Další problém pro lokomotivy Škoda. Dráhy zvažují náhradu od Siemensu

  7:31aktualizováno  7:31
České dráhy zvažují, že si pronajmou od leasingové společnosti lokomotivy, s nimiž budou moci bez omezení jezdit do Německa. S lokomotivami řady 380 od Škody Transportation, kvůli kterým už České dráhy prohrály za více než miliardu korun arbitráž, to totiž stále není možné.

Lokomotiva Siemens Vectron dosahuje až dvousetkilometrové rychlosti | foto: Siemens

České dráhy přitom vážně tlačí čas: podle smlouvy s Deutsche Bahn mají od prosince letošního roku zajistit lokomotivy, které budou schopny bez přepřahu v Drážďanech dojet až do Hamburku. Takové ale nemají. Lokomotivy ze Škody mohou sice dojet do Hamburku, ale jen rychlostí 120 km/h, což je fakticky v Německu vyřazuje z provozu podle jízdního řádu.

ČD zatím Škodě doplatek arbitráž platit nebudou

České dráhy zatím nezaplatí Škodě Transportation inflační doplatek 628 milionů korun za prohranou arbitráž týkající se dodávek 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Na pátečním setkání s novináři to řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. České dráhy nyní zvažují více možností, ve hře je například další jednání se Škodou o snížení uvedené částky.

Pokud by České dráhy podmínku smlouvy nesplnily, čekaly by je vysoké sankce.

Jednání s leasingovými společnostmi potvrdilo iDNES.cz několik na sobě nezávislých zdrojů. Nejdále jsou jednání s rakouskou firmou European Locomotive Leasing (ELL), která už v Česku půjčuje například RegioJetu lokomotivy Siemens Vectron. Ty mohou jezdit po Evropě prakticky bez omezení a jsou ve většině zemí schválené. Má jít o dodávku až dvaceti strojů, firma je chce použít i pro provoz railjetů do Rakouska.

V listopadu 2014 nasadil nové lokomotivy i soukromý dopravce:

Dopravce informace o pronájmu nepotvrdil, ovšem ani nevyvrátil. „V rámci střednědobé strategie obnovy vozidel, podle plánu jejich budoucího nasazení a podle požadavků objednatelů řešíme také otázku lokomotiv. Vedle možného nákupu nových zvažujeme i jejich pronájem, abychom co nejméně zadlužovali firmu, ale zároveň co nejlépe dosahovali požadavků objednatelů na kvalitu a technické parametry vlakových souprav ve vazbě na probíhající modernizaci infrastruktury. Naším cílem je mít na kvalitní infrastruktuře kvalitní a rychlé vlaky,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Banány přesluhují

Škoda Transportation odmítá pochybení. Tvrdí, že vše, co měla udělat, už splnila. Českým drahám dodala potřebné doklady od německého drážního úřadu EBA. Jenže k provozu je nutný ještě souhlas majitele kolejí DB Netz. A ten stále Škoda nemá kompletní.

České dráhy prohrály spor o lokomotivy. Škodě zaplatí přes miliardu

Bez omezení rychlosti na 120 km/h mohou jezdit až ve chvíli, kdy vyřeší problematiku kompatibility lokomotivy se soupravou tažených vozů vůči mostům z hlediska rezonancí. To zatím dořešené není, problém se týká hlavně mostu přes Labe v Drážďanech.

„V květnu jsme Českým drahám předali povolení k provozu v Německu od tamního drážního úřadu EBA. Podle našeho názoru jsou tím naše závazky vyplývající ze smlouvy splněné. Zdůrazňujeme, že je třeba rozlišovat mezi povolením k provozu a mezi dohodnutím podmínek o přístupu na trať se správcem infrastruktury. Dohodnutí podmínek přístupu na trať je záležitostí provozovatele,“ řekla mluvčí Škody Lubomíra Černá.

České dráhy kromě provozu v Německu musí v blízké době řešit i náhradu za další expresní lokomotivy řady 151 přezdívaných Banán, které tahají vlaky hlavně na Slovensko a začínají už přesluhovat.

I v tomto případě chce vedení Českých drah prověřit cestu leasingu, který je u železničních dopravců čím dál častějším způsobem financování.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

Další z rubriky

Autoškoly čekají rozsáhlé změny. Zkušební komisaře bude vybírat los

Žáci si na okruhu v Sosnové vyzkoušeli třeba výhybný manévr na kluzné ploše,...

Získat řidičák v malé obci je jednodušší než ve velkých městech. Kromě menšího počtu křižovatek a dalších náročných...

Začal platit nový jízdní řád. Dopravci posílí spoje a přibudou sezónní linky

Jízdní řády IDOS

V neděli začíná v Česku platit nový jízdní řád. Mění provoz řady autobusových a železničních spojů. Mimo změny ...

Největší elektrické letadlo na světě má za sebou první testovací let

První testovací let elektřinou poháněného letadla Ampaire 337.

Americký výrobce letadel úspěšně otestoval největší hybridní elektrický letoun, který kdy vzlétl. Společnost plánuje,...

Najdete na iDNES.cz