Řídicí vůz netrakční jednotky Railjet na velkém okruhu Výzkumného ústavu

Řídicí vůz netrakční jednotky Railjet na velkém okruhu Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

České dráhy couvají z nákupu railjetů. Nebudou na ně mít peníze

  • 374
Z obtížně vyjednaného nákupu 16 moderních souprav Railjet od společnosti Siemens by mohlo sejít. České dráhy totiž upozornily, že pokud po nich bude ministerstvo dopravy chtít nakoupit nové vagony pro vnitrostátní spoje, na Railjety jim nezbudou peníze a od smlouvy odstoupí.

O možných problémech s nákupem souprav informoval server euro.cz. Dráhy mají smlouvu se Siemensem uzavřenou od loňského září. Zkoumal ji Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a provázely ji protesty zejména Škody Transportation (více o nákupu čtěte zde).

"České dráhy jsou na tom hospodářsky mnohem lépe než před čtyřmi lety, nicméně nemohou si dovolit koupit všechno. Pokud si dá ministerstvo dopravy do tendrů pro vnitrostátní dopravu podmínku nových vozů, budou to pro nás mnohamiliardové náklady a museli bychom od nákupu souprav Railjet ustoupit," uvedl pro iDNES.cz mluvčí ČD Radek Joklík.

Podle něj mohou dráhy od smlouvy se Siemensem odstoupit na základě ujednané klauzule, žádné smluvní pokuty by platit nemusely. "Definitivní rozhodnutí však dosud nepadlo," upozornil mluvčí.

Podle původní smlouvy mají dráhy za jednotky zaplatit pět miliard korun. Dalších 50 až 100 milionů korun budou stát úpravy škodováckých lokomotiv 380, které mají jednotky táhnout. Škoda je ale stále nemá ještě schválené pro provoz, hotová není ani smlouva mezi Siemensem a Škodou.

Podmínkou pro nákup vlaků je pro dráhy smlouva s Deutsche Bahn, ta zatím není podepsaná. Německý dopravce jedná o zajištění dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i se společností RegioJet.

Dráhy nakupují vlaky bez veřejné soutěže, využily opci rakouských drah, které neodeberou nakonec tolik vlaků, kolik původně uvažovaly. Rakouské dráhy ale nákup nových vozů řádně soutěžily.