Miliardová arbitráž o lokomotivy byla pro právníky zlatý byznys

  4:59aktualizováno  4:59
Kromě Škody Transportation má arbitráž mezi výrobcem lokomotiv a Českými drahami dalšího vítěze: dvě advokátní kanceláře zastupující obě strany. Ve sporu požadovaly více, než je samotná cena lokomotivy, v součtu si ale nakonec přišly "jen" na desítky milionů korun.

Podle rozhodnutí arbitři nepřiznali ani jedné ze stran úhradu nákladů na advokáty druhé straně, i když to obě strany sporu požadovaly. (na snímku je souprava InterPanter z produkce Škoda Transportation) | foto: Škoda Transportation

Vyplývá to z textu finálního verdiktu Rozhodčího soudu při Hospodářské a agrární komoře, který zveřejnily České dráhy na svých stránkách.

Na výrazně více si měl přijít advokát Škody Transportation Radek Pokorný, i České dráhy ale utratily v arbitráži desítky milionů korun.

Spor o lokomotivy

Podle rozhodnutí arbitři nepřiznali ani jedné ze stran úhradu nákladů na advokáty druhé straně, i když to obě strany sporu požadovaly. České dráhy chtěly úhradu nákladů ve výši 48 milionů korun za služby kanceláře Weil Gotshal & Manges (WGM). Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři zastupující Škodu Transportation chtěla v arbitráži úhradu celkem 128 milionů korun.

Obě strany ale nechtějí uvést, zda tolik svým právníkům nakonec zaplatily: advokáti si svou cenu do arbitráže výrazně navýšili uměle „přirážkou“ za složitý případ. Nakonec ale rozhodci nevyhověli ani jedné straně, aby ji druhá zaplatila právníky.

„Požadovaná náhrada nákladů na výlohy právního zastoupení byla spočítána podle pravidel advokátního tarifu, nikoliv podle skutečných nákladů Českých drah,“ řekl řídící partner WGM Karel Muzikář.

Podle něj České dráhy ve skutečnosti zaplatily méně než polovinu částky uvedené v odůvodnění rozhodčího nálezu.

„V případě úspěchu Českých drah by pak případný kladný rozdíl samozřejmě připadl Českým drahám, protože žádnou zvláštní odměnu za vítězství ve sporu jsme sjednánu neměli,” dodal Muzikář.

Vyhrajeme, dohodu odmítáme

Redakce MF DNES má však k dispozici dopis z července letošního roku, v kterém WGM v arbitráži žádá úhradu nákladů ve výši až 148 milionů korun.

Muzikář to vysvětluje tím, že k navýšení došlo poté, co na trojnásobek zvýšila náklady na právní zastoupení protistrana. „I zde však platí, že částka by v případě úspěchu připadla Českým drahám,“ dodal.

I přes velký objem peněz pro advokátní kancelář České dráhy nevypisovaly na její služby žádnou veřejnou soutěž.

Fotogalerie

Zástupci WGM na jednání dozorčí rady Českých drah loni v září v době rozhodování o mimosoudním vyrovnání se Škodou Transportation mluvili spíše o příznivých podmínkách pro pokračování arbitráže. Dozorčí rada poté návrh na mimosoudní vyrovnání, které by Českým drahám ve světle výsledku arbitráže ušetřilo stamiliony korun, odmítla.

„Bylo samozřejmě nutné vycházet z objektivních faktů celé věci a nikoliv z předpokladu, že rozhodčí soud posoudí předmětné otázky zcela nepochopitelným a nezákonným způsobem,” vysvětluje postoj WGM Muzikář.

Ve sporu o lokomotivy 380 se dráhy nejprve domáhaly vyplacení zhruba miliardy korun za pozdní dodání lokomotiv.

Soud jejich požadavek ale zamítl. Místo toho určil, že Škoda Transportation má získat přes miliardu korun: největší část z toho je inflační navýšení ceny lokomotiv v hodnotě 760 milionů korun a doplacení pěti procent kupní ceny, které České dráhy v roce 2011 nezaplatily.

Podle původní smlouvy měla jedna lokomotiva stát zhruba 120 milionů korun, vinou arbitráže se „prodražila“ až na 175 milionů (psali jsme zde).

České dráhy chtějí verdikt rozhodčího soudu zvrátit. Obrátí se proto na klasický soud. Pokud by neuspěly, může to podle ministra dopravy Dana Ťoka vést ke zdražení jízdného (psali jsme zde).

Autor:
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Evropská města se snaží regulovat elektrokoloběžky. Narážejí ale na potíže

Elektrické koloběžky jsou čím dál populárnější ve městech napříč celou Evropou. S frekvencí užívání ale stoupá i počet...

Stavba silnic je pomalá a nestavějí se ty nejdůležitější, kritizuje NKÚ

Příprava staveb silnic první třídy trvá v Česku průměrně dvanáct let. V pondělí zveřejněné zprávě to konstatuje...

Nejdelší přímý let v historii. Boeing doletěl z Londýna do Sydney

Letecká společnost Qantas uskutečnila 19 hodin a 19 minut trvající let z Londýna do Sydney bez mezipřistání. Jde o...

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz