírky – plynulý.

Elektromobil VW e-Golf

Volkswagen e-Golf vyrobený loni vypadá na první pohled stejně jako vůz se spalovacím motorem. I „budíky“ jsou stejné. Místo množství paliva však ručička zobrazuje procento nabití baterie. Větší ručička neukazuje otáčky, ale odběr z baterie – či její dobíjení při brzdění.

Po stisku startovacího tlačítka se „budíky“ rozsvítí, ale charakteristický zvuk při startu chybí. Je úplně ticho. Jediné, co řidiče vybízí k rozjezdu, je nápis READY na přístrojové desce. „Řadicí páka“ je stejná jako u auta s automatickou převodovkou. Zvolím D, sešlápnu „plynový pedál“ a auto vyrazí vpřed.

Najíždím na dálnici a po pár minutách jízdy osmdesátkou opouštím hlavní město. Ze zvyku sešlápnu pedál, abych zrychlil na dálniční stotřicítku. Po chvilce si však všímám, jak moc to „žere“. Hlavně při jízdě do kopce. Trochu zpomaluju a udržuju rychlost kolem 115 kilometrů v hodině.

Dobíjení brzdou

Když míjím odbočku na Tábor u Mirošovic, ukazuje dojezd na baterii 190 kilometrů. Ujel jsem přitom jen 27 kilometrů a navíc před Mirošovicemi z kopce trochu brzdil. Rekuperace baterii dobíjí a „přidá“ pár kilometrů na dojezdu. Přesto bych tímhle stylem moc daleko nedojel.

Jen trochu zrychlím, abych v táhlém kopci předjel kamion, a z baterie to vysaje další velkou porci šťávy. Kilometry ubíhají a doba dojezdu se snižuje rychleji než vzdálenost do cíle. Výdrži baterie elektroauta nejvíc svědčí jízda v omezení rychlostí kolem 80 km/h. Při rychlosti nad 110 km/h se spotřeba prudce zvyšuje.

Jsem na 70 kilometru dálnice D1 a uvědomuju si, že jsem právě minul rychlodobíječku ČEZ na parkovišti u McDonald’s u exitu 66. Další je až těsně před Brnem. Na to nervy nemám. Rozhodnu se vrátit a dobít akumulátory. Ujel jsem 91 kilometrů, v baterii zbývá 58 procent energie, s čímž bych prý dojel 128 kilometrů. Brněnský cíl je podle navigace 126 kilometrů daleko.

994 tis. korun stojí nový VW e-Golf v základní výbavě.

622 km ujeli redaktoři MF DNES po dálnicích i ve městech. 99 kWh elektřiny spotřeboval Golf při testu.

16 kWh/100 km byla průměrná spotřeba e-Golfu. VW oficiálně udává průměr 12,7 kWh/100 km, německý autoklub naměřil 17,3 kWh.

Za dvacet minut se baterie nabije na 93 procent, což na další cestu stačí. Navíc čím je baterie plnější, tím déle trvá dobít každé další „procento“. Po schůzce v brněnském obchodním centru Campus hledám další nabíječku, abych načerpal na cestu zpět. Jedna je u autobazaru AAA Auto v Brně-Černovicích. Na rozdíl od fast foodů tu není moc co dělat, leda bych si chtěl pořídit „nové“ ojeté auto.

Zcela nabít baterii, která je nyní z třetiny plná, trvá necelou třičtvrtěhodinu. Dodá 23 kilowatthodin. Navigace ukáže, že domů to je 232 kilometrů. Už kousek za Brnem na mě ale vyskočí hláška „Cíl není bezpečně v dojezdu“ a nabídne vyhledání nabíjecích stanic podél trasy.

Ideální auto do kolony

Už vím, že nejlepší bude opět zastavit na exitu 66. Během dne jsem u nabíječek nikoho nepotkal, ale to je spíš náhoda. Mluvčí ČEZ Martin Schreier říká, že s rostoucím počtem elektromobilů – aktuálně jich jezdí přes dva a půl tisíce – rychle stoupá vytíženost nabíjecích stanic.

Pár kilometrů před odbočkou s nabíječkou má pro mě golf další zprávu. Odhadovaný dojezd klesl pod 50 kilometrů, takže auto se samo přepnulo do ekonomického a ekologického režimu jízdy. To znamená, že vůz omezí jízdní dynamiku i maximální rychlost. A také vypne topení či klimatizaci.

Druhý den jsem chtěl vyrazit na Lipno a odpoledne se vrátit, jenže raději celý den strávím po Praze a okolí. Právě o kratších cestách po městě se v souvislosti s elektromobily nejčastěji mluví. A oprávněně – v kolonách „procenta“ z baterie prakticky neubývají.

Byť je polovina května, teplota se během dne pohybuje jen kolem šesti stupňů Celsia a téměř celý den prší, musím si přitopit. Ale nezdá se, že by to mělo výraznější vliv na spotřebu.

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Podle Schreiera se nyní mění chování majitelů elektromobilů při dobíjení. Nabíjejí častěji a v menších dávkách. „V roce 2017 činil průměrný odběr elektřiny na jednu dobíjecí seanci 17,8 kilowatthodiny, tedy necelá polovina kapacity baterie VW e-Golf, loni už to bylo jen 12,7 kilowatthodiny,“ říká Schreier.

Rostoucí počet elektromobilů tlačí firmy k další výstavbě dobíječek. ČEZ má nyní 150 stanic, během pěti let by jich chtěla mít kolem pěti stovek. Jedna rychlonabíjecí stanice vyjde i s instalací na víc než milion, na některé se čerpají evropské dotace. „Na jejich provozu ale zatím nelze příliš vydělávat, protože platby od řidičů ještě nepokryjí ani spotřebovanou elektřinu, natož nájemné,“ říká Schreier.

Dobíjecí stanice chybí

Sítě dobíječek stavějí i další firmy. Například PRE buduje nyní s podporou ministerstva dopravy 125 rychlodobíjecích stanic po celém Česku a další stovku standardních dobíječek v rezidenčních a sídlištních zónách Prahy. Naráží však na několik problémů. „Postup není jednotný, a to ani na úrovni jednotlivých městských částí. Proto trvá vybudování dobíjecí stanice pro elektromobily neúměrně dlouho,“ říká mluvčí PRE Petr Holubec.

Nedostatečná dobíjecí infrastruktura je však stále jednou z hlavních výhrad. „S přihlédnutím k naší i konkurenční strategii tato bariéra do dvou let zmizí, dobíjecích stanic bude dostatek. Druhá překážka je v ceně vozů. Ale i to se změní – bude klesat cena baterií, začne se splácet vývoj a se zvyšující se konkurencí přijde snížení ceny,“ odhaduje Martin Klíma z firmy E.ON Energie.

Dobíječky už jim nestačí. Energetické firmy se vrhají na prodej elektroaut

Vyšší zájem nicméně povede i ke změně účtování za odebranou elektřinu na veřejných stanicích. Pro testování jsem měl čip, který zákazníka ČEZ vyjde na 540 korun měsíčně. Tento postup však chce ČEZ změnit na flexibilní tarify, aby se řidiči na místech nezdržovali déle, než je nezbytné.

PRE má už nyní podle Holubce tři složky ceny. Zákazník platí za množství odebrané elektřiny (2,50 koruny za kWh), dobu parkování po uplynutí dvou hodin (12 korun za hodinu) a paušální poplatek 10 korun za měsíc. Společnost E.On po registraci do služby E.On Drive účtuje u rychlého i pomalého dobíjení tři koruny za kWh bez jakéhokoliv paušálu.

Firemní elektromobily

Elektromobily si nyní pořizují hlavně firmy. Moneta Money Bank má třeba 64 e-Golfů, přiděluje je zaměstnancům hlavně na cesty po Praze nebo ve vzdálenosti do sta kilometrů kolem hlavního města. „Asi třetinu e-Golfů provozujeme mimo Prahu, ale platí, že na pravidelné delší cesty nejsou vhodné,“ říká šéf sdílených služeb Monety Jiří Huml. Sám s ním ujel nejvíce 226 kilometrů na jedno nabíjení, po návratu vykazoval rezervu ještě 30 km. „Za více než dva roky provozu elektromobilů nemáme ani jeden případ, že by elektromobil zůstal někde viset ‚bez šťávy‘,“ dodává.

A jestli bych si elektroauto pořídil? Třeba i jo. Mimo Prahu na delší vzdálenosti nejezdím tak často. A z jízdy po Praze jsem měl dobrý pocit. Osobně mě řízení moc nebaví, raději jezdím vlakem nebo tramvají. U elektroauta se mi ale líbila akcelerace. Po sešlápnutí pedálu auto stojící na červenou vystřelí rychle vpřed a benziňáky nechá za sebou.

Hlavní překážkou je cena. Model, který jsem dva dny testoval, vyjde bez pár tisícovek na milion korun. Kdyby byla poloviční, dalo by se o koupi uvažovat. Vzhledem ke změnám, které chystají provozovatelé dobíječek, by bylo třeba investovat do vlastního zařízení, aby se vůz dal nabíjet v noci v garáži. A k tomu možná i do fotovoltaiky na střeše.

„Přímé náklady na pohonné hmoty jsou u e-Golfu asi desetinové v porovnání se stejným benzinovým golfem. U nákladů na servis a další provozní náklady očekáváme úsporu asi 60 procent vůči benzinovému. Vzhledem k dvojnásobné pořizovací ceně se elektromobily nevyplatí, pokud nenajezdí aspoň dva tisíce kilometrů měsíčně,“ říká Huml.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pečovatelé využijí dva elektromobily, nákupu Velkému Meziříčí pomohla dotace

Zpráva z vašeho okresu

Pracovníci terénní pečovatelské služby, která funguje na Velkomeziříčsku již od ledna 2024, se nyní...

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Globální prodej elektromobilů letos stoupne o 18 procent, tahounem bude Čína

Z elektromobilu, který byl kompletně vyvinut a vyroben v zahraničí, zůstane v...

VIDEO Celosvětový prodej elektromobilů v letošním roce stoupne nejméně o 18 procent na více než 20...

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

Řídit stát jako firmu? Pokud tou firmou má být Tesla a státem USA, máme se na...

Že vám Elon Musk bojující proti elektromobilitě a uzavírající tisíce dobíjecích stanic v USA přijde...

Nejčtenější

Druhý květnový svátek zamíchá otevírací dobou. Kde nakoupíte a kde bude zavřeno

Otevírací doba v obchodech během květnových svátků se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Zatímco 1. května na Svátek...

Miliardář Bill Gates rozdá své jmění. Zabíjí nejchudší děti světa, řekl o Muskovi

Bill Gates ve čtvrtek slíbil, že v příštích dvou desetiletích rozdá téměř celé své osobní jmění, a uvedl, že nejchudší lidé na světě dostanou prostřednictvím jeho nadace přibližně 200 miliard dolarů....

Místo úsměvů fiasko. Korejští novináři už čekali v Praze, sbaleno měli i politici

Na slavnostní podpis dohody o výstavbě jaderné elektrárny Dukovany II., k němuž mělo dojít ve středu, se do Prahy chystala i delegace složená z vládních a parlamentních úředníků Jihokorejské...

Rakouská firma zkusila čtyřdenní pracovní týden. Produktivitu nezvýšil, říká

Rakouský průmysl se již od roku 2022 potýká s největšími problémy od druhé světové války. Potíže se nevyhnuly ani společnosti Liebherr, která má jednu ze svých továren i v rakouském městě Lienz. Aby...

Gandalf už je z módy. Novozélandské letiště odstraní slavné filmové sochy

Po více než dekádu měli cestující na letišti v novozélandském Wellingtonu možnost obdivovat sochy dvou letících orlů z filmové ságy Hobit. Jeden z nich nesl na zádech dokonce samotného čaroděje...

Zásilkovna měla problémy s doručováním. Na balík se čekalo i deset dní

Logistická společnost Zásilkovna, známá svou rozsáhlou sítí výdejních míst a samoobslužných boxů, v posledních týdnech prochází komplikacemi v doručování zásilek. Množí se stížnosti zákazníků na...

12. května 2025  15:58,  aktualizováno  18:18

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

12. května 2025  9:26,  aktualizováno  18:06

Propastné rozdíly ve mzdách přetrvávají. Česko za Západem stále pokulhává

Nominální výdělky v jednotlivých státech Evropské unie jsou dlouhodobě velmi rozdílné. Východní země sice ty západní dohánějí, tempo ale není nijak závratné. Například Bulhaři totiž nominálně stále...

12. května 2025

Trump podepsal příkaz k snížení cen léků. EU bude muset platit víc, tvrdí

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní příkaz, který podle něj povede ke snížení cen léků ve Spojených státech o 59 až 90 procent. Evropská unie podle šéfa Bílého domu bude muset za léky...

12. května 2025  11:42,  aktualizováno  17:55

Odklad Dukovan nechce komise, jen Francouzi, kontroval premiér Fiala

Předseda vlády Petr Fiala označil dopis místopředsedy Evropské komise Stéphane Séjourného, v němž žádal odklad podpisu smlouvy na stavbu nových bloků Dukovan, za soukromou iniciativu. „Nejde o...

12. května 2025  16:13

Sbohem, plastové kartičky. S PassMachine se věrnost sbírá digitálně

Slevové a věrnostní karty se staly standardní součástí nakupování. Zákazníkům nabízejí slevy, body za nákupy, přístup k akčním nabídkám nebo jiné výhody. Jejich hlavním cílem je posílit loajalitu a...

12. května 2025

USA a Čína se dohodly na výrazném snížení cel, zatím na devadesát dní

Celní válka mezi dvěma velmocemi utichá. Spojené státy se dohodly s Čínou na výrazném omezení cel. Zatím sice jen dočasně na devadesát dní, tato lhůta ji má však podle společného prohlášení...

12. května 2025  9:44

Češi nakupují online jako o závod. V Evropě jsou na špici

Platby online se za poslední tři roky zdvojnásobily. Češi dokonce předčili evropský průměr. Nová data společnosti Mastercard ukazují, že devět z deseti spotřebitelů nakupuje online, v průměru třikrát...

12. května 2025

Současný systém je přežitek, za pět let možná přejdeme na dva tarify, říká šéf ERÚ

Premium

Energetiku čekají velké změny, domácností se to však dotkne až po roce 2030. „Transformace se netýká jenom energetiky, ale i našeho úřadu, který má nové kompetence,“ říká šéf Energetického...

12. května 2025

Je to katastrofa. Nizozemské muzeum zvažuje, že nebude USA zapůjčovat díla

Nejistota kolem financování kultury v USA za vlády Donalda Trumpa dopadá i na mnohé zahraniční instituce. Renomované nizozemské muzeum Mauritshuis nyní zvažuje, že za současných podmínek nebude dál...

11. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vyšetřovat španělský blackout budou i odborníci z Česka. Zkoumat budou nejen důvody

Na vyšetřování masivního výpadku proudu ve Španělsku se podílí i odborníci z Česka. Výsledky by měly být do několika měsíců, řekl v neděli v pořadu Otázky Václava Moravce předseda představenstva ČEPS...

11. května 2025  14:45

Zlevnit nestačí. Obchody lákají na zdravé potraviny i chytřejší služby, uvádí studie

Po čtyřech letech stagnace se evropský trh s potravinami v roce 2024 konečně nadechl. Tržby reálně vzrostly, zákazníci pomalu přestávají jen šetřit a obchodníci hledají nové cesty, jak si je udržet....

11. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.