TŘI DNY VE VLAKU: Miliardy zadlužily a omladily České dráhy

Sledujeme online   12:47aktualizováno  12:47
Jestli je v něčem velmi dobře patrný rozdíl ve službách Českých drah před pěti lety a teď, jsou to především samotné vlaky. Redaktor iDNES.cz testující ČD během jízd 25 vlaky zatím narazil na jedinou soupravu, která opravdu není k chlubení: koženkové rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové.

Nostalgický vlak ČD. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Za posledních pět let dráhy koupily nové vlaky nebo výrazně modernizovaly ty staré v hodnotě 28 miliard korun. Standard cestování se díky mohutným investicím výrazně vylepšil, i když stále zůstávají v oběhu soupravy, po kterých by prahly spíše muzejní železniční spolky pro nostalgické jízdy.

Fotogalerie

České dráhy našly efektivní způsob, jak kritikům starých souprav alespoň částečně zalepit pusu. Na často ryze koženkové soupravy s vozy východoněmecké provenience z osmdesátých let přiřazují vždy alespoň jeden modernizovaný vůz. Přechod mezi těmito vagony je pak cestováním v čase a přechod ze století do století. Například na rychlících z Prahy do Českých Budějovic tvoří většinu soupravy koženková klasika, nechybí ale jeden moderní vůz s klimatizací, vakuovými toaletami či zásuvkami.

O pár metrů dál si můžete stáhnout k ochlazení maximálně okno a vymočit se dá jen na koleje. Podobné je to u řady vlaků na elektrifikovaných tratích, kde dopravce zařadil nové řídící vozy. Takovým jsem jel ve středu ráno z Břeclavi do Starého Města u Uherského Hradiště. Stačilo přejít o vagon dál a ocitám se ve voze s výstižnou přezdívku Honeckerova pomsta. Produkt vagonky v Budyšíně patří vůbec k tomu nejhoršímu, co na železnici je. Sedačky jsou tak malé, že se na ně jen stěží vejdou dva dospělí lidé.

České dráhy: Koženky zmizí do dvou let

Dráhy slibují, že koženky do dvou let z vlaků zcela zmizí. Postupně totiž nakupují nové dálkové vlaky a ty ojetější nasazují na méně významné tratě. I proto například nákup railjetů pocítili nejen cestující z Prahy do Vídně, ale i na trase Praha - Plzeň – Cheb, kam mohly ČD uvolnit část vozů používaných dříve do Vídně.

Kolik ČD investovaly do nových vlaků

2014: 4,078 miliardy Kč
2013: 5,563 miliardy Kč
2012: 6,523 miliardy Kč
2011: 6,011 miliardy Kč
2010: 5,987 miliardy Kč

Na řadě regionálních tratí dnes jezdí modernější vlaky než na dálkových trasách. Na lokálkách ale paradoxně nejsou takové vozy všemi vítány: zejména seniorům vadí množství tlačítek, kterými se ovládají například dveře či vysunutí plošiny. „Co mám vlastně zmáčknout, abych se mohla dostat ven,“ ptala se ve středu například před Hulínem jedna z pasažérek. Ještě bizarnější situace nabízí moderní toalety: řada lidí si neuvědomí, že v některých vozech je tlačítko na zamknutí a tak vykonávají svoji potřebu odemčeni. Jenže ve vlaku jsou další lidé, co na záchod potřebují...Takové situace jsou specialitou zejména Regionov, které zaplavily české lokálky.

Modernizace má ale i své zápory: vysoké zadlužení, které přesahuje třicet miliard a jen na úrocích musí dopravce ročně zaplatit miliardu korun. Na druhou stranu, díky tomu přibývá i cestujících. Vysoké investice už snížily průměrné stáří k dvaceti letům.

Vlakem po Česku - kudy jel reportér iDNES.cz
PříjezdOdjezdPočet kmTyp vlakuDoba jízdy v min
Liberec6:3727Os54
Tanvald7:317:5217Os33
Železný Brod8:178:3524náhr. autobus48
Stará Paka9:239:3052Sp56
Chlumec nad Cidlinou10:2610:3027R21 (zpožděný)
Hradec Králové10:5111:0822Os23 (zpožděný)
Pardubice11:3811:22104Sc59 (zpožděný)
Praha hl.n.11:2213:33103R104
Tábor14:5715:1551Os64
Pelhřimov16:19přesun bus
Humpolec17:1325Os41
Havlíčkův Brod17:5418:03121R97
Brno19:4120:41193RJ114
Kolín 22:3522:55294EN173
Středa
Ostrava1:482:13184R103
Břeclav3:564:3854Os50
Staré město u Uherského Hradiště5:285:337Os9
Kunovice5:425:4556Os87
Brumov - Bylnice7:128:1419Os27
Horní Lideč8:418:4537EC34
Valašské meziříčí9:199:2544Os55
Hulín10:2011:3815R10
Přerov 11:4812:0979EC41
Ostrava Svinov
12:5013:2141Os46
Český Těšín14:0714:37

70
Os85
Ostrava MošnovPřesun autem
Ostrava Svinov17:0017:22101RJ45
Olomouc18:07
Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz