Nová emisní norma je za dveřmi, lodím vezme palivo s vysokým obsahem síry

  20:07aktualizováno  20:07
Už za dva měsíce vstoupí v platnost emisní norma, která má významně omezit znečištění způsobené loděmi. Mezinárodní námořní organizace bude od přepravců požadovat, aby používali palivo s obsahem síry nižším než půl procenta. Nové pravidlo zvýší náklady na přepravu a může tak mít zásadní dopad na světovou ekonomiku.

V Dánsku provozují trajekt Ellen, který je poháněný pouze elektrickou energií z baterií. | foto: e-ferryproject.eu

Největší změna v ropném a lodním průmyslu za poslední desetiletí vstoupí v platnost 1. ledna 2020. Mezinárodní námořní organizace (IMO) zakáže lodím používat palivo s obsahem síry vyšším než 0,5 procent. Současná horní hranice je 3,5 procenta, nejběžněji používané lodní palivo má obsah síry asi 2,7 procenta. Výjimkou jsou lodě vybavené filtry na čištění síry, které budou moct i nadále spalovat palivo s jejím vysokým obsahem.

IMO si od nové normy slibuje hlavně pozitivní dopady na lidské zdraví a životní prostředí. Emise síry jsou totiž součástí kyselého deště, který poškozuje vegetaci a vodní ekosystém.

Studie o dopadech oxidu síry na lidské zdraví, o kterou se IMO opírá, odhaduje, že zavedením nových předpisů o lodní dopravě bude mezi lety 2020 a 2025 zabráněno více než 570 tisícům předčasných úmrtí.

Menší přístavy bez šťávy

Je zřejmé, že změna bude mít i negativní dopady. Předpokládá se, že kvůli ní bude na trhu přebytek topného oleje s vysokým obsahem síry. Zároveň vzroste poptávka po produktech, které jsou v souladu s nařízením IMO.

Zatímco velké přístavy jako Singapur, Fujairah ve Spojených arabských emirátech nebo Rotterdam budou mít podle odhadů dost vyhovujícího paliva, menší přístavy na tom budou hůř, píše CNBC. I na takovou situaci je ale IMO připravena. Přepravci, kteří se k ekologičtějším palivům nedostanou, mohou při kontrole přístavní policie předložit „oznámení o nedostupnosti topného oleje“ a vyhnout se tak pokutě či zabavení lodi.

Alternativní paliva

Emisní norma může dolehnout i na světovou ekonomiku. Přepravci doposud jezdili na mazut, jehož nevýhodou je právě vypouštění oxidů síry při spalování. Od začátku roku 2020 ho budou muset vyměnit například za naftu, která je ale dvakrát dražší. Zvýšené náklady na přepravu tak mohou poškodit dovoz i vývoz a je možné, že budou přeneseny na spotřebitele.

Analytici odhadují, že změna zasáhne nejvíce ty lodě, které přepravují spotřební zboží v kontejnerech, třeba oděvy nebo banány. Podle agentury Reuters těmto přepravcům narostou náklady přibližně o 10 miliard dolarů.

Dalším alternativním palivem je zkapalněný zemní plyn (LNG). Některé námořní firmy už začaly do šetrnějších paliv investovat. Například francouzská společnost CMA CGM zařadila letos v září do své flotily devět velkých kontejnerových lodí s pohonem LNG, které přepraví až 23 tisíc kontejnerů najednou. Od roku 2020 budou tyto ultravelké lodě přepravovat zboží na trase Asie - Francie.

Podle Organizace světových národů je námořní doprava pro světovou ekonomiku klíčová. Více než 90 procent světového obchodu je přepravováno po moři. Jde taky o zdaleka nejúspornější způsob přepravy zboží a surovin.

Autor:
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Uber nám dluží miliardy, rozhodlo New Jersey. Důvodem je švarcsystém řidičů

New Jersey žádá, aby mu společnost Uber vyplatila přes 640 milionů dolarů (téměř 15 miliard Kč). Alternativní...

Konec bavlny od Ujgurů. Módní značky bojují proti porušování lidských práv

Oděvní řetězce končí s odběrem bavlny z čínského regionu Sin-ťiang. Ten je nechvalně proslulý kvůli mnoha obviněním, že...

Premium

Domácí ekonomika brzdí. A bude hůř, přelévá se k nám nejistota z Německa

Domácí ekonomika ve vleku Německa brzdí. Pomáhá jí však to, že lidé utrácejí v obchodech, mzdy totiž stále silně...

Neviditelný čárový kód by mohl zajistit revoluci v recyklování

Mnozí z nás, kteří doma třídí odpad, se často snaží přijít na to, které potravinové obaly lze recyklovat. Stroje v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz