Pátek 13. prosince 2019, svátek má Lucie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 13. prosince 2019 Lucie

České dráhy prohrály spor o lokomotivy. Škodě zaplatí přes miliardu

  21:00aktualizováno  18. listopadu 10:28
České dráhy nezískají téměř miliardu korun za pozdní dodání lokomotiv řady 380 od Škody Transportation. Naopak budou muset přes miliardu korun zaplatit. Rozhodnutí potvrdily iDNES.cz zdroje z Českých drah i Škody Transporation.

Lokomotiva Škoda 380. | foto: Škoda Transportation

Rozhodl o tom rozhodčí soudu při Hospodářské a Agrární komoře, který spor mezi dopravcem a výrobcem řešil několik let.

České dráhy musí zaplatit do konce týdne zhruba půl miliardy korun, se zbytkem mají čas. Podle rozhodnutí musí se Škodou nejprve uzavřít dodatek ke smlouvě o inflačním navýšení, tyto peníze bude platit tedy později.

„Mrzí nás, že se nepodařilo tento spor narovnat dříve. Historicky nejblíže mimosoudnímu narovnání jsme byli zhruba před rokem, kdy z naší strany byla navržena dohoda s řadou zásadních ústupků. Námi navrhovaná dohoda by byla pro českého dopravce příznivější zhruba o 700 milionů korun, než je tomu při výsledku arbitráže,“ uvedla k rozhodnutí soudu mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

České dráhy nechtějí verdikt komentovat, ministerstvo dopravy ale na středu dopoledne kvůli tomu svolává tiskovou konferenci.

„Je to zcela skandální a protizákonné rozhodnutí vydané zjevně podjatými rozhodci. Čím dál víc se ukazuje, že mnou nařízené zrušení rozhodčích doložek v resortu ministerstva dopravy má smysl. Zabrání takovým netransparentním praktikám. Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu? Tohle je postavené na hlavu,“ řekl iDNES.cz ministr dopravy Dan Ťok.

Arbitři zcela zamítli požadavky Českých drah

Podle informací iDNES.cz arbitři zcela zamítli požadavky Českých drah, které se domáhaly vyplacení 945 milionů korun za pozdní dodání lokomotiv. Škoda Transportation má podle verdiktu získat přes 1,1 miliardy korun: největší část z toho je inflační navýšení ceny lokomotiv v hodnotě 760 milionů korun a doplacení pěti procent kupní ceny, které České dráhy v roce 2011 nezaplatily.

České dráhy se budou ještě zkoušet napadat rozhodnutí u soudu, především kvůli možné podjatosti jednoho z arbitrů. Arbitři neuznali požadavky Škody v plné výši, odmítli například zhruba 300 milionů korun za nájem lokomotiv ve zkušebním provozu.

Lokomotivy řady 380 převzaly České dráhy s více než čtyřletým zpožděním, podle smlouvy z roku 2004 měla firma zaplatit 2,7 miliard korun bez DPH. Škoda navíc stále ještě nedodala veškerou dokumentaci potřebnou pro provoz v Německu a Rakousku. Zpoždění dodavatel vysvětlil zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musel lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat. Od prosince mají začít jezdit do Německa, ani to není stále jisté.

Škoda Transportation vyrostla především na zakázkách pro České dráhy, které ji firma dávala velmi často buď zcela bez soutěže, nebo v soutěžích, kde si České dráhy vymyslely nesmyslné parametry, aby se nemohl přihlásit nikdo jiný.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Africký bankovní zázrak. Obchodníci s alkoholem vytřeli zrak velkým bankám

Být podomním prodejcem alkoholu má své výhody. Dobře poznáte své zákazníky a díky tomu se vám jednou podaří vybudovat...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky
Premium

České dráhy míří do zahraničí. Začít lze i s autobusy, říká ředitel Nebeský

Nový šéf Českých drah Václav Nebeský má kvůli vstupu nových dopravců na české koleje zálusk na cestující ze střední...

V Kanadě vzlétlo první plně elektrické letadlo, testovací let trval 15 minut

Šestimístný hydroplán na baterie absolvoval v kanadském Vancouveru úspěšný testovací let. Podle vývojářů se tak stal...

PŘEHLEDNĚ: Jak se vyznat ve vlacích a koupit tu správnou jízdenku

Od poloviny prosince bude na české železnici platit nový jízdní řád, který převládající modrou barvu státních Českých...

Na expanzi Leo Expressu dohlédne otec zakladatele, Novotný starší

Na další rozvoj železničního a autobusového dopravce Leo Express dohlédne otec zakladatele společnosti, Leoš Novotný...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz