Podle informací CNBC Ellen koncem minulého týdne absolvoval trasu mezi přístavy Soby a Fynshav. Loď je poháněna bateriemi, které dodala švýcarská firma Leclanché.
Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě |
Generální ředitel Leclanché Anil Srivastava označil Ellen za „předchůdce nové éry komerčního námořního sektoru“. Za jeden rok by měl trajekt snížit emise oxidu uhličitého o 2000 tun, emise pevných částic o 2,5 tuny a oxidu siřičitého o 1,4 tuny.
Rozvoj elektrických trajektů, jako je Ellen, přichází v době, kdy Mezinárodní námořní organizace (IMO) připravuje zavedení nových předpisů týkajících se emisí oxidu siřičitého. Od ledna 2020 IMO zakáže lodní plavidla používající palivo s obsahem síry vyšším než 0,5 procenta, v současnosti může mít palivo 3,5 procenta síry.
Projekt Ellen získal finanční podporu od Evropské unie. Na jedno nabití je trajekt schopen ujet 22 námořních mil. Pro srovnání nejkratší trasa Doverskou úžinou je 18 námořních mil, trasa mezi přístavy Dover a Calais je dlouhá 27 námořních mil.
V posledních letech jsou debaty kolem dusíkových stop, které za sebou lodní doprava nechává, stále silnější. Například Carnival Corporation, největší provozovatel výletních lodí, vypustil za rok 2017 desetkrát víc oxidů síry než všech 260 milionů osobních aut v Evropě (psali jsme zde).
Podle zprávy neziskové organizace Transport & Enviroment vypouštějí luxusní výletní lodě do ovzduší o řád větší množství škodlivých oxidů síry než všechna osobní auta na evropských silnicích. Mnoho lodních dopravců proto začíná přecházet na varianty, které jsou šetrnější k životnímu prostředí.
Například letos začaly původně dieselové lodě, které společnost ForSea transformovala na elektrické, vozit pasažéry mezi Dánském a Švédskem (psali jsme zde). „Zelený“ trajekt má ušetřit 28 tisíc tun oxidu uhličitého.
23. března 2019 |