ČD mají po arbitráži nejdražší lokomotivy na světě. Do Německa ale nesmí

  5:57aktualizováno  5:57
Prohraná arbitráž se Škodou Transportation udělala z nových lokomotiv Českých drah bezkonkurenčně nejdražší zboží tohoto druhu na světě. Dvacet strojů řady 380 se přitom rozhodly koupit už před 11 lety. Jenže pro ČD to stále není plnohodnotné zboží. Nesmí s nimi do Německa, kam je chtěly nasadit.

Škoda dosud nezískala všechny klíčové papíry pro povolení jezdit v Německu. | foto: Škoda Transportation

České dráhy (ČD) lokomotivy koupily za cenu 2,7 miliardy korun bez DPH. K tomu je nutné přičíst ještě dalších 1,2 miliardy v prohrané arbitráži (psali jsme zde).

Když se pak odečte 208 milionů korun, které ČD nezaplatily v poslední splátce, zastaví se částka na 3,5 miliardách korun, tedy ceně 175 milionů korun za jednu lokomotivu.

Už v době uzavření smlouvy byly lokomotivy relativně drahé: rakouský státní dopravce ÖBB tehdy kupoval od Siemensu lokomotivy Taurus za cenu o pětinu nižší.

Cena za kus se tak vyšplhala bezkonkurenčně nejvýše, za kolik jsou dnes lokomotivy k mání. „Běžná cena vícesystémových strojů je dnes kolem 100 - 110 milionů korun za kus,“ říká Jan Paroubek z National Expressu. Na trhu mnoho vícesystémových lokomotiv není, hlavními výrobci jsou Bombardier s modelem Traxx a Siemens s Vectronem.

Škoda s novými lokomotivami zatím neudělala příliš velkou díru do světa: kromě dvaceti strojů ve vlastnictví Českých drah, jezdí už jenom další dva na Slovensku.

Velké zpoždění způsobila změna norem, kvůli kterým musela Škoda prakticky celý stroj přeprojektovat a vyvinout znovu. Dráhy se chtěly zakázky později zbavit, smlouva ale byla prakticky nevypověditelná.

Škoda dosud nezískala všechny klíčové papíry pro povolení jezdit v Německu. České dráhy přitom na tato povolení čekají, aby mohly jezdit bez přepřahu v Drážďanech až do Hamburku. Ve hře je teď varianta, že si proto půjčí jiné lokomotivy.

Prohraná arbitráž může zdražit jízdné na železnici

Škoda je dlouhodobě na Českých drahách silně závislá zakázkově, zejména v prvních letech znovuvzkříšení firmy žila právě ze zakázek pro státního dopravce a pražský dopravní podnik.

Fotogalerie

Nadprůměrně ziskové hospodaření vedlo nakonec k získání zakázek i na export.

„Zprvu se nevypisovaly žádné soutěže, všechno to šlo do Škodovky. Jsou to zbytečně vyhozené peníze, za které se mohlo pořídit více lepších vlaků,“ hodnotil v roce 2011 zakázky někdejší člen dozorčí rady a železničních odborů a nynější náměstek pardubického hejtmana Jaromír Dušek.

České dráhy od roku 2009, kdy začala velká modernizace jejich vozového parku, utratily ve Škodě přes 20 miliard korun.

Ve sporu o lokomotivy 380 se dráhy nejprve domáhaly vyplacení zhruba miliardy korun za pozdní dodání lokomotiv. Soud jejich požadavek ale zamítl. Místo toho určil, že Škoda Transportation má získat přes miliardu korun: největší část z toho je inflační navýšení ceny lokomotiv v hodnotě 760 milionů korun a doplacení pěti procent kupní ceny, které České dráhy v roce 2011 nezaplatily.

České dráhy chtějí verdikt rozhodčího soudu zvrátit. Obrátí se proto na klasický soud. Pokud by neuspěly, může to podle ministra dopravy Dana Ťoka vést ke zdražení jízdného (psali jsme zde).

Zakázky Českých drah pro firmy skupiny Škoda Transportation za 6 let
NázevCena v milionech korunRok
Oprava násilně poškozeného elektrického vozu číslo 471.0031052015
Rámcová smlouva na dodávky elektrických jednotek pro regionální dopravu12322015
Rámcová smlouva na dodávky elektrických jednotek pro dálkovou dopravu26232014
Dodávka 7 ks dvousystémových elektrických jednotek9422013
Oprava vozu 971.005572011
Dodávka 15 ks třívozových elektrických jednotek20632011
Dodávka 4 ks dvouvozových dvousystémových elektrických jednotek4482011
15 ks City Elefant32882010
8 ks City Elefant17482010
Modernizace 34 vozů Bdt10512010
68 ks jednotek Regionova16992010
Periodické opravy osobních vozů: vozy modernizované pro mezistátní provoz1762015
Periodické opravy osobních vozů: modernizované vozy pro vnitrostátní provoz2062015
Periodické opravy elektrických lokomotiv řady 3804512015
Modernizace 71 osobních železničních vozů5702015
Modernizace 22 osobních železničních vozů5532015
Modernizace 62 ks osobních železničních vozů řady Bp10892015
Periodické hlavní opravy elektrických jednotek: trakce 501152012
Periodické hlavní opravy motorových vozů: trakce 80232,52012
Periodické hlavní opravy elektrických lokomotiv: trakce 306282012
62 ks jednotek Regionova15802009
Celkem20856,5
Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zboží se svléká donaha. Drogerie Rossmann zavedla bezobalový prodej

Drogistický řetězec Rossmann se připojil k prodejcům, kteří nabízejí zákazníkům možnost stočit si některé výrobky pro...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost

Americká společnost Boeing předpokládá, že se její letadla 737 MAX vrátí do komerčního provozu v lednu příštího roku. V...

Dreamlinery mohou mít problém s kyslíkem, tvrdí bývalý manažer Boeingu

Bývalý manažer Boeingu kritizuje firmu kvůli vysokému tlaku na výkon, který vedl k zanedbávání bezpečnostních opatření....

Sloužily, až dosloužily. Ryanair vyřadil z provozu tři Boeingy 737

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair dočasně vyřadila z provozu tři stroje Boeing 737 NG kvůli prasklinám na...

Personál Lufthansy stávkuje, firma zrušila i čtrnáct spojů s Prahou

Palubní personál německých aerolinek Lufthansa ve čtvrtek vstoupil do dvoudenní stávky, kvůli které firma zrušila 1 300...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz