Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

KOMENTÁŘ: Železnice má v Evropě zelenou, ale Česku ujíždí vlak

Železnice jako bezemisní alternativa k automobilové přepravě má v Evropě zelenou, ale Česku v jejím rozvoji vlak stále ujíždí. Přitom je jasné, že kdo dnes nezaspí, bude vítězem zítřka, píše ve svém komentáři pro MF DNES Adam Šotek, předseda představenstva skupiny CE Industries.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Hlavně chybí dobré vlakové spojení s velkoměsty za českou hranicí. Hranice je stále ještě fyzicky velmi znatelná. Třeba z Č. Budějovic přes Písek, Strakonice skončíte v Železné Rudě, dál nic. I v Bavorsku je z Bayerisch Eisensteinu mizerné spojení do Mnichova. Do Lince nebo Salzburgu také vlakem ze Strakonic nebo Písku nedojedete.

Nejdew zde o rychlost, ale o možnost nechat stát auto a jet třeba do práce do míst za hranicemi republiky. Autobusy sice na několika trasách jsou, ale to není trvale udržitelný stav.

3 0
možnosti

Copak za hranice, ale zkuste třeba cestovat vlakem z/do Zlína ..... krajské město a vede přes něj jedna jednokolejná trať. .... přímé spojení prakticky nikam.

0 0
možnosti

Když má něco potenciál výdělků v přepočtu neuvěřitelných 54 až 64 bilionů korun, tak proč to potřebuje podporu?

2 1
možnosti

Nepotřebuje to podporu, ale investici.

2 1
možnosti

Jsem pro podporu železnice a co největší kapacitu, rychlost apod. Ale zduvodnovat vše emisními nesmysly, které kromě byrokratu a aktivistů nikoho nezajímají je na hlavu.

5 0
možnosti

Ach jo, zase to primitivní dělení na lokálky a koridory. To je to samé, jako kdyby Lesy přišly na to, že budou pěstovat jenom kmeny stromů bez větví.

Dostupnost a spolehlivost železniční dopravy je daná především vhodným rozložením sítě. Dvě relativně paralelní dvoukolejné tratě jsou vždy lepší, než jedna čtyřkolejná. Jednak umožňují pokrýt železniční dopravou větší oblast, ale hlavně se ty dvě tratě můžou mezi sebou zálohovat. Odborníci v Brně chtějí zrušit jeden ze dvou průtahů uzlem, ale když jim teď Drážní úřad schválil podkopání mostu pod osobním průtahem, tak bezostyšně jezdí s některými OS vlaky přes průtah nákladní . Až tam ale žádný druhý průtah nebude, tak každá banální nehoda rozdělí jižní Moravu na dvě poloviny.

Mimochodem, železnice byly vždycky výdělečný podnik, tratě se stavěly proto, aby se po nich vozilo především zboží, a ne pro to, aby se dopravce přisál na císařský rozpočet. Úvahy o tom, jak posílit koridory a lokálky zlikvidovat, vedou jenom hlupáci. Kdyby na Ministerstvu dopravy seděl alespoň jeden chytrý člověk, tak by se zamyslel nad tím, co vedlo k tomu, že ty tratě přestaly být využívané, a zkusil by se zamyslet nad tím, jak to napravit. Přemýšlet nad tím, zda příslušný konec trati nepřipojit do sítě, stavět na volných plochách sběrná parkoviště P+R (kde jinde než na venkově, ve městech už místo není), podporovat stavbu vleček atd. Všechno je už dávno vymyšleno, stačí se naučit jazyky, zvednout zadky z Prahy a Brna a zajet se podívat do zahraničí.

Slepé sypání peněz do infrastruktury je silně kontraproduktivní bez toho, že by byla stanovena nějaká dlouhodobá koncepce a státní dopravní politika. V civilizovaném zahraničí si to, co funguje, opatrují jako oko v hlavě, a s relativně malými náklady dělají dílčí modernizace, zatímco česká SŽ na koridorech jednou za 20 let všechno srovná buldozerem a staví znovu. Pak se není čemu divit, že je ČR 100 let za opicemi. Mimochodem, nejsou náhodou SBB elektrifikované ze 100%?

10 1
možnosti

👍👍👍

Železnice funguje jako síť. Podobně jsou v lidském těle důležité tepny a žíly, ale i drobné vlásečnice. Fungují totiž jako jeden systém, který tvoří celek. Železniční síť v ČR potřebuje navázat na ostatní infrastrukturu. Parkoviště P+R, autobusové přípoje, přestupy na MHD, kontejnerová překladiště, vlečky, mezinárodní spoje, atd.

2 0
možnosti

Pro zajímavost, v zemi, kde mají nejrozvinutější síť rychlovlaků na světě, tedy v Číně, mají celkové emise oxidu uhličitého v dopravě přepočítané na jednoho obyvatele 7x nižší, než ve Spojených státech. Přesto na lidi funguje poukazování na to, že my a celý Západ draze bojujeme s emisemi, zatímco v Číně "na to kašlou." Je to z půlky lež. Pravda je to, že proti emisím CO2 EU i USA bojují, jenže neefektivně a bez hmatatelného výsledku. Například emise oxidů uhlíku u osobní automobilové dopravy i přes téměř zdvojnásobení cen aut v Evropě neustále rostou.

6 1
možnosti

Auta na emise a kvalitu ovzduší prakticky nemají vliv jak se ukázalo třeba v nizkoemisnich zónách v Německu

0 0
možnosti

Diky greendealu si plebs jiz auto nekoupi. 95% lidi auto mit nebude a bude nuceno jezdit sockou. Auto zde bude pro 5% nejbohatsich...

0 0
možnosti

Akorát to ta socka nemá šanci pobrat kapacitně.

0 0
možnosti

Furt ty jejich vlhky sny o VRT.

To už ctu 20 let a furt jsou jenom studie.

3 0
možnosti

Má to svoji logiku. MD a SŽ se tak snaží daňovým poplatníkům namluvit, že stávající železniční infrastruktura sice padá na hubu, ale když se postaví pár ostrovních VRT, tak se všechno změní.

To je jako kdyby se k aerolinkám hlásil nový pilot, který sice propadl u zkoušek na řízení Trabanta, ale slibuje, že když mu koupí A380, tak bude jako pilot naprosto perfektní.

2 0
možnosti
Foto

To jsou zase čísla, tak když máme nejhustsi síť v Evropě a to právě díky obrovskému množství lokálních trati, tak je jasné, že procento elektrifikace budeme mít nižší v porovnání se zeměmi, kde velkou cast sítě tvoří jen hlavní tratě. Většinu hlavních tahů máme taky elektrifikovanych. A že bychom nějak zaostávali v investicích se mi nezdá, takový boom komplexních rekonstrukci a přestaveb na koridorech ale i mimo koridory, co se v posledních letech odehrává, nikdy dříve po revoluci Česko nezažilo. V porovnání s takovým Slovenskem jsme minimálně o 20 let napřed.

5 1
možnosti

Jenže se to rekonstruuje na nedostatecne parametry

3 0
možnosti

Kde je tedy problém? Vůle politiků? Čas od času se objeví článek o vysokorychlostních tratích. Já jsem ale zvědavý, jestli se někdy nějaké dožiju, protože to vypadá, že to bude jako s dálnicemi.

Nedávno jsem byl v Polsku a mám pocit, že tam to z nějakého důvodu jde a je to vidět.

9 0
možnosti

Problém je v tom, že u nás jsou VRT doslova zázračným byznysem. Nemusíte postavit jediný metr..... Stačí dokola dělat studie proveditelnosti, projekty a Bůh ví co ještě ............ A brát za to - dokola - peníze daňových poplatníků. Kdo by pak měl zájem něco skutečně postavit.

0 0
možnosti

coby dojíždějící z vesnice bych spíše uvítala možnost bezpečně zaparkovat u nádraží na pár dní, než zrychlení stávajících rychlíků

12 0
možnosti

Jako myslíte něco jako ta bezplatná venkovská velkokapacitní parkoviště u železničních zastávek, rozesetá po Dolním Rakousku?

Tak to by u nás rozhodně nešlo! Jednak by se tím závažně narušila demokracie, a hlavně je potřeba stavět placené parkovací domy v Brně a dalších velkých městech, a pak se jen divit, že jsou z nějakých neznámých důvodů pravidelně ucpané výpadovky.

2 0
možnosti
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!