Sobota 31. července 2021, svátek má Ignác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. července 2021 Ignác

Spor o lokomotivy vrcholí. Škoda a České dráhy hrají o miliardu

  12:46
Arbitráž mezi Českými drahami a Škodou Transportation kvůli lokomotivám řady 380 míří do finále. Rozhodčí soud už vyslechl všechny argumenty i návrhy obou stran a obě firmy čekají jen na rozhodnutí. Státní dopravce může přijít až o miliardu korun.

Lokomotiva Škoda 380. | foto: Škoda Transportation

Spor mezi oběma firmami se táhne od roku 2011. Vítězem budou především advokátní kannceláře na obou stranách, u kterých obě strany sporu musely zaplatit miliony korun. České dráhy zastupuje Weil, Gotshal & Manges, Škodu firma Pokorný, Wagner & partneři.

Lokomotivy řady 380 převzaly České dráhy s více než čtyřletým zpožděním, podle smlouvy z roku 2004 měla firma zaplatit 2,7 miliard korun bez DPH. Škoda navíc stále ještě nedodala veškerou dokumentaci potřebnou pro provoz v Německu a Rakousku. Zpoždění dodavatel vysvětlil zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musel lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat.

České dráhy za zpoždění žalují Škodu o 940 milionů korun jako smluvní pokutu za pozdní dodávku lokomotiv. Jenže výrobce chce nakonec v arbitráži ještě více: 1,425 miliardy korun. Největší část z této sumy je 760 milionů korun jako inflační navýšení kupní ceny, převážně za dobu, kdy lokomotivy nebyly dodány. Téměř 300 milionů korun je nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu.

„V rámci rozhodčího řízení strany přednesly své návrhy a důkazy, bližší podrobnosti nelze s ohledem na probíhající rozhodčí řízení poskytnout,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Rozhodčí soud nemá termín na vydání rozhodnutím, návrhy byly předneseny už v červenci. Dráhy mají v účetnictví pro případnou prohru vytvořenou rezervu.

Prohlédněte si lokomotivu Škoda 380:

27. června 2013

Snaha dohodnout se už je minulostí

Obě firmy přitom ještě na konci roku 2013 deklarovaly snahu se dohodnout. „Společnosti Škoda si vážíme jako našeho tradičního dodavatele a rádi bychom naše vzájemné vztahy narovnali. Nejlépe ještě do konce roku, ale to bude záležet na průběhu vzájemných jednání,“ řekl tehdy mluvčí drah. „Pro nás není dobré být ve sporu se svým zákazníkem, a proto uvítáme jakoukoliv možnost spor urovnat,“ potvrdila v listopadu 2013 jednání mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Škoda sice získala povolení k provozu v Rakousku a Německu, které bylo nejsložitěší získat, podle Českých drah ale stále není plnohodnotné, protože nedodala dokumenty potvrzující údajně již vyřešený problém se sběrači proudu. A podobné je to i v Německu.

V květnu se ale firma chlubila tím, že už všechna povolení pro provoz v Německu má. Pro České dráhy je zajištění povolení pro Německo klíčové: od prosince mají jezdit na trase z Prahy do Hamburku.

Nákup lokomotiv od Škody je už tak pro České dráhy značně nevýhodný, firmu vyšel dráž, něž kolik na trhu stojí lokomotivy od Siemensu, levněji vyšla i dodávka stejných strojů na Slovensko. Případným rozhodnutím v neprospěch Českých drah se stroje ještě výrazně prodraží.

Škoda by měla být vděčná

Samotná arbitráž je paradoxní i kvůli tomu, že Škoda Transportation může být v podstatě Českým drahám vděčná za svoji další existenci. Několik let měl totiž dopravce více než poloviční podíl na všech zakázkách Škody Transportation. Jen těžko se navíc dá mluvit o transparentních soutěžích: miliardy korun utratily České dráhy v zakázkách bez soutěže (například dodávky CityElefantů nebo Regionov), v dalších tendrech ohnuly podmínky tak, že se přihlásila jen Škoda. Za pět let tak uzavřely se Škodou smlouvy za 25 miliard korun.

Vztahy obou firem ale výrazně ochladly poté, co se České dráhy rozhodly utratit další miliardy nákupem jednotek railjet od Siemensu, stejně tak nemohla plzeňská firma rozdýchat některé zakázky vyhrané polskou společností Pesa. Škoda šla dokonce tak daleko, že přes najaté lidi rozesílala do redakcí pomlouvačné dopisy o kvalitě produktů Pesa.

Přesto dál Škoda patří mezi hlavní dodavatele Českých drah: aktuálně dodává dopravci například další elektrické jednotky nebo za miliardu modernizuje vozy pro spojení do Německa.

Autor:
  • Nejčtenější

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Británie chce překopat brexitovou dohodu. Máte, co jste si schválili, zní z EU

Necelý rok poté, co po mnoha pokusech uzavřela Británie obchodní dohodu s Evropskou unií, žádá Spojené království její...

Češi mohou mít funkční přístav u moře. Stačí kývnout na hamburskou výměnu

Premium Česku opět svitla naděje, že dlouhodobě zanedbané přístavní území v Hamburku přestane dělat u západních sousedů ostudu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dejte zaměstnancům sprchy, uleví se dopravě, vyzývají zastupitelé

Pražští zastupitelé za Piráty Adam Zábranský a Vít Šimral oživili na sociálních sítích debatu o dopravě do zaměstnání....

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Dva lidé vyhrají let do vesmíru. Miliardář Branson spustil loterii

Připomíná to zlaté kupony od Willyho Wonky. Britský miliardář Richard Branson se minulý týden vrátil ze svého prvního...

Nejistá rychlotrať do Drážďan. Železničáři řeší, jak ji vtěsnat do krajiny

Premium Povede plánovaná rychlotrať do Drážďan pod Litoměřicemi na levé, nebo pravé straně Labe? Správa železnic po covidové...

Designér navrhl „palác na kolejích“, vlak má terasu i měnící se skla

Premium Vlaková doprava zažívá renesanci a s ní přicházejí i nové nápady. Francouzský designér Thierry Gaugain nedávno...

Nová železniční trať z Prahy do Mnichova má zelenou, vznikne do devíti let

Premium Hodinu do Plzně, sto minut na hranice s Německem a 150 minut do hornofalckého Schwandorfu. Česko a Německo se po letech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...