Vzdušných proudů je v atmosféře mnoho a jsou víceméně stabilní. Ten nad Atlantikem však v posledních dnech extrémně zesílil, a to v důsledku bouře Ciaran.
Let American Airways č. 186 z New Yorku do Londýna tak hodinu po poledni 1. listopadu dosáhl maximální rychlost 1 253 kilometrů za hodinu. Upozornil na to zpravodajský portál CNN, který přinesl i další příklady extrémních rychlostí dosažených v posledních dnech na leteckých linkách. Jen nepatrně pomaleji než zmíněný rekordní let AA letěl let č. 222 společnosti Emirates z amerického Dallasu do Dubaje. A díky tomu přistálo o hodinu dřív proti letovému plánu.
Británii bičuje bouře Ciarán, výstraha před silným větrem platí i v Česku |
Rychlost zvuku je za normálních podmínek zhruba 1 225 kilometrů za hodinu, takže zmíněné lety – a mnoho dalších – mohou vypadat jako „nadzvukové“. To však neodpovídá realitě, protože podmínky, v nichž uvedené rekordy padly, zdaleka nejsou normální. Působil na ně totiž fenomén označovaný v angličtině jako jet stream: jde o vzdušný proud, který letadlům pomáhá, nebo je brzdí – podle toho, jakým směrem vůči tomuto proudu letí.
„Proudění působí ve výšce asi 8 až 11 km nad zemským povrchem a vane od západu k východu,“ vysvětluje Sara Tonksová z britské meteorologické agentury Met Office. „Letadla v cestovní výšce se do něj mohou snadno dostat,“ dodává.
Jet stream působí i na zvuk. Pokud „letí“ po proudu, šíří se rychlostí daleko větší než v bezvětří na úrovni hladiny moře (to jsou v kostce ony normální podmínky). Přestože dopravní letadla tedy někdy létají rychlostmi, které jsou proti tabulkám nadzvukové, je to hluboko pod rychlostí, kterou se šíří zvuk okolo nich. Žádný „sonický třesk“, průvodní efekt překročení rychlosti zvuku, tak nemůže nastat.