Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opožděné elektrokamiony. Česko nestíhá budovat síť dobíjecích stanic

  18:00
Česko má problém s budováním sítě nabíjecích stanic pro elektrické kamiony. Se zprovozněním nabíječek počítá evropský zelený plán Fit for 55 do roku 2025. V současnosti jsou v Česku ale jen čtyři stanice, které mají dostatečný výkon pro to, aby mohly rychle dobíjet nákladní vozidla vážící několik desítek tun.

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi | foto: Tesla

Během čtyř let by přitom měly stát takové dobíječky na každých šedesáti kilometrech páteřních dálnic D1, D5, D8 či budované D11.

Navíc zatím není co nabíjet. Technologie kamionů napájených akumulátory
se sice už z rýsovacích prken přesunula k technologickým  demonstrátorům, ale k pravidelnému komerčnímu provozu mají stále daleko.

„U nás třeba společnost CS Cargo testuje šestnácti- nebo osmnáctitunový
mercedes pro lokální distribuci s dojezdem 200 až 250 kilometrů,“ uvedl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Nejde tedy o plnorozměrové vozidlo, a navíc má omezený dojezd. Kromě toho je zásadním limitem cena současných elektrických kamionů, která
je oproti naftové alternativě nekonkurenceschopná.

S cenami kolem 300 tisíc eur (7,6 milionu korun) se pohybují na násobcích klasických naftových vozidel. To spolu s absencí dostatečně husté sítě dobíjecích stanic rozhodně nevytváří prostředí, ve kterém by si dopravci
elektrické kamiony pořizovali dobrovolně.

Kdo to postaví

Ani model, kdy stát nejprve vybuduje síť nabíjecích bodů a poté je začnou
dopravci využívat, není ekonomicky udržitelný. „Zatímco u dobíjecích
stanic pro osobní vozidla dochází k jejich připojení do distribuční
elektrické sítě zpravidla na hladině nízkého napětí, v případě dobíjecích
stanic pro nákladní vozidla se téměř výhradně bude jednat o připojení
na hladině vysokého napětí. A to z důvodu vysokého výkonu – většinou 350 kW na jednu dobíjecí stanici,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

To pro provozovatele znamená vysoké náklady i v případě, že
se dobíječka využívá minimálně. Proto je podle ministerstva dopravy
navrhovaný termín 2025 příliš brzký. Do tohoto data musí podle návrhu
evropského balíčku Česko obestavět nabíječkami výše zmíněné dálniční
tahy, které jsou v páteřní síti transevropských komunikací. Zbytek
dálnic zařazených do doplňkové sítě, jako jsou například jihočeská D3 nebo mladoboleslavská D10, by měl přibýt do roku 2030.

Zároveň by se měla zvýšit kapacita dobíječek z 1 400 na 3 500 kilowattů.
Podle odhadů ministerstva dopravy náklady na výstavbu sítě přijdou
na 1 až 1,5 miliardy korun.

To by však nebyl největší problém. K lokalitám u dálnic by bylo nutné přistavět dostatečně kapacitní vedení a právě liniové stavby nepatří v Česku k těm, které by se dařilo vyprojektovat a postavit v horizontu
několika málo roků.

Kam zmizel vodík

Zatímco nyní je bezemisní kamionová doprava spojená především s bateriemi, ještě před pár lety se u těžkých nákladních aut vsázelo daleko
spíše na vodíkové palivové články. Tato technologie je však ještě vzdálenější masovému nasazení než čistá elektromobilita.

Evropská komise s ní přesto v plánech počítá, byť nemusí být tak hustá
jako síť elektrodobíječek. Vodíkové plnicí stanice mají stát na každých
150 kilometrech evropských dálnic, uvedl při nedávném představování
revize sítě transevropských dálnic místopředseda Evropské
komise Franz Timmermans. „Situace je taková, že se nám elektřina
bude vyvíjet i tam, kde bychom ji ještě před pár lety nečekali,“
uvedl zmocněnec ministerstva dopravy pro čistou mobilitu Jan
Bezděkovský.

Požadavky na dobíjecí soustavu na vodík jsou ve srovnání s elektřinou stanovené k pozdějšímu datu, konkrétně k roku 2030. Kromě ceny, která je u vodíkové technologie ještě vyšší než u bateriových elektromobilů, je hlavní překážkou získávání takzvaného zeleného vodíku. Ten vzniká při emisně neutrální výrobě například formou elektrolýzy z přebytků energie vzniklé z obnovitelných zdrojů ve dnech, kdy hodně fouká, nebo intenzivně svítí slunce.

Podle Hromíře je tak u vodíkové technologie ještě větší potíž s distribucí
paliva než u bateriových elektromobilů. „Jsou tam problémy s tlakem,
s úniky vodíku a neefektivitou jeho výroby,“ uvedl tajemník Česmadu
sdružujícího tuzemské kamionové i autobusové dopravce.

Energie se při využití vodíkové technologie ztrácí hned dvakrát.
Při výrobě vodíku a následně při jeho přeměně zpět na elektrickou
energii. Pokud se ale uvažuje o vodíku jako o formě uložení energie
z větrných elektráren v době, kdy vyrobí více, než je možné poslat do
přenosové soustavy, pak jako bezemisní palivo smysl dává.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...