Čtvrtek 5. prosince 2019, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. prosince 2019 Jitka

České dráhy prohrály spor o lokomotivy. Škodě zaplatí přes miliardu

  21:00aktualizováno  18. listopadu 10:28
České dráhy nezískají téměř miliardu korun za pozdní dodání lokomotiv řady 380 od Škody Transportation. Naopak budou muset přes miliardu korun zaplatit. Rozhodnutí potvrdily iDNES.cz zdroje z Českých drah i Škody Transporation.

Lokomotiva Škoda 380. | foto: Škoda Transportation

Rozhodl o tom rozhodčí soudu při Hospodářské a Agrární komoře, který spor mezi dopravcem a výrobcem řešil několik let.

České dráhy musí zaplatit do konce týdne zhruba půl miliardy korun, se zbytkem mají čas. Podle rozhodnutí musí se Škodou nejprve uzavřít dodatek ke smlouvě o inflačním navýšení, tyto peníze bude platit tedy později.

„Mrzí nás, že se nepodařilo tento spor narovnat dříve. Historicky nejblíže mimosoudnímu narovnání jsme byli zhruba před rokem, kdy z naší strany byla navržena dohoda s řadou zásadních ústupků. Námi navrhovaná dohoda by byla pro českého dopravce příznivější zhruba o 700 milionů korun, než je tomu při výsledku arbitráže,“ uvedla k rozhodnutí soudu mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

České dráhy nechtějí verdikt komentovat, ministerstvo dopravy ale na středu dopoledne kvůli tomu svolává tiskovou konferenci.

„Je to zcela skandální a protizákonné rozhodnutí vydané zjevně podjatými rozhodci. Čím dál víc se ukazuje, že mnou nařízené zrušení rozhodčích doložek v resortu ministerstva dopravy má smysl. Zabrání takovým netransparentním praktikám. Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu? Tohle je postavené na hlavu,“ řekl iDNES.cz ministr dopravy Dan Ťok.

Arbitři zcela zamítli požadavky Českých drah

Podle informací iDNES.cz arbitři zcela zamítli požadavky Českých drah, které se domáhaly vyplacení 945 milionů korun za pozdní dodání lokomotiv. Škoda Transportation má podle verdiktu získat přes 1,1 miliardy korun: největší část z toho je inflační navýšení ceny lokomotiv v hodnotě 760 milionů korun a doplacení pěti procent kupní ceny, které České dráhy v roce 2011 nezaplatily.

České dráhy se budou ještě zkoušet napadat rozhodnutí u soudu, především kvůli možné podjatosti jednoho z arbitrů. Arbitři neuznali požadavky Škody v plné výši, odmítli například zhruba 300 milionů korun za nájem lokomotiv ve zkušebním provozu.

Lokomotivy řady 380 převzaly České dráhy s více než čtyřletým zpožděním, podle smlouvy z roku 2004 měla firma zaplatit 2,7 miliard korun bez DPH. Škoda navíc stále ještě nedodala veškerou dokumentaci potřebnou pro provoz v Německu a Rakousku. Zpoždění dodavatel vysvětlil zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musel lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat. Od prosince mají začít jezdit do Německa, ani to není stále jisté.

Škoda Transportation vyrostla především na zakázkách pro České dráhy, které ji firma dávala velmi často buď zcela bez soutěže, nebo v soutěžích, kde si České dráhy vymyslely nesmyslné parametry, aby se nemohl přihlásit nikdo jiný.

Autor:
  • Nejčtenější

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Šance na napojení největšího českého letiště na připravovanou síť vysokorychlostních železničních tratí se rozplývá....

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Kdo má víc bytů, měl by platit vyšší daně, navrhuje šéf ČNB Rusnok

Ten, kdo má více než jeden byt, by měl zaplatit víc na dani z nemovitosti, myslí si guvernér České národní banky Jiří...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stravenkový paušál připraví stát o jednadvacet miliard, uvádí nová studie

Místo papírových stravenek peníze ke mzdě. Proti nápadu na zavedení takzvaného stravenkového paušálu se postavila Unie...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Air France vyřadily ze služby první superjumbo A380. Sloužilo jen deset let

Francouzské aerolinky Air France poslaly teprve po deseti letech provozu první obří Airbus A380 do „důchodu“. Po...

Nové mýto zatím dopravní potíže nepřineslo. U Lanžhota byla ráno kolona

Černé scénáře, které počítaly s kolonami v délce až desítek kilometrů u hranic ČR, se zatím nepotvrdily. Situace na...

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

Louny, Most či Karlovy Vary mají šanci získat mnohem pohodlnější dopravní spojení s hlavním městem. Koleje do...

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Šance na napojení největšího českého letiště na připravovanou síť vysokorychlostních železničních tratí se rozplývá....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz