„S jízdním řádem 2022 nás čeká největší revoluce v kvalitě, komfortu a rozsahu nabízených služeb od nasazení Railjetů před sedmi lety. Do provozu nasadíme nové vlaky v hodnotě zhruba devět miliard korun. Velká část z nich začne jezdit od začátku nového jízdního řádu a další podle plánu nasadíme v průběhu roku 2022,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik.
Největší novinkou budou soupravy InterJet, dopravce je nasadí na linky Západní expres z Prahy přes Plzeň do Chebu a Krušnohor, který jede z Prahy do Chebu severní trasou přes Ústí nad Labem. Vlaky budou jako první v Česku vybaveny speciálními okny, která lépe propouští mobilní signál.
V první třídě budou bezdrátové nabíječky a novinkou budou i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol. Soupravy ovšem budou bez restauračních vozů. Občerstvení chtějí dráhy zajistit prostřednictvím mobilního minibaru. Podle drah to odpovídá požadavkům objednatelů dopravy.
Další covidový propad. ČD v pololetí prodělaly 217 milionů korun![]() |
Dráhy začnou naopak stahovat staré vozy zvané „koženky“, které používají v obyčejných rychlících. Dopravce je chce nahradit klimatizovanými vagony s wi-fi nebo zásuvkami. „Většina našich rychlíků tak nabídne komfort vlaků EC/IC,“ dodal Bednárik. Vozy budou nahrazeny u rychlíků Vltava a Lužnice z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a Českých Velenic a dále v rychlících Vysočina z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna.
Jednotlivé novější vagony dráhy doplní ČD také do rychlíků Hradečan a Krakonoš z Prahy do Hradce Králové a Trutnova a do rychlíků Bouzov z Brna do Olomouce a Šumperka. „Starší vozy pak budeme používat jako zálohu, například při posilování dopravy nebo jako operativní náhradu,“ podotkl náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Modernizovat se společnost chystá i v regionální dopravě. Na trati Ostrava–Frenštát pod Radhoštěm budou jezdit patrové jednotky push-pull, vlaky RegioPanter na lince P2 z Klatov přes Plzeň a Rokycany do Berouna a na regionálních linkách v Jihočeském kraji. „Díky tomu vyřadíme z každodenního provozu desítky velkoprostorových vozů z přelomu 80. a 90. let,“ doplnil Ješeta. Nové jednotky nahradí například vozy typu Bdtmee z bývalé NDR přezdívané Honecker, dále především vozy řad Bdt, Bdtee nebo vozy se služebním oddílem BDs.
Slibované nové vlaky nepřijedou. Na řadě míst si lidé budou muset počkat |
České dráhy se během příštího roku chystají nasazovat do provozu také další modernizovaná vozidla, například v Olomouckém kraji motorové jednotky Stadler GTW. V dalších soupravách pak budou rozšiřované služby, například v motorových soupravách v Královéhradeckém kraji.
Skupina České dráhy hospodařila v letošním prvním pololetí se ztrátou 217 milionů korun. Meziročně je to i přes pandemii koronaviru a s ní spojená omezení zlepšení o téměř 1,8 miliardy korun. Vlaky ČD cestovalo 50,3 milionu pasažérů, meziročně o 9,5 milionu méně.