Problémy MHD v Česku: chybí stovky řidičů, současným je kolem padesáti let

  5:01aktualizováno  5:01
V době nízké nezaměstnanosti se s nedostatkem pracovníků potýkají i dopravní podniky českých a moravských měst. Podle Sdružení dopravních podniků (SDP) postrádá 19 největších měst v Česku téměř 950 řidičů MHD. Nejhorší situace je logicky v Praze, kde je nejrozsáhlejší síť hromadné dopravy.

Z oslovených dopravních podniků největších měst hlásí optimální stav pouze v Olomouci.

V Brně aktuálně chybí 60 řidičů, DP měst Liberce a Jablonce jich potřebuje 35, a pražský dopravní podnik (DPP) na dotaz iDNES.cz uvedl, že do optimálního stavu chybí 7 procent. Pokud tedy vycházíme z celkového počtu (4 230 řidičů ke konci listopadu 2018), znamená to, že v metropoli chybí téměř 300 řidičů. 

A to se přitom Praze v poslední době daří počet šoférů postupně navyšovat -  Zatímco v roce 2016 získal DPP za celý rok 353 řidičů, za celý předloňský rok to bylo 470 řidičů a za rok 2018 evidují 559 nových řidičů. Pořád je to ale málo. Proto DPP neustále vylepšuje své náborové kampaně. 

Řidič pražské MHD má mzdu téměř 38 tisíc korun, výrazně zlevněné jízdné i pro rodinné příslušníky, 5 týdnů dovolené, příspěvek na dětskou rekreaci, nebo možnost dotovaného ubytování. DPP navíc vychází vstříc i těm uchazečům, kteří nesplňují požadavky ohledně kvalifikace. Ti mají možnost po absolvování přijímacího řízení nastoupit bezplatně autoškoly. 

Náborový příspěvek až 100 tisíc

Doplnění kvalifikace zdarma nabízí i většina ostatních dopravních podniků v Česku a předhánějí se i v dalších benefitech. V Brně nové řidiče lákají i na náborový příspěvek až 100 tisíc korun, v Plzni přispívají na masáže a wellness pobyty, v Olomouci zařídí zvýhodněný telefonní tarif pro rodinu. V Ústí nad Labem zase současný zaměstnanec za doporučení nového řidiče, který se osvědčí, dostane odměnu 5 tisíc korun.  

Fotogalerie

„Benefitů je velká řada. Ale největším bonusem je to, že vykonáváte práci, která dává smysl,“ napsala iDNES.cz vedoucí zaměstnaneckého oddělení libereckého a jabloneckého dopravního podniku Marcela Minaříková. 

Vzhledem k obecnému nedostatku řidičů (v obou severočeských městech chybí 35 šoférů) lze však o atraktivitě tohoto povolání mezi mladými s úspěchem pochybovat. 

Věkový průměr současných řidičů MHD v České republice je 49 let, Pardubice uvádějí dokonce průměrný věk 53 let. 

Nejnáročnější jsou trolejbusy

„Řidičská populace stárne a dá se předpokládat další zhoršování problémů. Zde by potřebovali dopravci účinnou pomoc od státu, zejména v legislativní oblasti, ale i v oblasti vzdělávání,“ tvrdí ředitel Sdružení dopravních podniků (SDP) Antonín Macháček. Naráží tím na fakt, že řidiči tramvají a trolejbusů musí splňovat vyšší zdravotní nároky než řidiči autobusů.

I proto dopravní podniky žehrají především na nedostatek řidičů trolejbusů.  „Nejvíce postrádáme řidiče či řidičky trolejbusů. Trolejbusová trakce je nejnáročnější z hlediska získání odborné a zdravotní způsobilosti,“ potvrzuje mluvčí brněnského DP Hana Tomaštíková. Řidičů trolejbusů se nedostává i v Ústí nad Labem nebo v Pardubicích.

Spoustu mladých lidí od práce řidiče MHD odrazuje směnný provoz a pracovní víkendy. Přitom právě variabilitu pracovní doby chtějí dopravní podniky využít pro přilákání žen. Někde totiž nabízejí možnost jezdit jen v ranních směnách a tím pádem pak mají více času na děti a domácnost. Nejvíce vstřícní jsou DP v Ostravě a Olomouci, kde jako ženy evidují téměř pětinu svých řidičů. V Praze jezdí 226 řidiček tramvají a 50 žen usedá za volant autobusu.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz