TŘI DNY VE VLAKU: Drážní logika. Pomalejší a horší vlak = dražší lístek

Sledujeme online   14:00aktualizováno  14:00
Vyznat se v tarifech Českých drah je často náročný úkol i pro jejich zaměstnance. Dopravce sice za poslední roky zpřehlednil nabídku, současně ale stále více rozlišuje mezi svými cestujícími. Ovšem ne tím, čím jedou a jaké jim České dráhy poskytují služby. O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí.

České dráhy sice postupně rozšiřují nabídku destinací, mezi kterými platí akční ceny, i tak jde alespoň částečně základní tarif obejít. | foto: iDNES.cz

Ve většině případů tak paradoxně platí, že čím lepší a rychlejší vlak, tím levnější. A naopak: za svezení pomalejším a starým vlakem si musí lidé připlatit. I tuto politiku Českých drah jde ale často obejít.

Pojďme se podívat na jeden konkrétní příklad, ke kterému mě nalákala reklama Českých drah na akční jízdné mezi Ostravou a Olomoucí. Když si koupíte lístek přes internet den dopředu a často i v den odjezdu, dostanete se na cenu 69 korun, maximálně 75 korun. Včetně pendolina, kde je v tomto úseku velmi často nulový poplatek za rezervaci. 101 kilometrů ze Svinova do Olomouce zvládne pendolino za 47 minut. Jedete pohodlnou soupravou s velmi dobře fungujícím připojením k internetu, dostanete ještě půl litru vody a noviny zdarma.

Prakticky stejná vzdálenost je to z Olomouce do Luhačovic: 104 kilometrů. Pojedete hodinu a tři čtvrtě, většinou starými východoněmeckými vozy z osmdesátých let. Internet budete mít maximálně v mobilu, vodu a denní tisk si musíte koupit na nádraží. Cena? 129 korun, pokud nakoupíte hodně dopředu, dostanete se na 99 korun.

Rozdíl je tedy obrovský. Mimochodem, i cena 129 korun přes internet je ještě levná proti tomu, když byste kupovali lístek podle tarifu TR10, hlavního ceníku Českých drah. Za něj byste zaplatili 148 korun.

Vysvětlení je jednoduché: zatímco mezi Olomoucí a Ostravou se perou České dráhy o zákazníky s Leo Expressem a RegioJetem, do Luhačovic se perou maximálně s osobními auty lidí, kteří se raději rozhodnout jet individuálně. Podobných nespravedlností je v cenách u Českých drah mnohem více.

Fotogalerie

České dráhy sice postupně rozšiřují nabídku destinací, mezi kterými platí akční ceny, i tak jde alespoň částečně základní tarif obejít. Například je běžné, že u rychlíků z Klatov do Prahy lidé vyběhnou v Plzni z vlaku si koupit lístek do Prahy. Součet cen lístků Klatovy – Plzeň a Plzeň – Praha je totiž menší než Klatovy – Praha.

Na své cestě tyto problémy neřeším, jezdím bez omezení na celodenní jízdenku za 550 korun. Ještě výhodnější podobu má síťová jízdenka v létě, kdy ČD nabízí za 1190 korun její platnost na celé dva týdny.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Najdete na iDNES.cz